Logo UAB
2020/2021

Literatura Catalana Contemporània

Codi: 103078 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Víctor Martínez Gil
Correu electrònic:
Victor.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'assignatura no té prerequisits.

Objectius

L’assignatura, de caràcter optatiu i quadrimestral, es programa en la menció de Periodisme especialitzat en cultura i societat (quart curs). El seu objectiu formatiu és que l’estudiant, a més de gaudir de la lectura, sàpiga contextualitzar els grans corrents de la literatura catalana contemporània en relació amb les tradicions literàries universals. Així mateix, l’estudiant ha de conèixer-ne els autors i les obres més rellevants i ha de familiaritzar-se amb la bibliografia fonamental del període i amb les estratègies de lectura que li permetin d’elaborar un discurs crític.

Competències

  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar un coneixement adequat de la realitat sociocomunicativa de Catalunya en el context espanyol, europeu i mundial.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials oralment i per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Demostrar que coneix el context cultural català, espanyol i europeu i aplicar-lo a l'estudi dels moviments literaris contemporanis, especialment a través de les col·laboracions d'escriptors professionals en la premsa.
  3. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  4. Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  5. Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa a la llengua catalana oralment i per escrit, i saber aprofitar els recursos lingüístics i literaris més adequats als diferents mitjans de comunicació.
  6. Llegir i analitzar textos i documents especialitzats de qualsevol tema rellevant i saber resumir-los o adaptar-los mitjançant un llenguatge o lèxic comprensible per a un públic majoritari.

Continguts

 1. La postguerra (1939-1959). La ruptura del franquisme i la represa cultural i literària. Periodització (1939-1946-1959). Descripció històrica i cultural                             

2. El Realisme Històric (1959-1968) com a programa de transformacions i com a estètica. L’intent de configuració d’un moviment literari i les propostes alternatives. Descripció històrica i cultural

3. La dècada dels setanta i les derivacions posteriors. La “generació” dels 70 i els nous models literaris. Un nou intent d’institucionalització de la cultura

 

Metodologia

L’assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura que poden ser d’aula inversa. Les sessions teòriques tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos literaris i crítics. Les sessions dedicades a la lectura preparen l’alumnat per a les exposicions orals.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions i amb les cinc lectures obligatòries s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i de les pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6
Seminaris especialitzats 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Presentació de treballs i debat 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom de l'estudiant 102 4,08 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

1. Continuada

 1.1. Una exposició oral sobre una obra literària del període (excepte les consignades com a lectures de curs). Cal fer-ne un comentari crític durant 10 minuts aproximadament. 5%

1.2. Un qüestionari de lectura sobre les cinc obres prescriptives. 10%

1.3. Una ressenya d’un dels llibres de lectura obligatòria. Extensió: 2100 caràcters amb espais. 25%

1.4. Una actitud receptiva i participativa a classe. 10%

 

2. Final

2.1. Un treball en grup de 2 alumnes: una entrevista en profunditat a un escriptor actual, que haurà de presentar-se en format audiovisual (15 minuts) i debat posterior. 25%

2.2. Una prova escrita sobre la part teòrica, en la qual cal respondre una pregunta oberta sobre un aspecte del temari i fer un comentari crític d'un fragment de les lectures comentades. També inclourà diverses preguntes breus sobre els treballs de grup presentats. 25%

 

Per superar l'assignatura, l'estudiant haurà de seguir fil per randa aquesta avaluació. En cas contrari, serà considerat NO AVALUABLE. L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 en aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 

Només podran participar en la reavaluació els/les estudiants que tinguin una mitjana de curs superior a 3,5 i inferior a 5. En aquest cas, l’estudiant haurà de fer una prova escrita sobre els continguts de l'assignatura.  

 

Nota sobre l'entrevista

Els objectius de l'entrevista a un escriptor o a una escriptora haurien de ser, com a mínim:

1) donar a conèixer la trajectòria i les constants més destacades de l'obra literària de la persona entrevistada;

2) comentar a fons el sentit de les seves obres, a partir d'una documentació prèvia com més exhaustiva i detallada millor (lectura d'obres, investigació sobre l'autor, etc.).

 

Cal vetllar perquè la presentació sigui atractiva i perquè el visionat funcioni bé tècnicament. Un cop editades, les entrevistes s'han de publicar en un portal virtual per poder-les recuperar i evitar problemes tècnics.

 

Podeu entrevistar qualsevol escriptor en actiu que formi part de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (http://www.escriptors.cat/).

 

Podeu inspirar-vos en els referents periodístics següents: Montserrat Roig, Josep Maria Espinàs, Baltasar Porcel o Bernard Pivot. Es valorarà sobretot el contingut, la cohesió i la coherència del resultat.

 

Criteris de qualificació 

1. Ressenya i exposició oral: capacitat d'aprofundiment crítica, anàlisi i escriptura/expressió acurada.

2. Intervencions: participació en el debat, lectures crítiques i consultes pertinents.

3. Treball de grup: documentació, profunditat i coherència de l'entrevista.

4. Prova escrita: capacitat d'anàlisi i síntesi, relació d'idees, escriptura acurada.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1 comentari de text 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Exposició oral 15 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Intervencions en seminaris 10% 0 0 3, 5
Prova escrita 25 % 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball en grup 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Autors Diversos, Història de la literatura catalana, 4 vols., Barcelona: Edicions 62 / Orbis, 1984.

Glòria Bordons, Jaume Subirana (eds.), Literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta / Proa, 1999.

Enric Bou (dir.), Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona: Edicions 62, 2000.

Enric Bou (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Volum VI - Segle XX. De la postguerra a l’actualitat, Barcelona: Vicens Vives, 2009.

Àlex Broch (dir.), Diccionari de la literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.

Jordi Castellanos (ed.), Guia de literatura catalana contemporània, Barcelona: Edicions 62, 1973.

Joan Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial, 1972.

Josep M. Llompart, La literatura moderna a les Balears, Palma de Mallorca: Editorial Moll, 1964.

Albert Manent, La literatura catalana a l’exili, 2a ed., Barcelona: Curial, 1989.

Joaquim Molas (dir.), Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII. IX, X i XI, Barcelona: Ariel, 1986-1987.

Vicent Simbor, Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939), Barcelona: Institut de Filologia Valenciana / Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1988.

Sobre la literatura catalana actual

Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.), Poesia catalana avui. 2000-2015,Juneda,Fonoll, 2016.

Broch, Àlex; Cornudella, Joan (cur.), Novel·la catalana avui. 2000-2016, Juneda, Fonoll, 2017.

Broch, Àlex; Cornudella, Joan; Foguet, Francesc (cur.), Teatre català avui. 2000-2017, Juneda, Fonoll, 2018.

Camps, Josep; Dasca, Maria (cur.), La narrativa catalana al segle XXI. Balanç crític, Barcelona, Societat Catalana de Llengua i Literatura (filial de l’IEC), 2019.

Gassol, Olívia; Bagur, Òscar (cur.), La poesia catalana al segle XXI. Balanç crític, Barcelona, Societat Catalana de Llengua i Literatura (filial de l’IEC), 2018.

Webgrafia bàsica

Traces. Bases de dades de llengua i literatura catalanes http://traces.uab.cat/

Altres recursos http://www.traces.uab.es/tracesbd/altresrecursos/literatura.html