Logo UAB
2020/2021

Infografia, Animació i Espais Virtuals

Codi: 103102 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Hilari Pujol Lozano
Correu electrònic:
Hilari.Pujol@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Coneixement bàsics de guió i llenguatge audiovisual, així com un mínim domini de software d'edició.

Objectius

Conèixer:

  • L'evolució tecnològica de les tècniques infogràfiques i d’animació.
  • Els principis teòrics de l'animació audiovisual
  • Les eines i tècniques per crear infografies i animacions, amb la seva possible aplicació als espais virtuals
  • Les aplicacions pràctiques i les possibilitats expressives de la infografía i l'animació

Concebre i produir una peça audiovisual emprant alguna de les tècniques d'animació i d’infografia combinades per a la producció d’un missatge.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics als processos creatius.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Aplicar les tecnologies i els sistemes utilitzats per processar, elaborar i transmetre informació per als nous gèneres i formats audiovisuals multimèdia.
  4. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  5. Utilitzar el llenguatge propi de cada un dels mitjans audiovisuals de comunicació en les seves modernes formes combinades o en suports digitals per a la realització de productes infogràfics.
  6. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Continguts

1. ANIMACIÓ

1.1.-Introducció a l’animació:
-formats
-tècniques
-vocabulari bàsic d`animació.
-principis generals de l’animació

1.2.- Diferents models pràctics d’animació com a productors de missatges
-material complementari
-amb entitat pròpia
-canals i plataformes (espais virtuals)

1.3.- La logística:
-mecanismes de control
-responsables del procés
-coordinació entre les diferents àrees que intervenen
-equip de producció necessari

2. INFOGRAFIA

2.1.-Introducció a la infografia:
-primeres infografies
-formats
-tècniques

2.2.- Diferents models pràctics de infografia com a productors de missatges
-material complementari
-amb entitat pròpia
-canals i plataformes (espais virtuals)

3. ELEMENTS COMUNS A DESENVOLUPAR

3.1.- LA PREPRODUCCIÓ
-Idea-Argument-guió
-Story-board (diferents models de story-board)
-La creació dels personatges (model sheets)
-La definició dels ambients
-El Concept Art
-L’Animatic o/leica reel
-Els layouts (escenaris i animació)
-El lipsing

3.2.- LA PRODUCCIÓ
-Backgrounds
-La direcció d’art i/o animació
-Animació
-Composició

3.3.- SONORITZACIÓ
-La música al dibuix animat
-Metodologia de treball
-Les locucions
-Els efectes
-Les mescles

3.4.- Comparativa entre les diferents tècniques
Processos comuns i elements diferencials

Metodologia

Les sessions teòriques es complementen amb altres de caràcter pràctic.

Al llarg de les primeres 9 sessions es realitzaran 4 exercicis de tipus individual per posar en pràctica diferents tècniques d'animació (ritme, arcs, anticipació, acceleració, frenada ...), processos intermedis en l'elaboració d'una infografia animada ( "Story-board "," animatic ").

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Al llarg de les darreres sessions, l'alumnat, en grups de tres o quatre desenvoluparan una peça d'infografia animada, d'almenys 2 minuts de durada, utilitzant les tècniques d'infografia i animació realitzades en les pràctiques individuals.

El professorat farà el seguiment de la producció mitjançant tutories, tres de les quals seran obligatòries i que s'aniran concretant a mesura que s'avanci en el projecte. En aquestes tres tutories, avaluables, s'haurà de presentar el material sol·licitat per tal de comprovar el correcte desenvolupament de la peça i poder solucionar els problemes sorgits així com assessorar en la producció.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques 35 1,4 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Creació d'una peça audiovisual de 2 minuts mínim 60 2,4 2, 3, 4, 5, 6
Treballs pràctics d'aplicació d'infografies i animacions 30 1,2 2, 3, 5, 6
Tipus: Autònomes      
visionat de material. Comentari i anàlisi de les tècniques utilitzades 10 0,4 5

Avaluació

1) L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant la presentació d'una peça audiovisual (feta en grup), amb entitat pròpia (notícia, enquesta, peça divulgativa, informativa ....) I el lliurament del material que es vagi demanant referent a els processos de la producció de la peça (45% de la nota final)
2) Al llarg del curs hi haurà diversos lliuraments individuals i obligatòries de treballs pràctics (infografies i animacions) que serviran com a eina avaluadora (45% de la nota final).
3) El 10% de la nota final quedarà fixat per l'assistència i participació a les classes.
En funció dels resultats obtinguts entre els exercicis / pràctiques individuals i la peça en grup hi haurà un nou exercici per reavaluar els aspectes no superats. Aquesta reavaluació es farà en les dates previstes en el calendari acadèmic. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5 com a mínim.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
3 tutories obligatòries amb lliuraments parcials. Entrega projecte 45% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Participació a les classes 10% 0 0 2, 4, 5
Treballs pràctics d'aplicació d'infografies i animacions 45% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

THE ANIMATOR’S WORKBOOK.STEP BY STEP TECHNIQUES OF DRAWN ANIMATION. Tony White. Watson.Guptill Publications. New York 1986
DIBUJOS ANIMADOS. EL DIBUJO DE HISTORIETAS A SU ALCANCE. Preston Blair. Evergreen. Barcelona 1999.
THE ILLUSION OF LIFE. Frank Thomas&Ollie Johnston. Abbeville Press-Publishers-New York 1981
ANIMATOR’S SURVIVAL KIT. Richad Williams. Faber&Faber. London 2001
THE COMPLETE ANIMATION COURSE. Chris Patmore. Barron’s Educational Series,Inc. Nueva ork 2003
LA IMAGEN ANIMADA: ANÁLISIS DE LA FORMA Y EL CONTENIDO DEL DIBUJO ANIMADO, Hipólito Vivar Zurita, Editorial Complutense, Madrid 1988
THE ART AND SCIENCE OF COMPUTER ANIMATION. Stuart Mealing, Intellect Books. Oxford 1992
LA MAGIA DEL DIBUJO ANIMADO (Actores del lápiz). Raúl García. Edicions De Ponent. Alicante 2000