Logo UAB
2020/2021

Guió Audiovisual de No-ficció

Codi: 103064 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OT 3 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Luisa de Carmen Martinez Garcia
Correu electrònic:
Luisa.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Els estudiants han de tenir coneixements bàsics de cert programari, com ara editors de textos, editor de pàgines web, editors de vídeo (programari lliure) i editors d'àudio (Audacity).

 

Objectius

Els principals objectius són:

- Conèixer i entendre els conceptes teòrics fonamentals per la creació de guions audiovisuals de no ficció.

- Relacionar i aplicar els conceptes teòrics i pràctics en la creació de guions de no ficció en l'àmbit de la comunicació radiofònica i televisiva principalment.

- Treballar el procés de la idea fins al guió audiovisual.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les habilitats narratives i expositives específiques dels continguts audiovisuals.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  5. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  6. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  8. Desenvolupar una sensibilitat estètica per a la creació de productes audiovisuals.
  9. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  10. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  11. Gestionar el temps de manera adequada.
  12. Idear, planificar i desenvolupar qualsevol projecte de comunicació.
  13. Promoure innovacions en la confecció de narratives audiovisuals.
  14. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

Tenint present que els alumnes han cursat l'assignatura Guió Audiovisual de Ficció, els temes proposats al temari es centraran en la complexitat de l'elaboració de guions audiovisuals de no ficció. Els temes proposats són:

- Del fet a la narració de no ficció

- El material audiovisual. Producció i rutines.

- La conversa audiovisual

- La construcció de la narració audiovisual de no ficció

- Noves formes d'expressió audiovisual de no ficció.

Metodologia

Aquesta assignatura té un component teòric-pràctic que queda reflectit en l'abordatge del temari. Les classes teòriques proporcionaran els conceptes bàsics que els alumnes hauran de desenvolupar en el seu projecte de treball. Aquest ha de servir per a verificar els continguts de l'assignatura. Els seminaris facilitaran principalment l'anàlisi, reflexió i debat entorn als processos de construcció del guió audiovisual de no ficció.

La metodologia docent i l’avaluacióproposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequatseguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 15 0,6 8, 13
Pràctiques 22 0,88 2, 10, 12
Seminaris 15 0,6 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 7
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 40 1,6 2, 11
Realització del projecte 41 1,64 3, 8, 12

Avaluació

El sistema d’avaluació continuada està integrat per tres parts diferenciades, cadascuna de les quals s’ha d’aprovar per a superar l’assignatura:

- Examen teòric: 50%

- Pràctiques: 40%

- Participació activa  a les pràctiques i als seminaris: 10%

Els alumnes que hagin participat de l’avaluació continuada i suspenguin la teoria podran recuperar-la sempre que hagin obtingut una nota mínima de 3,5 punts i hagin realitzat la revisió ordinària. La nota obtinguda serà la nota definitiva d’aquesta part. El resultat d’aquesta activitat no ha de representar la qualificació final. Les pràctiques i els seminaris no es poden recuperar.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teòric 50% 3 0,12 5, 7, 9, 13
Participació activa a les pràctiques i als seminaris 10% 4 0,16 4, 5, 6, 7
Pràctiques 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 14

Bibliografia

Brichs, Xavier (2004). Reflejos de la realidad. Así son y así se hacen los mejores programas de reportajes de la televisión. Editorial Cims/Midac. Barcelona.

Gifreu, Arnau (2015). "Evolución del concepto de no ficción". Obra digital Revista de Comunicación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5287851

Halperín, Joaquin. (2008) La Entrevista Periodística. Ed. Aguilar. Madrid.

Herrera, Susana. (2008). Cómo elaborar reportajes en radio, La Cruíja, Buenos Aires.

Herrera, Susana (2007). "La estructura del reportaje en radio". En Area Abierta, núm. 17, Madrid.

Míguez, Roberto (2014). "Ficción y no ficción en la cultura audiovisual digital". Telos 99. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=QrCwCgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA126&dq=no+ficci%C3%B3n&ots=lJqH9MBA9E&sig=_GjatAYw_c8AQcNN6x5rHVqNJj4#v=onepage&q=no%20ficci%C3%B3n&f=false

Ortells-Badenes, Sara i alt. (2015). “Los magazines de actualidad basados en el infoentretenimiento: nuevos rasgos del lenguaje audiovisual en el periodismo televisivo”. En Signo y Pensamiento. Avances. 66, Vol. XXXIV. p.44-61.

Rodero, Emma (2011). Creación de programas de radio. Síntesis. Madrid.

Rodríguez Ferrándiz, Raúl (2014). “El relato por otros medios: ¿un giro transmediático?. En Cuadernos de Información y Comunicación, 19, pp. 19-37.

Romero, Laura (2012). “Radio y arte sonoro: ¿es posible la integración?”. En Gallego, J. Ignacio y García Leiva, M. Trinidad (coords.) Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Instituto RTVE, Madrid

Scolari, Carlos A. (2014) “Narrativas transmedia:   nuevas formas de comunicar   en la era digital”.En Anuario AC/E de Cultura Digital, pp. 72-81. https://www.socialnautas.es/wpcontent/uploads/2016/10/6Transmedia_CScolari.pdf

Vilalta, J. (2008). El reportero en acción. Comunicación activa, 2. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona.