Logo UAB
2020/2021

Sistemes Publicitaris Contemporanis

Codi: 103138 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Ullod Pujol
Correu electrònic:
Ana.Ullod@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Els alumnes que cursin aquesta assignatura han de tenir uns coneixements bàsics de comunicació.
										
											
										
											L'assignatura s'impartirà en castellà, havent de tenir els alumnes coneixements de la llengua catalana per poder participar en debats i reflexions relacionats amb els continguts de l'assignatura.
 
 

Objectius

L'assignatura forma part de la matèria de Teoria i Estructura de la Publicitat i les Relacions Públiques, en bloc amb altres assignatures com: Teoria i Estructura de la Publicitat, Teoria i Estructura de les Relacions Públiques, Actualitat en Publicitat i Relacions Públiques.
										
											
										
											Objectius formatius de l'assignatura:
										
											
										
											Introduir els alumnes en l'estudi estructural del conjunt del sistema publicitari contemporani. Donar a conèixer la dimensió economicofinancera dels mitjans convencionals i no convencionals que defineixen els diferents ecosistemes comunicatius.
										
											
										
											Mostrar als alumnes diferents tècniques de comunicació a aplicar en funció dels objectius de màrqueting i comunicació que persegueixi una organització, com: Publicitat, Product Placement, Màrqueting Relacional, Promocions, Street Màrqueting, Ambient Màrqueting, etc.
										
											
										
											D'aquesta manera, els alumnes tindran una visió integral de les possibles estratègies comunicatives que formen part dels sistemes publicitaris contemporanis.
										
											
										
											En l'assignatura es treballaran també les tècniques de presentació, amb l'objectiu de millorar les habilitats comunicatives dels alumnes orientades cap a la defensa d'un projecte davant d'un client, sent aquest un valor important en tot professional de la publicitat.

Competències

  • Aplicar els coneixements de les diferents disciplines de les ciències socials a l'estudi de la cultura com a paràmetre organitzador dels mercats, en l'àmbit de la publicitat com a sistema principal de la comunicació persuasiva.
  • Demostrar que coneix l'estructura professional i econòmica del sistema empresarial dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix l'impacte social dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix la legislació desenvolupada en l'àmbit de la comunicació social.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure l'estructura del sistema empresarial dels grans grups de publicitat i relacions públiques.
  2. Distingir i explicar els grans corrents culturals que fonamenten l'anàlisi de la comunicació persuasiva.
  3. Explicar les teories que caracteritzen la comunicació persuasiva en l'àmbit estructural de la producció, la distribució i la recepció dels missatges publicitaris i de les accions de relacions públiques.
  4. Identificar i descriure els mecanismes de construcció d'esdeveniments en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  5. Identificar la diferència entre mitjans convencionals i no convencionals en el sistema publicitari.
  6. Identificar les fonts de la tradició artística i literària en l'anàlisi dels missatges publicitaris.
  7. Interpretar la legislació desenvolupada en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  8. Reconèixer i descriure els codis deontològics i els principis ètics d'autoregulació de l'activitat publicitària.
  9. Reconèixer i distingir la tipologia professional i les funcions dels diferents subjectes que intervenen en l'activitat publicitària.
  10. Reconèixer i valorar l'impacte de l'actualitat informativa en la construcció de missatges publicitaris.

Continguts

Tema 1.- La publicitat integrada en el procés de màrqueting.
										
											
										
											1.1.- Objectius de màrqueting i objectius de comunicació.
										
											
										
											1.2.- L'establiment d'objectius qualitatius i objectius quantitatius.
										
											
										
											1.3.- Players del sistema publicitari (anunciant, consumidor, agència, mitjans de comunicació).

 

Tema 2.- Classificació dels mitjans: convencionals i no convencionals.
										
											
										
											2.1.- Tècniques de comunicació que entrarien per classificació.
										
											
										
											2.2.- Anàlisi de dades d'inversió publicitària. Evolució i tendències.
										
											
										
											2.3.- Estacionalitat de la inversió.
										
											
										
											2.4.- Reflexió sobre les circumstàncies que han portat als canvis en els sistemes publicitaris.
										
											
										
											 
										
											
										
											Tema 3.- Tècniques de comunicació publicitaria. Aplicació en funció dels objectius de màrqueting. Motius d'aparició de noves tècniques. Els canvis en els sistemes publicitaris actuals.
										
											
										
											3.1.- Promoció
										
											
										
											3.2.- Màrqueting Relacional
										
											
										
											3.3.- Street màrqueting, dance màrqueting, ambient màrqueting
										
											
										
											3.4.- Branded Content
										
											
										
											3.5.- Relació entre Publicitat i Publicity.
										
											
										
											3.6 - Màrqueting sensorial
										
											
										
											3.7 - Marxandatge
 
 

Metodologia

Metodologia docent:
										
											
										
											   - Sessions teòriques presencials en què s'intentarà acostar al alumnat al coneixement dels sistemes publicitaris contemporanis. Exemples i casos.
										
											
										
											   - Seminaris, amb activitats pràctiques, comptant amb un treball previ per part del alumnat i l'aplicació dels coneixements teòrics adquirits.
										
											
										
											   - Treball autònom per part del alumnat (recerca de fonts d'informació, anàlisi, establiment d'estratègies, lectures, realització i presentació d'un projecte).
										
											
										
											El alumnat treballará al llarg de l'assignatura en equips tancats.
 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial teorica 36 1,44 2, 3, 6
Tipus: Supervisades      
Examen 3 0,12 2, 3, 6
Seminaris 15 0,6 2, 3, 6
Tutoria 3 0,12 2, 3, 6
Tipus: Autònomes      
Fonts de documentació, lectures i treball 72 2,88 2, 3, 6

Avaluació

El sistema d'avaluació que se seguirà en l'assignatura és el següent:
										
											
										
											    - Realització de treballs en grup (50%) sobre la qualificació final
										
											
										
											    - Assistència seminaris (10%) sobre la qualificació final
										
											
										
											    - Examen tipus test (40%) sobre la qualificació final
										
											
										
											Per superar l'assignatura s'han d'aprovar tant el treball com l'examen, sense això no es fa mitjana.
										
											
										
											L'assistència als seminaris és de caràcter obligatori (mínim 80% assistència), i no és recuperable la seva realització ni assistència.
										
											
										
											En el cas de suspendre el treball en grup o algun dels seminaris, l'alumne haurà de rectificar aquells punts incorrectes i presentar-lo degudament millorat. En aquest cas, la nota màxima a obtenir en la recuperació seria d'aprovat (5 o 6).
										
											
										
											Si l'alumne suspèn l'examen podrà presentar-se a la reavaluació, podent obtenir una nota màxima d'aprovat (5 o 6).
										
											
										
											L'alumne que desitgi millorar la nota de la primera convocatòria de l'examen haurà de preparar una bibliografia específica (a consultar amb l'equip docent). La nota definitiva seria l'última obtinguda, independentment que aquesta fos inferior a la primera.
 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantaciód’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència Seminaris 10% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen 40% 3 0,12 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Treballs 50% 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

BIBILIOGRAFÍA OBLIGATORIA

Álvarez Ruiz, Antón, autor

Llibre en línia | 2017

 

Ferrer Lorenzo, Ignasi;Medina Aguerrebere, Pablo;Asociación Española de A...

eBook | 2014

 

Jiménez Morales, Mònika, autor

Llibre en línia | 2017

 

Selva Ruiz, David, autor

Llibre en línia | 2019-05-

 

  • Dirección publicitaria [Recurs electrònic] / Ignacio Rodríguez del Bosque, Ana Suárez Vázquez, María del Mar García de los Salmones

Rodríguez del Bosque, Ignacio A.

Llibre en línia | UOC | 2013

 

Els alumnes/as podran consultar les variacions de la bibliografia obligatòria al campus virtual al inici del període docent.



BIBLIOGRAFIA OPTATIVA

- Arnold, D. Cómo gestionar una marca. Ed. Parramón.

- Crainer, S. El verdadero poder de las marcas. Eresma & Celeste Ediciones.

- García Uceda, M. Las claves de la publicidad. Ed. ESIC.

- González Lobo, M.A. Curso de Publicidad. Eresma & Celeste Ediciones.

- Lane Keller, Kevin. Administración Estratégica de Marca. Branding. Ed. Pearson.

- Ortega, E. La comunicación publicitaria. Ed. Pirámide.

- Rodriguez del Bosque, I. Dirección Publicitaria. Editorial UOC