Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501935 Publicitat i Relacions Públiques | OB | 3 | 2 |
Aquesta assignatura de tercer curs del Grau de Publicitat i Relacions Públiques, parteix dels coneixements sobre gramàtica audiovisual que l'alumnat ja ha rebut prèviament a l'assignatura de Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals, impartida a primer curs.
L'alumnat extern (Erasmus o de mobilitat) o de canvi de cicle haurà de justificar els coneixements mínims establerts en el pla docent per a poder-se matricular de l'assignatura. Es recomana contactar abans del començament de les classes amb el professor responsable de l'assignatura.
Objectius i contextualització
Conceptualització i realització de productes publicitaris audiovisuals.
1.- Producció:
2.- Realització:
3.- Postproducció:
Temari
1.- PRODUCCIÓ:
EL PROCÉS DE PRODUCCIÓ.
Fases de producció i organització.
Personal tècnic i de producció.
Pla de treball.
Pla de rodatge.
LA PRODUCCIÓ PUBLICITÀRIA.
La productora de publicitat.
Relacions agència de publicitat i productora.
El Producer.
El càsting.
Formats, gèneres i estils publicitaris.
Estils de producció i realització.
Decàleg i manual d'estil.
2.- REALITZACIÓ:
EL GUIÓ PUBLICITARI.
La idea.
Sinopsi i tractament.
El guió literari.
El guió tècnic.
Storyboard.
Animàtic.
LA REALITZACIÓ.
Unitats narratives: pla, escena i seqüència,
La càmera: característiques i presa d'imatges i so
La composició.
Planificació del rodatge al plató i exteriors.
3.- POSTPRODUCCIÓ.
Muntatge i ritme
Sonorització.
El procés tecnològic i tècnic digital.
Banda sonora: música, veu i efectes.
Edició gràfica: color, tipografia.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
PEDAGOGIA ACTIVA:
1 PROJECTE PUBLICITARI
L'alumnat s'agrupa en EQUIPS de producció des dels que porta a terme la realització d'un PROJECTE PUBLICITARI, destinat a idear, realitzar i dissenyar l'estratègia de difusió d'una campanya publicitària, comercial o social, de la que s'acaben produint un espot i una telebotiga, d'acord a un model de pedagogia activa, teòric-pràctic, consistent en experimentar els conceptes teòrics impartits a la classes i aplicar models de realització audiovisual similars als que es duen a terme en el camp professional. El projecte publicitari va destinat a organitzar els recursos humans, artístics i tecnològics en l'àmbit de la producció publicitària.
El PROJECTE és per tant l'eix vertebrador sobre el qual s'articula i experimenta el corpus teòric, aplicat mitjançant la peagogia activa, tenint en compte les etapes de: PRE-PRODUCCIÓ (Guió i Organització), REALITZACIÓ (Gravació i posada en escena) i POST-PRODUCCIÓ (Edició).
El PROJECTE té el suport d'un decàleg o manual d'estil amb els criteris estètics i ètics fonamentals a tenir en compte per a la realització dels productes (espots i telebotiga) del projecte publicitari.
Cada decàleg té en compte els criteris generals següents de referència:
• Imatge: ús i valor narratiu dels plans, els moviments i desplaçaments de la càmera, els escenaris, la llum, el color i el grafisme.
• So: ús i valor de la veu, la música i els efectes.
• Protagonistes: justificació d'una tipologia de cossos, gènere, edat, fenotip, color de pell i altres trets físics, així com d'interaccions entre els personatges.
• Representació publicitària de la realitat i / o la ficció.
• Límits de recursos creatius com l'humor, l'emoció, etc.
• Producció: límits establerts pels potencials clients
• Recepció: realització pensada en unes audiències o consumidors potencials dels missatges i uns efectes dinamitzadors socials i socioculturals.
2. TEORIA
Estructura de la producció audiovisual
Adaptació a la publicitat
Publicitat i diversitats socioculturals
Realització i Publicitat social
Realització publicitària i representació de la realitat
Noves narratives audiovisuals: transmedia, multiplataforma i crossmedia.
Realització publicitària, recepció i dinamització social.
3. ACTIVITATS AUTÒNOMES
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EDICIÓ I SONORITZACIÓ | 10 | 0,4 | 1, 2 |
ESTRUCTURA DEL PROJECTE PUBLICITARI I ADAPTACIÓ A LA REALITZACIÓ | 10 | 0,4 | 1, 2 |
PLANIFICAR LA REALITZACIÓ | 10 | 0,4 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
EDICIÓ ESPOT | 30 | 1,2 | 1, 2 |
PRODUCCIÓ ESPOT I TELEBOTIGA | 57 | 2,28 | 1, 2 |
Tipus: Autònomes | |||
REALITZACIÓ ESPOT i TELEBOTIGA | 30 | 1,2 | 1, 2 |
La qualificació final s'obté de la ponderació de les notes obtingudes per l'alumnat en els diferents treballs realitzats, en funció del seu pes sobre la nota final:
Recuperació:
En cas que no s'aprovi un o diversos treballs es poden recuperar durant el període previst tenint en compte els aspectes que el professorat consideri oportuns millorar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL | 7 | 2 | 0,08 | 1, 2 |
TREBALL TEÒRIC GRUPAL I INDIVIDUAL | 3 | 1 | 0,04 | 1, 2 |
BASSAT, Lluis. El libro rojo de la publicidad. 4ª Edición, Madrid: Debolsillo, 1994.
BARROSO, Jaime. Introducción a la realización televisiva.,IORTV, Madrid, 1989.
BLANCH, Margarida.y LÁZARO, Patricia. Aula de locución. Madrid: Cátedra, 2010.
FERNÁNDEZ DIEZ, Federico y MARTÍNEZ ABADÍA, José. Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós, 1999,
GARCÍA GUARDIA, Mª Luisa; MENÉNDEZ HEVIA, Tania. Fundamentos de la realización publicitaria. Fragua Madrid, 2007.
HART, John. La técnica del Storyboard. IORTV. Madrid, 2001.
LÁZARO, Patricia. Apunts. Assignatura: Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals. Bellaterra: UAB, Curs 2016/17 i Curs 2017/18.
LORITE GARCÍA, Nicolás. "La cámara como herramienta principal para la investigación audiovisual aplicada de la diversidad en la publicidad televisiva". En Sierra Sánchez, J. Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo. Mc Graw Hill Education, Madrid, 2017.
LORITE GARCÍA, Nicolás; GRAU REBOLLO, Jordi.; LACERDA, Juciano.“Representation of sociocultural diversity in audiovisual advertising: materials for inclusive treatment” En Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 425 a 446. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/073paper/1263/22es.html (consultado el 3 de abril de 2018).
LORITE GARCÍA, Nicolás; GRAU REBOLLO, Jordi. “La representación de la diversidad sociocultural en la publicidad televisiva de prime-time en España desde la óptica del alumnado universitario”, en Temps d’Educació, 53, Barcelona: Universitat de Barcelona. 2017. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2017/186421/temedu_a2017v53p13.pdf (consultado el 14 de abril de 2018).
LORITE GARCIA, Nicolás; ENTENZA, Ana.; MURACA, Eduardo. “Identidad cultural de la música y el color en la publicidad televisiva española. Propuestas para su incorporación al aula”. En Temps d’Educació, 53, p. 45-65. Universitat de Barcelona, 2017.Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2017/186422/temedu_a2017v53p45.pdf (consultado el 14 de abril de 2018).
MARTINEZ ABADIA, José. Introducción a la tecnología audiovisual. Paidós Comunicación. Barcelona, 1988.
MARTÍNEZ I SURINYAC, Gabriel. El guión del guionista. Ed. CIMS. Colección Libros de Comunicación Global. Barcelona, 1998.
MENÉNDEZ HEVIA, Tania. Fundamentos de la realización publicitària. Fragua. Madrid, 2007
MILLERSON, Gerald. Técnicas de realización y producción en TV. IORTV, Madrid. Primera edición, 1983; cuarta edición, 2001.
MORALES MORANTE, Fernando. Editing and Montage in International Film and Video: Theory and Technique. Focal Press - Rouledge/Taylor and Francis, London, 2017.
MORALES MORANTE, Fernando. Montaje Audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control . UOC, Barcelona, 2013.