Logo UAB
2020/2021

Teoria i Estructura de la Publicitat

Codi: 103137 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Pere Navalles Villar
Correu electrònic:
Pere.Navalles@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Els contemplats en el Pla Docent.

Objectius

En la seva construcció, parlant en termes estructuralistes, s'han tingut en compte els següents objectius: 1.-La justificació científica de l'assignatura a partir de la integració dels fonaments d'altres disciplines. 2.-L'estudi dels diferents conceptes, clarificant les seves interrelacions i la seva validesa empírica, establint relacions causals entre els diferents objectes d'estudi. 3.-La comprensió dels diferents models de comunicació com els que ajuden a entendre el comportament de l'individu, especialment el relacionat amb l'adquisició i ús de béns i serveis. 4.-El coneixement dels destinataris dels missatges, tant des d'una perspectiva psicològica, com social i econòmica. 5.-La problemàtica del missatge, els seus objectius, el seu llenguatge i les diferents etapes des de l'emissió del missatge, la seva codificació, producció i interpretació o descodificació. 6.-Entendre les bases teòriques de la història de la publicitat; les diferents perspectives econòmiques, polítiques i socials. 7.-El coneixement dels mitjans de comunicació per a la difusió del missatge, un camp molt complex i important ja que són el vehicle o canal pel qual arriba la informació al receptor. 8.-La percepció i els efectes de la comunicació, analitzant la seva influència i efectivitat, ja que en un sentit cognitiu tota informació genera una resposta, tant perceptiva com afectiva en el receptor.

Tot això buscant una sensibilització dels estudiants en el desenvolupament de l'activitat de recerca, construcció, crítica de la publicitat, donant-los a conèixer les diferents formes i possibilitats d'orientació professional (el treball proposat anirà en aquest sentit).

Competències

  • Aplicar els coneixements de les diferents disciplines de les ciències socials a l'estudi de la cultura com a paràmetre organitzador dels mercats, en l'àmbit de la publicitat com a sistema principal de la comunicació persuasiva.
  • Demostrar que coneix l'estructura professional i econòmica del sistema empresarial dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix l'impacte social dels mitjans de comunicació.
  • Demostrar que coneix la legislació desenvolupada en l'àmbit de la comunicació social.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps, les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure l'estructura del sistema empresarial dels grans grups de publicitat i relacions públiques.
  2. Distingir i explicar els grans corrents culturals que fonamenten l'anàlisi de la comunicació persuasiva.
  3. Explicar les teories que caracteritzen la comunicació persuasiva en l'àmbit estructural de la producció, la distribució i la recepció dels missatges publicitaris i de les accions de relacions públiques.
  4. Identificar la diferència entre mitjans convencionals i no convencionals en el sistema publicitari.
  5. Identificar les fonts de la tradició artística i literària en l'anàlisi dels missatges publicitaris.
  6. Interpretar la legislació desenvolupada en l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  7. Reconèixer i descriure els codis deontològics i els principis ètics d'autoregulació de l'activitat publicitària.
  8. Reconèixer i distingir la tipologia professional i les funcions dels diferents subjectes que intervenen en l'activitat publicitària.
  9. Reconèixer i valorar l'impacte de l'actualitat informativa en la construcció de missatges publicitaris.

Continguts

 

TEMARI:

 

 

 

1. RELACIONS DE LA PUBLICITAT AMB EL MÀRQUETING

 

 

 

1. 1 Definició de màrqueting

 

1. 2 El màrqueting i la societat de consum

 

1. 3 Variables i determinants del màrqueting

 

1. 4 Les quatre variables del màrqueting-mix

 

2. FONAMENTS DE LA PUBLICITAT

 

 

 

2. 1 Definició de publicitat

 

 

 

2. 2 Característiques, tòpics i funcions de la publicitat

 

2. 3 Breu perspectiva històrica

 

3. FINALITATS DE LA PUBLICITAT

 

3. 1 Tipologia de la publicitat

 

3. 2 Objectius publicitaris

 

3. 3 Productes i serveis

 

3. 4 Imatge de marca

 

3. 5 Posicionament

 

4. L’AGÈNCIA COM A MODEL D’EMPRESA PUBLICITÀRIA

 

4. 1 Definició d’agència

 

4. 2 Funcions i tipus d’agència

 

4. 3 Organigrama d’una agència

 

 

 

3. 4 Pressupost i remuneració publicitària

 

 

 

5. LA CREATIVITAT

 

5. 1 Definició de creativitat

 

5. 2 Eix, tema, missatge

 

5. 3 Anàlisi del missatge

 

5. 4 Principals creatius

 

6. PROCÉS I REALITZACIÓ D’UNA CAMPANYA PUBLICITÀRIA

 

6. 1 Fases del procés

 

6. 2 El briefing i el contrabriefing

 

6. 3 Estratègies de comunicació i difusió

 

7. EL CONSUMIDOR I EL TARGET

 

7. 1 Definició de consumidor i de target

 

7. 2 El comportament del consumidor

 

7. 3 El pretest

 

7. 4 El post-test

 

8. LA DIFUSIÓ

 

8. 1 Els mitjans de comunicació com difusors de publicitat

 

8. 2 Els mitjans publicitaris

 

9. LA PLANIFICACIÓ DE MITJANS

 

9. 1 Públic objectiu i audiència

 

9. 2 Cobertura

 

9. 3 Altres conceptes

 

9. 4 Criteris generals de planificació de mitjans

 

10. LES RELACIONS PÚBLIQUES

 

10. 1 Definició de relacions públiques

 

10. 2 Característiques de les relacions públiques

 

10. 3 Breu perspectiva històrica

 

10. 4 Tipologia de les relacions públiques

 

Metodologia

Comença  la primera classe essent online i la seguent presencial , així successivament.

La metodologia docent inclou activitats, dirigides, supervisads i autònomes. Es combinarà les classes

teòriques amb grups de debat a classe. Es faran també tutories per a la part pràctica de l'assignatura

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autónomas 82,5 3,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Clases teóricas y seminarios 37,5 1,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Supervisadas 23,7 0,95 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

1.-EXAMEN TIPUS TEST: És un examen tipus test amb preguntes obertes o tancades. (40% de la nota final). La nota d'aquest examen (sigui quina sigui la nota) fa mitjana amb les notes dels tres treballs obligatoris.

 

2.-TREBALL INDIVIDUAL TEÒRIC SOBRE UN TEMA DEL PROGRAMA: L'alumne triarà el tema que cregui més convenient de el programa i farà un treball de recopilació d'informació (10% de la nota final)

 

3.-TREBALL INDIVIDUAL SOBRE CONCEPTES BÀSICS DE COMUNICACIÓ I MÀRQUETING: L'alumne, en base a uns conceptes donats pel professor, buscarà informació sobre cada un d'aquests conceptes. Representa el 10% de la nota final.

 

4.-TREBALL EN GRUP: Es triarà un producte o servei i es farà un projecte de comunicació i màrqueting per a una empresa real o fictícia (40% de la nota final)

 

Per superar l'assignatura és obligatori aprovar els tres treballs ressenyats en aquest document. També realitzar l'examen tipus test.

 

* El professor es reserva el dret de valorar l'actitud a classe. Aquesta valoració podrà repercutir o tenir incidència en la nota final

 

ACTIVITATS DE REVALUACIÓ.

 

Es podrà refer un treball suspès, però, hi haurà una penalització d'un punt sobre la nota final de l'assignatura. Si la feina no s'aprova en aquesta segona valoració l'assignatura quedarà suspesa.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen tipus test (preguntes obertes i tancades) 40% 2,4 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball en grup sobre la comunicació d'un producte o servei. 40% 2,4 0,1 2, 3, 5, 9
Treball individual sobre conceptes bàsics de comunicació i màrqueting. 10% 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball individual teòric sobre un tema del programa 10% de la nota 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Aaker, David & Myers, John G. Management de la publicidad

Editorial Hispanoamericana, Barcelona 1989

Herreros Arconada, Mario La publicitat (Fonaments de la comunicació publicitària)

Editorial Pòrtic, Barcelona, 1995

Ortega Martínez, Enrique La dirección publicitaria

ESIC, Madrid, 1991

J.V. García Fernandez, J.García Crego, Teorias y Técnicas de la Manipulación Humana, Editorial Fragua, 2012

* El professor penjarà uns materials al campus virtual. Aquests materials conjuntament amb la bibliografia adjunta i les classes
teòriques entraran per l'examen.