Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | FB | 2 | 1 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els continguts bàsics de Biologia, Química i tingi un nivell suficient de Bioquimica I.
Aquesta assignatura ha de permetre a l’alumne entendre que els processos biològics, especialment aquells relacionats amb els aliments i el metabolisme, tenen una base química i que es poden explicar en aquestes termes.
L’alumne ha de conèixer les bases del metabolisme que li permetin entendre els fonaments bioquímics de la nutrició, amb especial èmfasi en el metabolisme de les diferents classes de biomolècules. Així mateix, ha de conèixer i entendre els processos bioquímics bàsics d’alguns processos importants en tecnologia alimentària.
Els objectius formatius concrets són conèixer i entendre:
- El metabolisme energètic de carbohidrats.
- El metabolisme de les reserves lipídiques, lipoproteïnes, colesterol i lípids complexes.
- El metabolisme de compostos nitrogenats: aminoàcids, porfirines i nucleòtids.
- Els mecanismes principals d’integració del metabolisme, la regulació hormonal i les bases moleculars d’adaptacions i alteracions metabòliques.
- Els fonaments i aplicacions de les principals tècniques i metodologies bioquímiques
Els els continguts teòrics s’impartiran en format no-presencial
METABOLISME I REGULACIÓ METABÒLICA
Tema 1.- Estudi de la regulació de les vies metabòliques. Localització dels llocs de regulació. Estudi de les propietats dels enzims implicats. Punts d'encreuament. Elaboració i comprovació d'una teoria de regulació.
Tema 2. Estudi bioquímic dels glúcids. Generalitats. Famílies de monosacàrids. Oligosacàrids naturals. Polisacàrids de reserva i polisacàrids estructurals.
Tema 3.- Glucòlisi. Visió general i fases. Etapes del procés de la formació de piruvat a partir de la glucosa.
Tema 4.- Formació d'acetil CoA a partir del piruvat i cicle dels àcids tricarboxílics. Vies anapleròtiques. Cicle de l'àcid glioxílic. Síntesi i degradació de disacàrids. Vies metabòliques de fructosa i galactosa.
Tema 5.- Oxidació-Reducció i transport electrònic. Potencials redox i canvi d'energia lliure. Ruta del transport electrònic: la cadena respiratòria. Inhibidors. La mitocòndria i la fosforilació oxidativa. Acoblament de la fosforilació oxidativa al transport electrònic. El mecanisme de la fosforilació oxidativa.
<strongstyle="font-weight: bold;">Tema 6. Fermentacions. Fermentació alcohòlica. Fermentació làctica. Aplicacions en la tecnologia d’aliments.
Tema 7.- Formació del lactat i gluconeogènesi. Utilització de l'energia pel múscul. La glucòlisi anaeròbica. Destinació del lactat. Gluconeogènesi. Altres precursors. Reaccions distintives de la gluconeogènesi.
Tema 8.- Ruta de les pentoses fosfat. Obtenció de poder reductor. Via de l'àcid glucurònic.
Tema 9 .- Metabolisme del glicogen. El glicogen com a forma d'emmagatzematge de la glucosa. La degradació i la síntesi del glicogen i el seu control.
Tema 10.- Estudi bioquímic dels lípids. Àcids grassos. Ceres. Triglicèrids. Fosfoglicèrids. Esfingolípids i glucolípids. Colesterol.
Tema 11.- Oxidació dels àcids grassos. Mobilització de les reserves lipídiques. La via de l'oxidació dels àcids grassos. Metabolisme dels cossos cetònics.
Tema 12.- Biosíntesi de les reserves lipídiques. Biosíntesi dels àcids grassos saturats. La formació de malonil-CoA. El complex de l'àcid gras sintetasa. Acids grassos essencials. Prostaglandines i leucotriens.
Tema 13.- La biosíntesi del colesterol i derivats. La ruta fins mevalonat i la formació de grups prenil i síntesi de les cadenes poliprenílicas. Formació del colesterol. Àcids biliars i hormones sexuals. Importància del isoprenoids en el metabolisme vegetal i el seu interès en tecnologia alimentaria.
Tema 14.- Digestió i absorció dels lípids. Les lipoproteïnes. Composició i metabolisme. Bases moleculars de l’arteriosclerosi.
Tema 15.- Metabolisme dels lípids estructurals. Fosfatidilglicèrids. Esfingolípids: esfingomielina, cerebròsids i gangliòsids. Cicle del fosfatidil-inositol. Formació d'IP3.
Tema 16.- Degradació d'aminoàcids. Alliberament i eliminació del nitrogen. Desaminació i transaminació. Cicle de la urea.
Tema 17.- Catabolisme dels esquelets carbonats dels aminoàcids. Aminoàcids cetogènics i gluconeogènics. La integració de les cadenes en les diferents rutes metabòliques. Aminoacidopaties. La reserva de grups monocarbonats i la seva relació amb el metabolisme d'aminoàcids i la seva regulació: derivats de l'àcid fòlic i de la S-adenosilmetionina. Aminoàcids essencials.
Tema 18.- La fixació del nitrogen i visió general de la biosíntesi d'aminoàcids i la seva regulació. Aminoàcids indispensables i no indispensables.
Tema 19.- El recanvi de porfirines. Nomenclatura i síntesi de porfirines. Degradació de l'hemoglobina. Els pigments biliars.
Tema 20.- El metabolisme dels nucleòtids. Biosíntesi de nucleòtids: purines i pirimidines. Biosíntesi dels desoxiribonucleòtids. Degradació de purines i pirimidines.
Tema 21.- Integració del metabolisme: Visió general de les relacions entre els diferents òrgans i principals adaptacions metabòliques. Dejuni. Obesitat. Diabetes.
Tema 22. Mecanismes bioquímics de detoxificació de xenobiótics. Estrés oxidatiu i mecanismos de defensa antioxidants
PRÀCTIQUES DE LABORATORI.
Les 12h de pràctiques se desenvoluparan seguint un model mixt presencial-no presencial.
Pràctiques presencials:
Pràctica 2.- Determinació dels nivells de colesterol en ous.
Pràctica 3.- Aplicacions de l’electroforesi en la determinació de la composició de proteïnes en diverses especies de peix i productes succedanis.
Pràctiques no presencials:
Pràctica 1. Estudi del cicle metabòlic del llevat. Utilització diferencial de fonts de carboni:fermentació i oxidació.
Pràctica 4.- Simulació de vies metabòliques: la gluconeogènesi.
SEMINARIS
Es desenvoluparan seguint un model mixt presencial-no presencial.
Seminari 1: Tècniques radiactives
Seminari 2: Tècniques electroforètiques
Seminari 3: Bases moleculars de l’acció hormonal I
Seminari 4: Bases moleculars de l’acció hormonal II.
*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura.
La metodologia semi-presencial utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge combina les classes teòriques on el professor exposa els aspectes més rellevants de cada tema i l’autoaprenentatge actiu per part de l’alumne sobre temes d’interès.
L’assignatura es basa en les següents activitats:
Treball autònom de l’alumne, individualment o en grup, per a la preparació de temes proposats pel professor o l’alumne. Aquest treball implica la cerca i tria d’informació en diverses fonts d’informació científiques. Les presentacions són públiques, han d’incloure material multimèdia i suport TIC i son seguides d’una discussió del tema.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials | 31 | 1,24 | 9, 12, 13 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 12 |
Seminaris i discussió de problemes | 4 | 0,16 | 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de treballs bibliogràfics (autoaprenentatge) | 21,5 | 0,86 | 9, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i consulta de bibliografia | 75 | 3 | 9, 12, 13 |
La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 10 punts. L’assignatura s’aprovarà amb una puntuació global de 5,0 o superior.
El sistema d’avaluació s’organitza en tres mòduls. La qualificació final s’obté amb la suma de les qualificacions dels diferents mòduls, amb les condiciones que es descriuen a continuació.
- Sistema d’avaluació: proves tipus test amb respostes d’elecció múltiple.
- Pes en la qualificació global:
- examen parcial I: 35%
- examen parcial II: 35%
- Competències avaluades: CE1, CE2, CE11, CT1, CT2, CT9
Els alumnes que ho desitgin podran optar per proves parcials del temari. Hi haurà dues proves parcials al llarg del curs. La primera prova inclou del tema 1 fins aproximadament al tema 10 (depenent del calendari específic). La part 2 inclou des de el tema 10 al final del curs. Per superar cada prova i eliminar matèria, cal obtenir una puntuació de 5.0 o superior. Cada prova constarà de aproximadament 20-25 preguntes tipus test per cada parcial. S’inclouran també preguntes de seminaris.
L’esquema inclou les diferents situacions possibles:
1) Els dos parcials s’aproven amb una nota igual o superior a 5 (sobre 10): La nota final s’obté per la suma del promig dels dos parcials (pes: 70%), la nota de l’examen de pràctiques (pes: 10%) i la nota del treball d’autoaprenentatge (pes: 20%). Si aquesta suma és igual o superior a 5, la matèria estarà Aprovada. Si la suma és inferior a 5, la qualificació final serà Suspès.
2) L’alumne aprova només un dels dos parcials: A l’examen de recuperació s’haurà d’examinar només del parcial suspès. Si en aquest examen de recuperació obté una nota igual o superior a 3,5 (sobre 10), es calcularà la nota final per la suma del promig dels dos parcials (pes: 70%), la nota de l’examen de pràctiques (pes: 10%) i la nota del treball d’autoaprenentatge (pes: 20%). Si aquesta suma és igual o superior a 5, la matèria estarà Aprovada. Si la suma és inferior a 5, la qualificació final serà Suspès.
Si en la recuperació del parcial l’alumne obté una nota inferior a 3,5 (sobre 10), no es podran compensar els parcials i per tant, la qualificació final serà Suspès.
3) L’alumne suspèn els dos parcials: l’alumne haurà de realitzar l’examen de recuperació de tota la matèria (Mòdul 1: teoria + seminaris). L’examen es corregirà com una única prova. La nota mínima en l’examen de recuperació ha de ser 4 (sobre 10). Una nota inferior a 4 suposa un Suspens en la qualificació final. Si la nota de l’examen de recuperació és igual o superior a 4 (sobre 10), la nota final s’obtindrà per la suma de l’examen de recuperació (pes: 70%), la nota de l’examen de pràctiques (pes: 10%) i la nota del treball d’autoaprenentatge (pes: 20%). Si aquesta suma és igual o superior a 5, la matèria estarà Aprovada. Si la suma és inferior a 5, la qualificació final serà Suspès.
La realització de les pràctiques de laboratori és obligatòria per a la superació de l’assignatura. L’alumne que no hagi realitzat les pràctiques serà qualificat com a No Avaluable o Suspens, segons la seva situació.
- Sistema d’avaluació: prova escrita sobre les activitats realitzades durant les pràctiques en un examen independent.
- Pes en la qualificació global: 10% (Puntuació màxima: 1,0)
- Competències avaluades: CE1, CE2, CE11, CT2, CT8, CT9
La realització del treball d’autoaprenentatge es obligatòria i, per tant, l’alumne que no faci la presentació serà qualificat com a No Avaluable o Suspès, segons la seva situació i independentment de la nota que hagi obtingut en l’examen.
Sistema d’avaluació: treballs presentats.
- S’avaluarà la presentació escrita i oral del treball, així com la competència a l’hora de la discussió del tema.
- Pes en la qualificació global:20% (Puntuació màxima: 2.0)
- Competències avaluades: CE1, CE2, CE11, CT4, CT5, CT6, CT8, CT10
EXAMEN DE RECUPERACIO
L’alumne que opti per no dur a terme examens parcials s’haurà d’examinar de tot el temari de teoria iseminaris (Mòdul 1) en l’examen de recuperació. La quilificació obtinguda (fins un màxim de 7,0 punts) es sumarà a les obtingudes en els mòduls 2 y 3.
Qualsevol alumne independentment de la puntuació obtinguda en les proves parcials podrà optar a examinar-se de tot el programa a l’examen de recuperació per obtenir una nova nota. En aquest cas, comptarà la nota obtinguda en aquest darrer examen.
No Avaluables:
Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final .
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens parcials i finals | 70 % | 3 | 0,12 | 3, 9, 10, 11, 12, 13 |
Presentació i discussió del treball dautoaprenentatge | 20 % | 2,5 | 0,1 | 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 15 |
Pràctiques de laboratori | 10 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 7, 9, 12, 13 |
1.- Nelson, D.L., & Cox, M.M. Lehninger Principles of Biochemistry. 6ª edició. Freeman ed. 2013.
2.- Berg, J. M., Tymoczko, J. L. & Stryer, L. Bioquímica. 7ª edició. Ed. Reverté. Barcelona, 2013. (8a edició en àngles, del 2015)
3.- Tymoczko, John L.; Berg, Jeremy M.; Stryer, Lubert L. Bioquímica. Curso Básico. Ed. Reverté. Barcelona, 2014 (versión "light" del Stryer, más económica, suficiente para el curso)
4.- Voet, D., Voet, J.G & Pratt, C.W. Fundamentos de Bioquímica. 4ª edición. Ed. Panamericana. 2016.
5.- D. R. Ferrier. Biochemistry. 6ª edició. Lippincott's Illustrated Reviews. 2014.
6.- Mathews, Van Holde, Appling & . Bioquímica. 4ª edició. Pearson Educación, 2014.
7.- DAMODARAN, S., PARKIN, K. L. y FENNEMA, O. R. Química de los Alimentos. 3ª edició. Ed. Acribia. 2010.
8.- Wong D.W.S . Mechanism and Theory in Food Chemistry, 2nd Edition. Springer, 2017
9.- Gil, A. Bases Fisiológicas y Bioquímicas de la Nutrición. 2ª edició. Editorial Panamericana. 2010.
10.- McKee, T; McKee, J.R.. Bioquímica, las bases moleculares de la vida. 4ª Ed. McGraw-Hill, 2009