Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Grau

Codi: 103235 Crčdits: 6
Titulaciķ Tipus Curs Semestre
2501925 Cičncia i Tecnologia dels Aliments OB 4 A
La metodologia docent i l'avaluaciķ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciķ en funciķ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitāries.

Professor/a de contacte

Nom:
Bibiana Juan Godoy
Correu electrōnic:
Bibiana.Juan@uab.cat

Utilitzaciķ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritāria:
catalā (cat)
Grup íntegre en anglčs:
No
Grup íntegre en catalā:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per poder cursar aquesta assignatura els estudiants hauran de tenir superats 168 crèdits ECTS del pla d’estudis.

És requisit tenir superat tot el 1r curs acadèmic i es recomana haver superat el 2n curs del grau.

Objectius

L'objectiu fonamental es adquirir integradament les competències transversals del grau, les competències específiques del qual s’adquireixen cursant la resta de matèries bàsiques i obligatòries

Competčncies

  • Aplicar el mčtode científic a la resoluciķ de problemes.
  • Buscar, gestionar i interpretar la informaciķ procedent de diverses fonts.
  • Comunicar-se de manera eficaį, oralment i per escrit, a una audičncia professional i no professional, en les llengües prōpies i/o en anglčs.
  • Demostrar un coneixement en profunditat sobre algun aspecte concret de qualsevol dels āmbits de la cičncia i tecnologia dels aliments.
  • Desenvolupar l'aprenentatge autōnom i tenir capacitat d'organitzaciķ i planificaciķ.
  • Mantenir actualitzats els coneixements, adaptar-se a noves situacions i desenvolupar la creativitat.
  • Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  • Utilitzar els recursos informātics per a la comunicaciķ i la cerca d'informaciķ en l'āmbit d'estudi, el tractament de dades i el cālcul.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el mčtode científic a la resoluciķ de problemes.
  2. Argumentar les conclusions presentades.
  3. Buscar, gestionar i interpretar la informaciķ procedent de diverses fonts.
  4. Categoritzar la ubicaciķ del treball dut a terme en el conjunt de les activitats del projecte.
  5. Comunicar-se de manera eficaį, oralment i per escrit, a una audičncia professional i no professional, en les llengües prōpies i/o en anglčs.
  6. Desenvolupar l'aprenentatge autōnom i tenir capacitat d'organitzaciķ i planificaciķ.
  7. Dissenyar i defensar els futurs experiments.
  8. Mantenir actualitzats els coneixements, adaptar-se a noves situacions i desenvolupar la creativitat
  9. Organitzar les tasques experimentals a partir d'un ordre científic i pragmātic prāctic
  10. Prendre la iniciativa i mostrar esperit emprenedor.
  11. Utilitzar els recursos informātics per a la comunicaciķ i la cerca d'informaciķ en l'āmbit d'estudi, el tractament de dades i el cālcul.

Continguts

El TFG es basa en temes relacionats amb qualsevol de les matèries o les temàtiques de l'àmbit de la ciència i la tecnologia dels aliments. El seu contingut ve marcat per l’oferta de temes, renovada anualment.

El treball serà dut a terme, de manera autònoma i individual, per l'estudiant, sota la supervisió d'un tutor.

 

Es contemplen tres tipologies de TFG:

a)     Treball de revisió bibliogràfica

b)     Treball experimental

c)     Treball de divulgació

d)     Treball d'aprenentatge i servei (APS)

 

El llistat de mínims que s’ha d’incloure en el TFG és:

a) Treball de revisió bibliogràfica: Resum argumentat sobre l’actualitat d’un tema determinat sobre alguna de les àrees de coneixement del grau.
Haurà d’incloure els següents apartats:

  • Títol i autor
  • Objectiu/s i exposició del tema amb els resultats més rellevants
  • Conclusions
  • Bibliografia

b) Treball experimental: Proposta d’un projecte de recerca sobre un tema relacionat amb alguna de les àrees de coneixement del grau.
Haurà d’incloure els següents apartats:

  • Títol i autor
  • Objectiu/s
  • Introducció
  • Material i mètodes
  • Resultats i Discussió
  • Conclusions
  • Bibliografia

c) Treball de divulgació: elaboració divulgativa d’un tema científic d’interès social adreçat al públic general o a estudiants de nivells educatius no universitaris. Haurà d’emprar llenguatge culte però comprensiu.
Haurà d’incloure els següents apartats:

  • Títol i autor
  • Objectiu/s i exposició del tema
  • Interès social, educatiu o divulgatiu
  • Bibliografia

 Dins d’aquesta tipologia també s’inclouen els treballs d’edició  de  la  viquipèdia: elaboració d’un article a la viquipèdia sobre un tema d’alguna de les àrees de coneixement del grau. Aquest tipus de treballs  hauran d’emprar un  llenguatge  formal  que  respecti  les  normes  d’estil  de  la  viquipèdia incloent  la  neutralitat  del  contingut  i  la  citació  de  les  fonts  d’informació i haurà  d’incloure  els següents apartats:

  • Títol i autoria
  • Context i justificació del tema a la Viquipèdia
  • Descripció de la contribució
  • Exposició del tema i bibliografia

d) Treball d’aprenentatge  servei:  participació  en  un  projecte  orientat  a  resoldre  una  necessitat social  real  relacionada  amb  alguna  de  les  àrees  de  coneixement  del  grau.  Aquesta  modalitat inclou la realització d’un servei comunitari amb una entitat sense ànim de lucre. Haurà d’incloure els següents apartats:

  • Títol i autoria
  • Necessitat social (descripció de l’entitat, detecció de la necessitat i objectius del servei)
  • Context teòric del tema
  • Descripció del servei realitzat
  • Reflexió personal
  • Bibliografia

El llistat de temes s'elaborarà a partir de les propostes fetes pels professors que imparteixen docència al grau. Un cop aprovats per la comissió del centre pel TFG (CCTFG), la Facultat els farà públics a finals de juliol a través de la seva pàgina web, juntament amb la informació sobre el procés de sol·licitud.

El TFG serà realitzat per l'estudiant, de manera autònoma i individual, sota la supervisió d'un tutor/a. El TFG està relacionat amb qualsevol de les matèries o les temàtiques de l'àmbit de la ciència i tecnologia dels aliments. El seu contingut està en funció de l'oferta de temes, renovada anualment. El primer període de sol·licitud d'assignació de temes tindrà lloc durant el mes de setembre, i el segon durant el mes de febrer. La sol·licitud es farà mitjançant un formulari online a través de la pàgina sia.uab.cat on cada alumne matriculat hi farà constar les seves preferències (màxim 5).

El professor responsable de l'assignatura assignarà els temes sol·licitats i els tutors corresponents tenint en compte l'ordre de preferènciesde cada estudiant i utilitzant com a criteri, en cas de conflictes, l'expedient acadèmic i el nombre d'ECTS superats. Un cop finalitzat el procés, el llistat d'assignacions serà publicat al web de la Facultat a finals de setembre i durant el mes de febrer (pels matriculats en el 2n període). També es contempla la possibilitat de que un estudiant proposi un tema del seu interès a un professor concret. Si aquest l'accepta, haurà de realitzar la proposta al responsable de l'assignatura qui l'eleva a la Comissió del centre pel TFG. Si és finalment acceptada, s'assignarà directament a l'estudiant que ha realitzat la proposta.

 

 

Metodologia

La metodologia del TFG consisteix en sessions de supervisió, treball autònom i activitats d’avaluació.

Hi haurà una sessió informativa prèvia amb tots els estudiants (via Teams), en què el responsable de l’assignatura explicarà el seu funcionament. Durant el primer semestre es programarà un curs Moodle amb tres mòduls: Fonts d’informació, Drets d’autor i Mendeley. Finalitzat el període habilitat per a fer el curs es programarà una sessió via Teams de resolució de dubtes.

Les sessions de supervisió són les reunions amb el tutor (tutories), on s’exposaran els avançaments en el treball, de manera que se’l pugui avaluar i, si s’escau, corregir, així com plantejar dubtes o preguntes al tutor. Aquestes tutories, presencials i obligatòries, seran tres. Cal remarcar que el tutor avaluarà el grau d’autonomia de l’estudiant. A l'inici hi ha d'haver una reunió prèvia (no avaluable) amb el tutor per tal de definir l'enfoc del treball, objectius, metodologia, fonts d'informació, etc. En aquesta reunió prèvia es fixarà el calendari de reunions i les tasques a realitzar per a la reunió inicial.

En totes les tipologies de treball, el material que caldrà presentar és

  1. memòria escrita: ha d’incloure tots els apartats (inclosa la bibliografia) a més de les taules i/o figures. No caldrà imprimir-la. Tindrà un màxim de 15 pàgines (incloses les taules, les figures i la bibliografia) i com a mínim de 3000 a 4000 paraules. Serà avaluada pel tutor i la CATFG.
    Serà avaluada pel tutor i per la CATFG. El responsable de l'assignatura podrà sol·licitar el TFG en format paper si els membres de la CATFG així ho sol·liciten.
  2. portafoli: ha de recollir de forma ordenada la descripció de la realització del seu treball (material consultat, reunions amb el tutor, esborranys...). Ha de servir al tutor/a per fer-li seguiment del desenvolupament  i de l’avaluació del TFG durant les sessions de tutorització que s’hagin establert.
  3. pòster en anglès: és el format de presentació del TFG. Les dimensions seran especificades amb l’antelació suficient. El pòster, que no caldrà imprimir-lo, serà visualitzat en la pantalla en format power-point. Serà avaluat per la CATFG.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Eines documentals per elaborar TFG 2 0,08 3, 11
Sessiķ informativa prčvia 1 0,04
Tipus: Supervisades      
Cerca d'informaciķ i/o activitat prāctica 50 2 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11
Estudi i elaboraciķ de la informaciķ, i desenvolupament del projecte 52 2,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 4, 7, 9, 10
Tipus: Autōnomes      
Presentaciķ i defensa del treball 0,5 0,02 2, 4, 5, 7
Redacciķ del treball 37 1,48 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11

Avaluaciķ

L’avaluació, la faran el tutor (50% de la nota) i la comissió d’avaluació (l’altre 50%), els quals valoraran la memòria escrita, el portafoli i el pòster.

El professor-tutor del TFG avaluarà numèricament els indicadors especificats en el seu full de rúbriques (memòria i portafoli), que omplirà després de cada reunió. El pes de la valoració del tutor serà del 50% en la nota final del TFG.  La reunió inicial tindrà un pes del 10% (que inclourà l'assistència al seminari d'eines documentals), la reunió de progrés del 25% i la reunió final, un 25%. El 40% restant vindrà donat per l'avaluació que faci el tutor de la Memòria final dipositada.

El dia de la presentació del TFG es projectarà el pòster a la pantalla. L’alumne haurà de fer una breu exposició del tema (màxim 5 minuts) i respondre a les preguntes formulades pels membres de la Comissió d’Avaluació. Cada membre de la Comissió valorarà numèricament cadascun dels indicadors que contingui el full de rúbriques corresponent a la presentació del TFG (memòria, pòster, presentació i defensa). El pes de la valoració de la Comissió d’avaluació del TFG serà del 50% en la nota final del TFG. En cas de no assistir a les reunions d'avaluació amb el tutor o no presentar la memòria es considerarà no avaluable.

Hi haurà la possibilitat de dos convocatòries de presentació, que l’estudiant, d’acord amb el tutor, escollirà: febrer i juliol.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat queimposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluaciķ

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Pōster, presentaciķ oral del treball i defensa 50% 0 0 1, 2, 4, 5, 7, 9
Realitzaciķ curs Moodle 0.05% 0 0 3, 11
Tutoria - Documentaciķ escrita (memōria, portafoli) 49.95% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

No hi ha bibliografia específica