Logo UAB
2020/2021

Introducció al Dret

Codi: 103499 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Adrian Pascale Pascale
Correu electrònic:
AdrianAlberto.Pascale@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'alumnat pot utilitzar el català per intervenir a classe, presentar exercicis pràctics i realitzar les avaluacions de l’assignatura.

Equip docent

Paula Arce Becerra
Adrian Pascale Pascale

Equip docent extern a la UAB

Begoña Casado

Prerequisits

Cap

Objectius

Donar a l'alumnat les eines bàsiques per a poder comprendre el món del Dret a partir de l'exposició i anàlisi de diferents perspectives cap a la seva aproximació. Proposar l'analisi del dret i altres sistemes normatius i la relació que té amb l'Estat, la societat, els drets humans i altres valors que constitueixen el mateix.

Competències

  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix i es comprèn el marc juridicopenal de resposta a la criminalitat (dret constitucional, dret policial, dret processal i dret penal).
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer el lèxic jurídic.
  2. Correlacionar el corpus del dret penal amb la seva aplicació en l'àmbit criminològic.
  3. Explicar els criteris de funcionalitat última en l'aplicació del dret penal a l'acte criminal.
  4. Redactar textos jurídics amb llenguatge tècnic.
  5. Redactar un treball acadèmic.
  6. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  7. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  8. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  9. Treballar de manera autònoma.

Continguts

INTRODUCCIÓ AL DRET.

1. El concepte de dret. Diferents perspectives d'aproximació al dret.

2. El dret i altres sistemes normatius: la moral i els usos socials.

3. Dret i estat. Noves formes de regulació i governança.

4. Dret i societat. La dimensió social del dret.

5. Drets humans, justícia i altres valors del dret.

6. La norma jurídica: estructura i tipologia.

7. Sistema i ordenament jurídic.

8. Interpretació i aplicació del dret.

9. Les fonts del dret.

 

Metodologia

Nota prèvia

(i) La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.

(ii) La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

(iii) El contingut del programa es desenvolupa tant a les classes teòriques com a les seminaris. A les seminaris l'alumnat haurà de preparar diferents casos pràctics relacionats amb els temes teòrics del programa, tant de forma individual com en grup, i exposar de manera oral i escrita diferents exercicis que els professors anirà plantejant. A principi de curs l'alumnat tindrà disponible un programa específic per als seminaris, on es detallaran els casos pràctics a treballar, la relació que tenen amb el programa teòric de l'assignatura, els diferents materials que es treballaran (bibliografia, recursos audiovisuals, etc) així com un calendari detallat de les sessions de cada seminari.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 1, 2, 3
Seminaris 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Preparació exercici pràctiques presencial 31 1,24 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Preparació treball en grup 30 1,2 2, 4, 5, 6
preparació exàmens 50 2 1, 5, 7, 9

Avaluació

1. Model d’avaluació.

L'avaluació total de l'assignatura es realitza comptabilitzant: les notes dels exàmens (50%),  les pràctiques (40%) i l'assistència i participació a l'aula (10%).

2. Examen Final de l'Assignatura i requisits per a superar.

L'examen consta de dues parts:

- Una part corresponent a unexamen tipus test. La nota mínima per aprovar aquesta part és 5 sobre 10. Podria haver penalització per les respostes del test incorrectes.

- Una part escrita de desenvolupament. L'alumnat haurà de desenvolupar les preguntes que es proposen. La nota mínima per aprovar aquesta segona part de l'examen és un 3 sobre 10. L'alumnat que no arribi a la nota mínima de 3 aquesta part no els hi farà mitja amb la part test. I hauran de revaluar.

Només l'alumnat que superi aquestes notes mínimes podran aprovar l'examen, sempre que la nota final d'aquest sigui igual o superior a 5 sobre 10.

Aquesta nota final serà la mitjana de la no ta test i desenvolupament.

3. Recuperacions.

L'alumnat que no superi la part del examen tindrà l'oportunitat de revaluar aquesta part en una segona data d’examen. Aquest segon examen tindrà les mateixes condicions formals i de valoració explicades per al primer examen.

4. Conductes fraudulentes.

Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.

Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la reavaluació.

5. Puntualitat.

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.

6. Seminaris.

Les practiques que es realitzen als seminaris es faran col.lectivament durant les sessions específicament previstes en el marc dels temes que conté el programa de l'assignatura. Aquestes pràctiques impliquen un treball continuat de l'alumnat. Per a cada seminari es facilitaran amb anterioritat els materials que l'alumnat haurà de treballar prèviament a través delCampus Virtual.

L'alumnat haurà de lliurar dos treballs individuals de pràctiques:

- Un primer exercici avaluable, escrit i individual d'anàlisi sobre un dels temes de pràctiques tractats durant les sessions del seminari. Aquest exercici haurà de superar-se obligatòriament amb un 5 sobre 10. L'alumnat que no superin aquesta nota mínima obligatòria podran revaluar la part pràctica mitjançant una pregunta específica a l'examen final sobre un dels temes tractats en el seminari.

- Un segon exercici que es realitzarà col.lectivament i que constarà: i) un debat en grup sobre un dels temes que es proposin per part dels docents. Es realitzarà i organitzarà una lliga interna de debat i una fase final de debat. Cada grup haurà de defensar un posicionament determinat sobre un dels temes proposats:: ii) presentació per grups de debat de les conclusions d'un dels temes tractats durant la fase interna i final.

Els treballs escrits en els quals es detecti un ús inadequat de cites i textos i particularment es detecti plagi o no pugui justificar arguments emprats en la seva pràctica, seran avaluats amb la nota de 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a revaluar.

7. Participació.

 Atès que l'assistència a classe és obligatòria, la participació exigeix en primer lloc que l'alumne hagi assistit a totes les classes, excepte adequada justificació. L'alumnat que no assisteixi a un mínim del 80% de les classes no podrà ser avaluat. Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia o altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.

A més es valorarà l'actitud de l'alumnat i la seva participació activa en el desenvolupament de les classes.

L'alumnat que amb caràcter reiterat hagin de ser advertits pel professorat per no guardar silenci durant la classes o mantenir una actitud que suposi interrupcions i inconvenients per al desenvolupament normal de les classes podran ser penalitzats amb una reducció de la seva qualificació final resultant dels tres apartats anteriors.

8.Cronograma d'activitats.

El primer dia de curs l'alumnat tindrá disponible (a l'espai de l'assignatura al campus virtual) un cronograma de les activitats teòriques i pràctiques a realitzar durant el curs que estarà organitzat setmanalment.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a l'aula 10% 0 0 1, 6, 7, 8, 9
Examen 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Pràctiques 40% 0 0 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia obligatòria:

De Lucas, J. (1997). Introducció a la Teoria del Dret. Valencia:Tirant Lo Blanch.

Bibliografia complementària:

Casanovas, P. (1996). Gènesi del pensament jurídic contemporani. Barcelona: Proa.

Freeman, M. (2014). Lloyd's Introduction to Jurisprudence. New York: Sweet & Maxwell.

Sandel, M. (2011). Justicia, ¿hacemos lo que debemos?. Barcelona: Ed. Debate.

Ridall, J. G. (1999). Teoría del derecho. Barcelona: Gedisa.