Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 1 | 2 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 | 0 |
Aquesta assignatura no té prerequisits específics. És una continuïtat dels coneixements, competències i habilitats adquirides a dues matèries cursades en el semestre anterior: Llenguatges Comunicatius Escrits i Audiovisuals i Narrativa Audiovisual.
Les sessions s'imparteixen indistintament en català i castellà, però la llengua vehicular majoritària és el català.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Llenguatge Audiovisual. Es tracta d'una matèria formada per sis assignatures, l´objectiu principal de les quals és conèixer i utilitzar els diferents llenguatges audiovisuals (televisiu, cinematogràfic, radiofònic i multimèdia). En el cas concret de Locució i presentació es pretén que l'estudiantat sigui capaç de fer un ús professional i creatiu de la veu a través dels mitjans audiovisuals.
Continguts
Característiques expressives del so a la comunicació audiovisual
Característiques especifiques de la veu microfònica.
Dicció, articulació, respiració, actitud.
El ritme verbal. Funció rítmica de les pauses. La dimensió musical de la veu. El contrast melòdic.
Interrelació redacció-locució.
La veu i els factors de percepció. Estereotips vocals.
La improvisació verbal. Estratègies narratives i expressives.
El diàleg. Estratègies comunicatives i expressives de la veu a l’entrevista i el magazine.
Locució davant de càmera. Lectura de teleprompter.
El monòleg dramàtic a la televisió. La performance verbal a la presentació de programes de televisió.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
L’assignatura és un dels primers esglaons del procés creatiu de la comunicació audiovisual mitjançant el coneixement i control de les estructures expressives de la veu a la ràdio i la televisió. Els continguts teòrics de les lliçons magistrals i les sessions dels seminaris estan al servei de la conceptualització dels exercicis que l’estudiant desenvoluparà a les classes pràctiques de laboratori. Les lliçons magistrals es duran a terme amb l’audició i anàlisi de programes de referència. Les classes pràctiques de laboratori estan orientades a la planificació, producció i enregistrament de diferents exercicis. El temps que l’estudiant dedicarà a la preparació dels exercicis pràctics s’adscriu al temps de treball autònom que correspon a aquesta assignatura, conjuntament amb les lectures i audicions proposades pel professor.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 15 |
Pràctiques de Laboratori | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats d'avaluació | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tutories | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, audicions, preparació exercicis | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15 |
Avaluació
El sistema d'avaluació està integrat per dues parts diferenciades. El pes d'aquestes parts és el següent:
a) Assistència i participació Seminaris: 20%
b) Prova escrita: Prova escrita de síntesis del coneixement adquirit durant el curs: 30%
c) Exercicis de les pràctiques de laboratori: 50%
Els criteris d'avaluació estan directament relacionats amb els resultats d'aprenentatge. La qualificació final de l’estudiant vindrà principalment determinada per la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes a les diferents activitats d'avaluació. Són obligatòries totes les pràctiques programades.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Activitats de recuperació
Les darreres tres setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podran acollir els estudiants que acompleixin la següent condició: que hagin suspès la mitjana ponderada final. En cap cas es podrà optar a la recuperació per pujar nota.
No són proves recuperables: les pràctiques prèvies a la pràctica final.
Les característiques d'aquesta prova de recuperació seran puntualment comunicades.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació Seminaris | 20% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 7, 8, 9 |
Prova escrita | 30% | 2,25 | 0,09 | 1, 2, 7, 8, 9, 12 |
Pràctiques de Laboratori | 50% | 3,75 | 0,15 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Bàsica:
Arnheim, Rudolf (1980): Estética radiofónica. Barcelona, Gustavo Gili, 1980.
Balsebre, A. (2012): El lenguaje radiofónico. Madrid, Cátedra (6ª edició).
Balsebre, Armand (2007): Voces microfónicas para una historia de la radio y la televisión, pp. 205-244, en BUSTOS SÁNCHEZ, Inés (ed.), La Voz. La técnica y la expresión, Barcelona, Paidotribo (2ª edició).
Balsebre, Armand (2008): La entrevista en Radio, en Balsebre, Armand; Mateu, Manel y Vidal, David: La entrevista en radio, televisión y prensa, Madrid, Cátedra (2ª edició).
Blanch, Margarita; Lázaro, Patrícia (2010): Aula de locución. Madrid. Cátedra.
Gutiérrez, María y Perona, Juanjo (2002): Teoría y técnica del lenguaje radiofónico, Bosch, Barcelona.
Huertas, Amparo y Perona, Juanjo (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: la radio. Barcelona, Bosch.
Merayo Pérez, A. (1992): Para entender la radio. Estructura del proceso informativo radiofónico. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Rodríguez, Ángel (1998): La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona. Paidós.
Serna, Assumpta (2002): El trabajo del actor de cine, Madrid, Cátedra.