Logo UAB
2020/2021

Fisioteràpia en Neurologia I

Codi: 102988 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500892 Fisioteràpia OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Esther Duarte Oller
Correu electrònic:
MariaEsther.Duarte@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Anna Guillen Sola
Miguel Angel Rubio Perez

Equip docent extern a la UAB

Roser Boza Gómez

Prerequisits

Tenir coneixements de FISIOLOGIA I ANATOMIA necessàries per interpretar els conceptes bàsics de les malalties del sistema nerviós.

Objectius

Reconèixer i interpretar els principals signes i símptomes de les malalties del sistema nerviós que poden tenir implicacions en l’avaluació, pronòstic  i maneig del fisioterapeuta.

Competències

  • Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons els criteris reconeguts i validats.
  • Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom
  • Determinar el diagnòstic de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
  • Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
  • Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basats en l'evidència científica i fomentar activitats professionals que dinamitzin la recerca en fisioteràpia.
  • Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  • Raonar amb sentit crític.
  • Treballar en equip.
  • Valorar l'estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics bàsiques en la terapèutica en les afeccions del sistema nerviós.
  2. Aplicar els procediments adequats de valoració de fisioteràpia, amb l'objectiu de determinar el grau d'afectació del sistema nerviós i la seva possible repercussió funcional.
  3. Descriure i analitzar els mecanismes de garantia de qualitat en els processos d'atenció fisioterapèutica del sistema nerviós.
  4. Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència en les alteracions del sistema nerviós.
  5. Descriure les bases de la valoració de les afeccions del sistema nerviós.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Dissenyar exercicis i activitats terapèutiques per a les malalties neurològiques.
  8. Establir hipòtesis diagnòstiques de fisioteràpia a través de casos clínics amb alteracions del sistema nerviós.
  9. Prendre les decisions més adequades davant d'una situació determinada.
  10. Raonar amb sentit crític.
  11. Resoldre casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions neurològiques.
  12. Treballar en equip.

Continguts

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes 

  1. Record anatòmic i funcional del sistema nerviós (Dra E. Duarte (ED))
  2. Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós (ED)
  3. Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes (ED)
  4. Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa (ED)
  5. Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució (Dra Anna Guillén)
  6. Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria (Dra Roser Boza)
  7. Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic (ED)
  8. Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global. (ED)
  9. Alteracions del to muscular: espasticitat (ED)
  10. Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global (ED)
  11. Síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global. (ED)
  12. Meningitis aguda i encefalitis (ED)
  13. Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge (Dr Miguel Angel Rubio (MAR))
  14. Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  15. Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  16. Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  17. Malaltia de Parkinson i altrestrastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques,evolució i maneig global (MAR)
  18. Trastorns atàxics (MAR)
  19. Malaltia d’Alzheimer i altres demències  (MAR)
  20. Convulsions i epilèpsia (MAR)
  21. Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  22. Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  23. Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres (ED)
  24. Farmacologia en Neurologia (ED)
  25. Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global (MAR)
  26. Malalties de la medul·la espinal (MAR)
  27. Tumors del sistema nerviós (MAR)
  28. Cefalees  àlgies craneofacials (MAR)
  29. Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar (ED)
  30. Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social (ED)

Temari de l’assignatura: consta de 30 temes

1.      Record anatòmic i funcional del Sistema Nerviós

2.      Historia clínica en neurologia: anamnesi i principals símptomes de la patologia del Sistema Nerviós

3.      Exploració neurològica: estat mental, sensibilitat, i reflexes

4.      Exploració neurològica: exploració motora, equilibri i marxa

5.      Alteracions del to muscular: espasticitat

6.      Parells cranials: alteracions visuals, paràlisi facial i alteracions de la deglució

7.      Alteracions de la comunicació i de la parla: afàsia i disàrtria. Logopèdia

8.      Escales de valoració funcional en rehabilitació neurològic

9.      Exploracions complementàries del diagnòstic neurològic: neuroimatge

10.   Cefalees i àlgies craneofacials. Convulsions i epilèpsia

11.   Dolor neuropàtic.  Concepte i maneig global.

12.   Malalties Vasculars Cerebrals isquèmiques Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

13.   Malalties Vasculars Cerebrals hemorràgiques. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

14.   Traumatismes Cranioencefàlics. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

15.  Malaltia d’Alzheimeri altres demències

16.   Malaltia de Parkinson i altres trastorns extrapiramidals. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

17.   Trastorns atàxics

18.   Esclerosi Lateral Amioltròfica i altres malalties de la motoneurona. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

19.  Trastorns del sistema nerviós autònom

20.   Lesió medul·lar traumàtica. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

21.   Malalties de la medul·la espinal

22.   Tumors del sistema nerviós

23.   Paràlisi Cerebral Infantil. Espina Bífida. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

24.   Esclerosi Múltiple. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

25.   Meningitis agudaiencefal.litis

26.   Neuropaties perifèriques i síndrome de Guillain-Barré. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global.

27.   Malalties musculars. Concepte, manifestacions clíniques, evolució i maneig global

28.   Trastorns psiquiàtrics: depressió, trastorn bipolar, ansietat i altres

29.   Rehabilitació neurològica: principis generals. Equip multidisciplinar

30.   Rehabilitació neurològica: teràpia ocupacional, teràpia cognitiva i reinserció social

Metodologia

La docència es basa en classes teòriques i pràctiques.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D' AULA (PAUL) 15 0,6 1, 2, 5, 11, 12
TEORIA (TE) 30 1,2 1, 4, 5, 8, 11
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 38 1,52 5, 6, 11
ESTUDI PERSONAL 64 2,56 4, 6, 10

Avaluació

1-Avaluació escrita (prova amb ítems d'elecció múltiple)

               -Durada: 1 h

               -Descripció de la prova  d’avaluació:

 Test multiresposta de 30 preguntes, 4 opcions per pregunta, una correcta

-Criteris d’avaluació

  • Respostes correctes: 1
  • Respostes errònies: -0,30
  • Respostes en blanc: 0

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: gener 2020

-Percentatge sobre la nota final: 50%

NOTA: ÉS IMPRESCINDIBLE APROVAR L'EXÀMEN TEÒRIC PER APROVAR L'ASSIGNATURA

2- Avaluacion escrita (tema)

-Durada: continuada

-Criteris d’avaluació: realització de 1 treballs escrit (500-600 paraules), del que s’avaluarà:

  • La coherència de l’ordre dels temes
  • L'adequació del contingut al tema proposat
  • L’equilibri pertinent entre les diferents parts del treball (relació entre la importància del punt a tractar i l'espai que ocupa en la globalitat del treball)
  • La capacitat de síntesi:
    • Presenta els punts principals del treball
    • Realitza un raonament clínic correcte
    • Expressa els pensaments per ordre (dels més simples als més complexos)
    • La utilització de les fonts bibliogràfiques:
      • Adequació de les fonts utilitzades amb el tema tractat
      • Utilitza fonts bibliogràfiques actualitzades
      • Les referències bibliogràfiques són descrites de forma completa (Normes de Vancouver o altres)

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Calendari: Set 2019-gener 2020

-Percentatge sobre la nota final: 25%

3- Avaluació pràctica

-Durada: 2 hores

            -Criteris d’avaluació: Demostrar les habilitats assolides en l’avaluació neurològica

-Nota mínima per aprovar: 5 sobre 10

-Percentatge sobre la nota final: 20%

-Calendari: Des 2019

4- Assistència i participació activa a classe i seminaris

-Criteris d’avaluació: Participació activa, comportament i interès de l'alumne en les classes teòriques i en els seminaris

-Calendari: Set 2019-Gen 2020

-Percentatge sobre la nota final: 5%

Quan la nota final de tota l'avaluació de l'alumne sigui ≥4 i <5, l'alumne podrà sol.licitar realitzar una PROVA DE RECUPERACIÓ TEÒRICA I PRÀCTICA : en aquest cas, si l'alumne aprova, la qualificació final serà  5

Es considerarà que l'alumne NO ÉS AVALUABLE quan no s'hagi presentat a la prova escrita, la realització de la qual és imprescindible per ser avaluat

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe i seminaris 5% 0 0 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12
Avaluacio escrita mitjançant proves objectives: proves d'assaig modificades i/o de preguntes àmplies 25% 0 0 2, 5, 6, 10, 11, 12
Avaluacions escrites (proves amb ítems d'elecció múltiple) 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Avaluació de tipus pràctic mitjançant avaluació clínica objectivada i estructurada i simulacions 20% 2 0,08 1, 2, 5, 9, 10, 11

Bibliografia

Bibliografia específica

- Neurología Zarranz Imirizaldu, J.J.Madrid [etc.] : Elsevier science, DL 2002Bradley: Neurologia

Bibliografia de consulta

- Principles of neurologic rehabilitation New York [etc.] : McGraw-Hill, 1997

- Exploración neurológica fácil  Fuller, Geraint Barcelona [etc.] : Elsevier, cop. 2011

- Neurología Clínica 4e 2vBradley. Editorial: Elsevier (Año: 2005)

- Neurología para fisioterapeutas : Cash  Buenos Aires [etc.] : Médica panamericana, 1989

- De Jong's THE NEUROLOGIC EXAMINATION. William Campbell. Ed Wolters Kuwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2013

Recursos d’Internet

- Guia de pràctica clínica de l’ictus. Catalunya 2007 (web site). Barcelona: Agència d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 2007 (cited June 18, 2008). Available from: http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir491/index.html.

- Guidelines for adult stroke rehabilitation and recovery: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Winstein, Stein et al. Stroke. Stroke.2017;48(2):e78