Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500892 Fisioteràpia | OB | 2 | 1 |
Tenir coneixements de FISIOLOGIA I ANATOMIA necessàries per interpretar els conceptes bàsics de les malalties del sistema nerviós.
Reconèixer i interpretar els principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós que poden tenir implicacions en l’avaluació, pronòstic i maneig del fisioterapeuta.
Temari de l’assignatura: consta de 30 temes
Temari de l’assignatura: consta de 30 temes
1. Record anatòmic i funcional del Sistema Nerviós
2. Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós
3. Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes
4. Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa
5. Alteracions del to muscular: espasticitat
6. Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució
7. Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria. Logopèdia
8. Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic
9. Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge
10. Cefalees i àlgies craneofacials. Convulsions i epilèpsia
11. Dolor neuropàtic. Concepte i maneig global.
12. Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
13. Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
14. Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
15. Malaltia d’Alzheimeri altres demències
16. Malaltia de Parkinson i altres trastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
17. Trastorns atàxics
18. Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
19. Trastorns del sistema nerviós autònom
20. Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
21. Malalties de la medul·la espinal
22. Tumors del sistema nerviós
23. Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
24. Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
25. Meningitis agudaiencefal.litis
26. Neuropaties perifèriques i síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.
27. Malalties musculars. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global
28. Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres
29. Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar
30. Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social
La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES D' AULA (PAUL) | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 11, 12 |
TEORIA (TE) | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 38 | 1,52 | 5, 6, 11 |
ESTUDI PERSONAL | 64 | 2,56 | 4, 6, 10 |
1-Avaluació escrita (prova amb ítems d'elecció múltiple)
-Durada: 1 h
-Descripció de la prova d’avaluació:
Test multiresposta de 30 preguntes, 4 opcions per pregunta, una correcta
-Criteris d’avaluació
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Calendari: gener 2020
-Percentatge sobre la nota final: 50%
NOTA: ÉS IMPRESCINDIBLE APROVAR L'EXÀMEN TEÒRIC PER APROVAR L'ASSIGNATURA
2- Avaluacion escrita (tema)
-Durada: continuada
-Criteris d’avaluació: realització de 1 treballs escrit (500-600 paraules), del que s’avaluarà:
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Calendari: Set 2019-gener 2020
-Percentatge sobre la nota final: 25%
3- Avaluació pràctica
-Durada: 2 hores
-Criteris d’avaluació: Demostrar les habilitats assolides en l’avaluació neurològica
-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10
-Percentatge sobre la nota final: 20%
-Calendari: Des 2019
4- Assistència i participació activa a classe i seminaris
-Criteris d’avaluació: Participació activa, comportament i interès de l'alumne en les classes teòriques i en els seminaris
-Calendari: Set 2019-Gen 2020
-Percentatge sobre la nota final: 5%
Quan la nota final de tota l'avaluació de l'alumne sigui ≥4 i <5, l'alumne podrà sol.licitar realitzar una PROVA DE RECUPERACIÓ TEÒRICA I PRÀCTICA : en aquest cas, si l'alumne aprova, la qualificació final serà 5
Es considerarà que l'alumne NO ÉS AVALUABLE quan no s'hagi presentat a la prova escrita, la realització de la qual és imprescindible per ser avaluat
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe i seminaris | 5% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Avaluacio escrita mitjançant proves objectives: proves d'assaig modificades i/o de preguntes àmplies | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 6, 10, 11, 12 |
Avaluacions escrites (proves amb ítems d'elecció múltiple) | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectivada i estructurada i simulacions | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 9, 10, 11 |
Bibliografia específica
- Neurología Zarranz Imirizaldu, J.J.Madrid [etc.] : Elsevier science, DL 2002Bradley: Neurologia
Bibliografia de consulta
- Principles of neurologic rehabilitation New York [etc.] : McGraw-Hill, 1997
- Exploración neurológica fácil Fuller, Geraint Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2011
- Neurología Clínica 4e 2vBradley. Editorial: Elsevier (Año: 2005)
- Neurología para fisioterapeutas : Cash Buenos Aires [etc.] : Médica panamericana, 1989
- De Jong's THE NEUROLOGIC EXAMINATION. William Campbell. Ed Wolters Kuwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2013
Recursos d’Internet
- Guia de pràctica clínica de l’ictus. Catalunya 2007 (web site). Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 2007 (cited June 18, 2008). Available from: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir491/index.html.
- Guidelines for adult stroke rehabilitation and recovery: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Winstein, Stein et al. Stroke. Stroke.2017;48(2):e78