Logo UAB
2020/2021

Història Contemporània de Catalunya i Espanya

Codi: 103107 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Aram Monfort Coll
Correu electrònic:
Aram.Monfort@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Aram Monfort Coll
Pau Casanellas Peñalver

Prerequisits

Cap.

Objectius

L’assignatura es proposa donar als futurs graduats i les futures graduades en Periodisme una formació bàsica de nivell universitari sobre els fonaments i l’evolució de la Catalunya del segle XX dins del marc espanyol (especialment, des de la proclamació de la Segona República endavant). Es tracta, doncs, que els i les estudiants coneguin les dinàmiques polítiques, socials, econòmiques i culturals que, arrencant de princpis del segle XX, arriben al segle XXI, i sense les quals difícilment podrien interpretar ni explicar les realitats del present.

Competències

  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani i la seva evolució històrica recent en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  2. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  3. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  4. Establir relacions entre el coneixement comunicatiu i l'anàlisi històrica.
  5. Explicar l'estat del món i la seva evolució històrica des d'una perspectiva adequada als diferents periodismes especialitzats vinculats.
  6. Llegir, analitzar, interpretar i discutir textos de contingut històric i exposar per escrit i en públic la síntesi de les seves anàlisis.
  7. Memoritzar els coneixements històrics que permetin contextualitzar la dimensió històrica de la comunicació i el periodisme.
  8. Relacionar els debats d'actualitat amb el coneixement històric.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

Introducció. La formació de la Catalunya contemporània

1. La Segona República i la primera autonomia moderna (1931-1936)

2. Revolució i Guerra Civil (1936-1939)

3. La instauració del franquisme: una llarga postguerra (1939-1960)

4. Desarrollismo, mobilització social i crisi de la dictadura (1960-1977)

5. La configuració de la democràcia parlamentària (1977-1982)

6. De la modernització a la crisi econòmica i del model d’Estat

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

La metodologia docent es basa en les explicacions teòriques de les classes, a les quals s'afegeix el treball de l'alumnat a partir de lectures, exercicis pautats i de l'estudi personal. Tot això és supervisat en les corresponents tutories.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37 1,48 4
Seminaris i pràctiques 15 0,6 6, 8
Tipus: Supervisades      
Exercicis pautats d'aprenentatge 9,5 0,38 3
Tutories 6 0,24 3
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 45 1,8 7
Lectura de textos. Redaccio de treballs. Preparació de comentaris. Recerca bibliográfica. 30 1,2 6, 7, 8

Avaluació

L'avaluació final serà fruit de tres activitats avaluadores, de les quals dues seran proves escrites i quedaran distribuïdes al llarg de les 15 setmanes de docència. La segona prova escrita serà un examen final, que representarà el 50% de la nota de l'assignatura.
 
Per superar l'assignatura, caldrà arribar a l'aprovat (5) fent la ponderació entre les notes de les tres activitats d’avaluació, segons el percentatge de cadascuna. Si aquesta nota està entre el 3,5 i el 4,9, es podrà fer un examen de recuperació per superar l'assignatura.
 
 
Recuperació
 
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'examen de recuperació no és per pujar nota, només serveix perquè aquell alumnat que ho necessiti pugui arribar a l'aprovat amb una nota final de 5.
 
 
Nota final
 
Serà el resultat de la ponderació entre les notes de les tres activitats d'avaluació, segons el percentatge de cadascuna. La recuperació serà un examen final sobre tot el temari impartit durant el curs.
 
 
Advertiment
 
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50 % 4 0,16 2, 3, 4, 7
Treballs, exercicis o exàmens parcials 50 % 3,5 0,14 1, 5, 6, 8, 9

Bibliografia

BALCELLS, Albert; PÉREZ, Arturo; SABATÉ, Flocel; SIMON, Antoni: Història de Catalunya. Barcelona, L’Esfera dels Llibres, 2004.

CASANOVA, Julián: República y Guerra Civil. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.

DOWLING, Andrew: La reconstrucció nacional de Catalunya. 1939-2012. Barcelona, Pasado & Presente, 2012.

FONTANA, Josep: La fi de l’Antic Règim i la industrialització (1787-1868). Barcelona, Edicions 62, 1998.

HURTADO, Víctor; MESTRE, Jesús; MISERACHS, Toni: Atles d’Història de Catalunya. Barcelona, Edicions 62, 1995.

MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Historia política de España. 1939-2000. Madrid, Istmo, 2001.

MARÍN, Martí: Història del franquisme a Catalunya. Vic, Eumo, 2006.

MARÍN, Martí: "¡Ha llegado España!". La política del franquisme a Catalunya (1938-1977). Vic, Eumo, 2019.

MOLINERO, Carme; RISQUES, Manel; VILANOVA, Francesc (coord.): Sobre el franquisme i Catalunya. El Papiol, Efadós, 2015.

MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic, Eumo, 2003.

MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere: Catalunya durant el franquisme. Barcelona, Empúries, 1999.

NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.): España en democracia, 1975-2011. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2017.

RIQUER, Borja de: La dictadura de Franco. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2010.

RIQUER, Borja de; MALUQUER DE MOTES, Jordi: La Catalunya autonòmica. 1975-2003. 2 vol. Barcelona, Edicions 62, 2003.

RIQUER, Borja de; CULLA, Joan B.: El franquisme i la transició democràtica (1939-1988). Barcelona, Edicions 62, 2000.

RISQUES, Manel (dir.), DUARTE, Àngel, RIQUER, Borja de, ROIG ROSICH, Josep Maria: Història de la Catalunya contemporània. De la guerra del Francès al nou Estatut. Barcelona, Pòrtic, 2006.

SOBREQUÉS i CALLICÓ, Jaume (dir.): Història contemporània de Catalunya. Vol. I i II. Barcelona, Columna, 1997-1998.

TÉBAR, Javier; RISQUES, Manel; MARÍN, Martí; CASANELLAS, Pau: Gobernadores. Barcelona en la España franquista (1939-1977). Granada, Comares, 2015.

TERMES, Josep: De la Revolució de Setembre a la fi de la guerra civil (1868-1939). Barcelona, Edicions 62, 1999.