Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501922 Nanociència i Nanotecnologia | FB | 1 | 2 |
És recomanable que aquells alumnes que no hagin cursat assignatures de química durant el batxillerat assisteixin als cursos propedèutics de Química, que la Facultat de Ciències organitza a l'inici de setembre.
Els objectius generals de l’assignatura son establir els conceptes fonamentals que permetin comprendre les reaccions químiques i així poder relacionar-les amb altres matèries més especifiques del grau de Nanociència i Nanotecnologia. Aquestes bases permetran a l’alumne identificar i aplicar els principis i el seu significat, saber resoldre problemes del mon real de manera sistemàtica i ràpida i augmentar la seva capacitat crítica i d’aprendre.
L’assignatura ofereix a l’alumne els principis fonamentals de química, les seves aplicacions i raonaments qualitatius i quantitatius, tot donant exemples del mon real així com, més concretament, de l’àmbit de la Nanociència. Es donarà èmfasis als següents temes: termoquímica, equilibris homogenis i heterogenis, cinètica química, electroquímica i orgànica bàsica.
1. Termoquímica. Calor de reacció i calorimetria. Treball. Primer principi de la termodinàmica. Calors de reacció: ΔU i ΔH. Llei de Hess. Entalpies de formació estàndard. Tècniques Calorimètriques.
2. Principis d’equilibri químic. Concepte d’equilibri químic i expressions i relacions entre les constants d’equilibri. El quocient de reacció Q. Modificacions de les condicions d’equilibri: principi de Le Chatelier. Exemples.
3. Espontaneïtat i Equilibri. Espontaneïtat. Entropia. Segon principi de la termodinàmica: Energia de Gibbs. Relació entre energia de Gibbs i constant d’equilibri. Predicció del canvi químic. Dependència de ΔGo i Keq amb la temperatura.
4. Introducció a la cinètica química. Velocitat de reacció i temperatura. Mesura de la velocitat. Equació de velocitat i ordre de reacció. Velocitat de reacció i temperatura. Catàlisi.
5. Àcids i Bases (I). Revisió de la teoria d’Arrhenius. Teoria de Bronsted-Lowry. Autoionització de l’aigua i escala de pH. Àcids forts i bases fortes. Àcids febles i bases febles. Àcids polipròtics. Ions com a àcids i bases. Àcids i bases de Lewis.
6. Àcids i Bases (II). Efecte d’ió comú en equilibris àcid-base. Dissolucions reguladores. Indicadors. Reaccions de neutralització i corbes de valoració. Càlculs.
7. Solubilitat i complexació. Producte de solubilitat i solubilitat. Efecte d’ió comú. Precipitació total i fraccionada. Solubilitat i pH. Equilibris de complexació.
8. Electroquímica.Conceptes bàsics: reaccions redox. Potencial d’elèctrode i potencial estàndard d’elèctrode. Relació entre E, ΔGo i Keq. Variació d’energia amb la concentració: equació de Nernst. Bateries i piles. Corrosió. Electròlisi.
9. Química Orgànica. Introducció als compostos orgànics i als grups funcionals. Alcans, alquens i alquins. Aldehids i cetones. Àcids carboxílics i esters. Amines.
ACTIVITATS DIRIGIDES |
||
Classes teòriques |
2-3/setmana |
Classes magistrals |
Classes de problemes |
1/setmana |
Resolució d’exercicis i discussió 2 grups
|
Classes de pràctiques |
3 dies 9-13h
Obligatori: assistència al laboratori, entrega de tots els informes i realització del exàmen
|
Realització de pràctiques de laboratori 2 grups |
Per tal de poder fer les pràctiques cal tenir al dia la fitxa de seguretat (a través del campus virtual).
També és obligatori l’ús de bata i ulleres de seguretat (les ulleres normals no s’acceptaran).
ACTIVITATS SUPERVISADES |
||||
Tutories |
1 cop per setmana |
Tutories de suport a la realització d’exercicis i d’assimilació de conceptes teòrics |
ACTIVITATS AUTÒNOMES |
||||
Estudi |
|
Realització d’esquemes i resums i assimilació de conceptes |
||
Resolució de problemes |
|
Plantejament i resolució de problemes |
||
Lectura de guions |
|
Lectura comprensiva dels guions de pràctiques |
||
Realització d’informes de pràctiques |
|
Realització d’informes de les pràctiques de laboratori |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'Avaluació | 8,75 | 0,35 | 1, 5, 21, 23, 24, 25 |
Classes Teòriques | 31,5 | 1,26 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 17, 18, 21, 23, 24 |
Classes de Problemes | 17,5 | 0,7 | 2, 4, 11, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28 |
Pràctiques | 12,25 | 0,49 | 1, 2, 3, 6, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 27, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 17,5 | 0,7 | 1, 3, 6, 13, 17, 21, 25, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 36,75 | 1,47 | 2, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 19, 21 |
Lectura de guions de pràctiques | 1,75 | 0,07 | 1, 3, 16, 20, 26, 27, 28 |
Realització d'informes de pràctiques | 19,25 | 0,77 | 1, 3, 4, 6, 11, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 28 |
Resolució de problemes | 29,75 | 1,19 | 1, 2, 4, 5, 11, 13, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 28 |
A) Parcials: sobre els conceptes de teoria i problemes (eliminen matèria). Nota mínima de 5 per poder fer mitjana amb les altres activitats
1er parcial (35% nota final): Termodinàmica i Cinètica (Temes 1-4)
2on parcial (35% nota final): Equilibris homogenis i heterogenis, Electroquímica i Orgànica (Temes 5-9)
B) Recuperació: recuperació de parcials (35% nota final cadascun) o examen global pels suspesos dels dos parcials (70% nota final).
Per poder assitir a la recuperació dels parcials o del final heu d'haver assitit a un mínim de 2/3 de les activitats d'avaluació continuadai tenir una nota mínima de 3.5 en els exàmens parcials.
Necessiteu una nota mínima de 5 de l’examen final per poder fer mitjana amb les altres activitats.
2. ACTIVITATS D’AVALUACIÓ A L'AULA I PER ENTREGAR (10%)
1. Entrega de problemes i/o
2. proves test a l’aula i/o
2. Entrega de treballs en grup
3. PRÀCTIQUES (20%).
1. Informes de pràctiques (60%).
2. Examen test dels coneixements adquirits a les pràctiques (40%)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats a l'aula i treballs a entregar en grup | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 13, 17, 18, 19, 21, 25 |
Examen 1er parcial | 35% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 21, 24, 26 |
Examen 2on parcial | 35% | 0 | 0 | 3, 4, 8, 14, 15, 22, 23, 26 |
Pràctiques | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 11, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 25, 27, 28 |
“Química General”. Ralph Petrucci, Wiliam Harwood, Geoffrei Herring. Prentice-Hall (Pearson) 10a Edició, 2011. ISBN: 9788483226803
“Química”, Raymond Chang, Kenneth A. Goldsby. 11a Edició. Editor MacGraw Hill, 2013. ISBN 978-6071509284
“Principles of Chemistry: a molecular approach” Nivaldo J. Tro. Ed. Prentice Hall (Pearson), 2010.ISBN-13: 9780321560049
“Equilibrios iónicos y sus aplicaciones analíticas” Manuel Silva, José Barbosa. Ed. SINTESIS, 2002. ISBN: 9788497560252