Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OB | 3 | 2 |
Coneixements necessaris per seguir l'assignatura: nocions bàsiques sobre mètodes d'investigació social.
El principal objectiu d’Estudis d’audiència i recepció és que l'alumnat obtingui el coneixement bàsic sobre el comportament i l’activitat dels públics a l’àmbit de la comunicació (especialment a l’entorn digital), aspecte essencial des del punt de vista professional. I, a més, també garanteix l’adquisició de competències bàsiques per a poder desenvolupar investigacions socials. Aquesta és una assignatura obligatòria.
L’objectiu final de l’assignatura és contribuir a que l'alumnat pugui:
(a) Desenvolupar projectes comunicatius adients als públics als quals aquests s’adrecen (saber actuar).
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser).
1. El concepte d'audiència
a) Recorregut teòric: Massa, grups, usuaris/individus, prosumers
b) Mirades actuals: Ciutadania, públics i mercats
2. Audiència com a ciutadania
a) Des de la perspectiva dels mitjans de comunicació: socialització, cohesió social, normalització lingüística i servei públic
b) Des de la perspectiva de la recepció: accés/participació, activisme/empoderament, crowdfunding/crowdsourcing
3. Audiència com a públic
a) Estratègies programàtiques: fidelització i interacció
b) Relació públics i mitjans a l'entorn digital (l'ús de les xarxes socials digitals): jerarquies i continguts
4. Audiència com a mercat
a) Mesurament d'audiència tradicional: mostres, tècniques de recollida d'informació i indicadors.
b) Transició a l'entorn digital dels estudis de mesurament (social media TV)
5. Noves tendències en l'estudi dels públics
El desenvolupament de l’assignatura implica la realització de diferents tipus d’activitats formatives:
- Activitats dirigides:
a) Classes magistrals. Explicació general del contingut que inclou l’assignatura.
b) Seminaris. Lectura i anàlisi d'informes del sector, debat sobre temes d'actualitat.
c) Pràctiques al Laboratori. Desenvolupament d'una proposta de contingut mediàtic, fent èmfasi en l'estudi del públic destinatari (target).
- Activitats supervisades:
- Tutories presencials individuals o en grup. La seva finalitat és resoldre problemes d’aprenentatge.
- Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer totes les activitats planificades per un correcte desenvolupament dels seminaris i de les pràctiques al laboratori.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 1, 3, 7, 9, 10, 13 |
Pràctiques | 22,5 | 0,9 | 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, preparació pràctiques i activitats relacionades amb els seminaris | 82,5 | 3,3 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Les competències d’aquesta assignatura s’avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit (25 %). Prova per escrit individual. Recuperable
- Treballs als seminaris (25 %). Individuals o en grup. Recuperable
- Proves pràctiques laboratori (40 %). Desenvolupament (en grup) proposta contingut mediàtic
- Exercicis a les sessions teòriques (10 %)
Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen i/o seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota.
L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova oral. Aquesta activitat por comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 25% | 2 | 0,08 | 3, 7, 8, 9, 11, 13 |
Exercicis sessions teòriques | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 12, 13 |
Proves pràctiques laboratori | 40% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Treballs als seminaris | 25% | 1 | 0,04 | 1, 4, 5, 6, 7, 8 |
- Huertas Bailén, Amparo (2015). Yo soy audiencia. Ciudadanía, público y mercado. Barcelona: Editorial UOC.
- Marquez, Israel (2018). Móviles 24/7. El teléfono móvil en la era de la hiperconectividad. Barcelona: Editorial UOC.
- Neria, Elena (2015). La otra pantalla. Redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: Editorial UOC.
- Quintas Froufe, Natalia i Gónzalez Neira, Ana. (2016). La participación de la audiencia en televisión: de la audiencia activa a la social. Madrid: AIMC
[https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2017/05/2016_01participacion_audiencia_tv.pdf]