Logo UAB
2020/2021

Psicomotricitat Normal i Patològica

Codi: 103006 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Mar Melendez Plumed
Correu electrònic:
MariaDelMar.Melendez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Denys Santa Marina van Oudheusden

Prerequisits

Coneixement de l’anglès professional per poder accedir a bibliografia recomanada.

Coneixements en el TIC.

Objectius

Conèixer la variabilitat del desenvolupament psicomotor en el nen normal.

Aprendre a detectar  precoçment  els retards transitoris i/o definitius del desenvolupament psicomotor 

Conèixer concepte de psicomotricitat , objectius de la intervenció psicomotriu,  les tècniques de valoració i d'intervenció en psiciomotricitat per tal de poder aplicar-les al  camp de la fisioteràpia 

Competències

  • Analitzar i sintetitzar.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb tots els usuaris del sistema sanitari, així com amb altres professionals.
  • Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics encaminats a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Aplicar la música com a teràpia en l'educació, la medicina, la geriatria i la salut mental.
  3. Aplicar tècniques de psicomotricitat en nens.
  4. Dirigir sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.
  5. Explicar les nocions bàsiques sobre el desenvolupament psicomotriu del nen.
  6. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  7. Organitzar sessions en grup de psicomotricitat i musicoteràpia.

Continguts

Classes teòriques 

Introducció al desenvolupament  psicomotor en el nen. Denys Santa Marina 

Reflexes primitius. Denys Santa Marina 

Desenvolupament motor postural des del naixement Denys Santa Marina 

Desenvolupament de la prensió i manipulació Denys Santa Marina 

Desenvolupament cognitiu Denys Santa Marina 

Desenvolupament sensorial y del llenguatge  Denys Santa Marina 

Introducció a la psicomotricitat . Record històric Mar Meléndez 

La sessió de psicomotricitat Mar Meléndez 

Els objectius de la intervenció psicomotriu  Mar Meléndez 

L’avaluació  psicomotriu  Mar Meléndez 

Tècniques d’ intervenció   psicomotriu  Mar Meléndez 

Psicomotricitat al Sr de Down  Mar Meléndez 

Psicomotricitat a la Paràlisis Cerebral   Mar Meléndez 

El joc  Denys Santa Marina 

 Seminaris 

- Anàlisi crític i discussió d' articles actualitzats sobre psicomotricitat. Denys Santa Marina / Mar Meléndez 

- Observació de nens  amb diferents edats amb  desenvolupament psicomotor normal. Denys Santa Marina / Mar Meléndez

- Observació de nens  amb  patologia que interfereix el  desenvolupament psicomotor Denys Santa Marina / Mar Meléndez

- Presentació de casos clínics reals para analitzar  i saber  indicar la psicomotricitat . Denys Santa Marina / Mar Meléndez

 Pràctiques de Psicomotricitat 

-  Sessions de psicomotricitat impartides a escola especial  ( s' informarà del centre a l' inici de curs)

Metodologia

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SEM) 8 0,32 2, 3, 5, 7
TEORIA (TE) 30 1,2 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 35 1,4 1, 2, 3, 5, 7
ESTUDI PERSONAL 68,5 2,74 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

Descripció sistema d'avaluació

  • Es realitzarà un examen que s'aprovarà amb un 5 sobre 10. Consistirà en una prova objectiva amb ítems d'elecció múltiple. Cada pregunta  tindrà cinc respostes de les quals nomes una d'elles serà la certa. Cada resposta encertada  val 1 punt i cada resposta errònia resta 0,25punts.  Si es suspèn l' examen  hi ha la possibilitat de  recuperar.
  • Treball sobre la planificació d’un  programa de psicomotricitat aplicat a la infància  que es presentarà oralment amb suport de power point . Es pot  fer individual o amb grup de màxim dues persones  Caràcter obligatori.
  • Obligatorietat de participació al seminaris  i a les pràctiques. Es valorarà la participació i proposta d'idees i la resolució de problemes i exercicis  que es proposin tant en seminaris com a les practiques 
  • La ponderació sobre la nota final es distribueix de la següent manera : 50%  examen , 30% treball psicomotricitat i 20% assistència a seminaris pràctics 
  • Per aprovar l'assignatura s´han d'aprovar totes les parts.
  • Quan es consideri que l’estudiant no ha  pogut  fer l 'examen a la data establerta o entregar  el treball de planificació d'un programa de psicomotricitat o be no ha assistit a les practiques / seminaris  en l’acta es consignarà aquesta assignatura com a "no avaluable”
  • L'avaluació dels estudiants d'intercanvi serà la mateixa que per la resta d'estudiants propis de la UAB.
  • L'assignatura contempla un sistema de recuperació pels alumnes que no hagin superat els continguts de la mateixa, amb un format a determinar.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectiva i estructurada 20% 0,5 0,02 2, 3, 4, 6, 7
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple 50% 8 0,32 2, 3, 5, 7
Avaluació oral mitjançant proves estructurades 20% 0 0 1, 6
Lliurament d'informes / treballs escrits 10% 0 0 1, 6

Bibliografia

1.      Pediatric rehabilitation. Molnar G.E. Editorial William and Wilkins.2010

2.      Manual de psicomotricidad . Bernaldo de Quirós Aragón . Editorial Pirámide .20'12

3.      Psicomotricidad y educacion infantil. Jose Antonio Garcia Nuñez y Pedro Pablo Berruezo. Coleccion psicomotricidad y Educacion Ed CEPE  Novena edicion 2013

4.-    Revista ibero americana de Psicomotricidad