Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 2 | 2 |
2502442 Medicina | OT | 3 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 4 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 5 | 0 |
2502442 Medicina | OT | 6 | 0 |
No hi ha prerequisits establerts. És convenient que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques d'autoaprenentatge i de treball en grup, així com els coneixements de biologia a nivell pre-universitari. El contingut d’aquesta assignatura es complementa amb els coneixements adquirits a les assignatures Biologia Cel·lular, Genètica Humana i les 4 assignatures dedicades a l’Anatomia Humana que es realitzen el primer i segon curs del Grau de Medicina.
Contextualització:
L'assignatura Biologia del Desenvolupament i Teratogènia és una assignatura optativa de 3 crèdits ECTS i que està inclosa dins de les mencions: Salut Materno-infantil, Clínica Mèdica i Cirurgia Clínica.
Objectius generals:
Aprofundir en el coneixement dels mecanismes reproductors i dels desenvolupament pre i postnatal humà.
Estudiar els principals processos morfogenètics i la seva cronologia. Comprendre el significat de llurs possibles alteracions.
Conèixer les principals tècniques experimentals en embriologia i teratologia i la seva utilitat en recerca bàsica i aplicada.
Conèixer els principals gens de control del desenvolupament embrionari.
Objectius específics:
Estudiar els aspectes generals de la biologia del desenvolupament i teratogènia.
Estudiar el desenvolupament normal i anòmal dels òrgans i dels aparells.
Introduïr a l'estudiant en les tècniques experimentals en embriologia i teratologia.
Aprofundir en el coneixement dels períodes embrionari i fetal humà, tan en les gestacions úniques com en les múltiples.
Aprofundir en el coneixement del desenvolupament anòmal dels aparells i sistemes.
D'acord amb els objectius de l'assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS AUTÒNOMES:
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d'esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l'assignatura.
ACTIVITATS DIRIGIDES:
Classes teòriques: Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumne adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Es programen 14 hores de classes teòriques.
Pràctiques d’aula: Sessions amb un nombre més reduït d'estudiants per a la discussió i resolució d'exercicis de caràcter pràctic. Es programen 8 hores per grup. Els coneixements adquirits en les classes de teoria, les tutories i en l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.
Pràctiques de laboratori: L'alumnat es familiaritzarà, en grups reduïts, amb les tècniques bàsiques d’embriologia experimental i en l’observació d’embrions normals i malformats. Es programen 4 hores per grup de pràctiques.
ACTIVITATS SUPERVISADES:
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Les tutories tenen com a objectiu clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part de l'alumnat. També poden ser utilitzades per resoldre dubtes que els alumnestinguin sobre la preparació dels seminaris.
Nota: Degut a la situació d’excepcionalitat causada per la Covid-19, la present metodologia pot variar en funció de la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 4 | 0,16 | 17, 24, 29 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
TEORIA (TE) | 14 | 0,56 | 6, 17, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 7 | 0,28 | 1, 10, 14, 23, 24, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 38 | 1,52 | 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
Proves objectives (80% de la nota final) dels coneixements adquirits en les classes teòriques, les pràctiques d'aula i les pràctiques de laboratori. Aquestes proves objectives es componen de proves objectives d'elecció múltiple (62,5% el total de la nota de les proves objectives) i proves objectives de preguntes restringides (37,5% de total de la nota de les proves objectives).
Aprenentatge basat en problemes (20% de la nota final) mitjançant l'avaluació del treball realitzat a les pràctiques referent als casos clínics.
1. AVALUACIÓ CONTÍNUA:
L'assignatura està dividida en tres parts. L'avaluació es dividirà en dos parcials: el primer parcial inclourà la primera i la segona part i el segon parcial inclourà la tercera.
La qualificació final de cada parcial es farà seguint el següent esquema:
Primer parcial (50% del total de l'assignatura)
Prova objectiva dels coneixements adquirits en les classes teòriques i en les pràctiques de laboratori corresponents a la primera i la segona part.
Segon parcial (50% de l'total de l'assignatura)
Prova objectiva (60% de la nota del segon parcial) sobre els coneixements adquirits en les classes teòriques i en les pràctiques d'aula corresponents a la tercera part.
Aprenentatge basat en problemes (40% de la nota del segon parcial), on s'avaluarà el treball realitzat i els coneixements adquirits en la part de Desenvolupament anòmal dels diferents aparells i sistemes corporals mitjançant l'avaluació contínua de les pràctiques d'aula i la presentació de treballs relatius als diferents casos clínics.
La qualificació final de l'assignatura serà la mitjana de les notes de tots dos parcials.
Per aprovar l'assignatura cal que la mitjana de les notes dels dos parcials sigui igual o superior a 5,0.
Per poder fer mitjana cal obtenir una nota mínima de 4,0 en cadascuna de les avaluacions parcials.
2. EXAMEN DE RECUPERACIÓ
Un cop avaluats els dos parcials, es programarà un examen de recuperació, segons el calendari docent de la Facultat, destinat al l'alumnat que es trobin en alguna de les següents situacions:
L'examen final constarà d'una prova objectiva corresponent a cada parcial. L'estudiant podrà realitzar una o les dues proves, segons sigui la seva situació particular.
La nota corresponent a el primer parcial serà la nota obtinguda en la prova objectiva.
La nota corresponent al segon parcial s'obtindrà de la suma ponderada de la nota obtinguda en la prova objectiva i la nota d'avaluació continua obtinguda en primera instància.
En qualsevol cas, les puntuacions utilitzades per calcular la qualificació final seran sempre les més altes obtingudes.
La qualificació final de l'examen de recuperació es calcula de la mateixa manera i amb els mateixos criteris descrits per a l'avaluació contínua.
Consideracions addicionals: L'alumnat que no hagin assistit a cap examen durant el curs es considerarà com a no avaluable.
Nota: Degut a la situació d’excepcionalitat causada per la Covid-19, el procés de evaluació pot variar en funció de la situació sanitària.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aprenentatge basat en problemes | 20 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Prova objectiva de items de elecció múltiple | 50 | 2 | 0,08 | 6, 7, 8, 15, 17, 27 |
Prova objectiva de preguntes restringides | 30 | 1 | 0,04 | 6, 7, 8, 17, 24 |
CARLSON BM (2014). Embriología humana y Biología del desarrollo. 5ª edición. Ed. Elsevier.
MOORE KL (2013). Embriología clínica. 9ª edición. Ed. Elsevier Saunders.
NUSSBAUM RL. (2016). Thompson & Thompson. Genética en medicina. 8ª edición. Ed. Elsevier.
ROHEN J, LÜTJEN-DRECOLL (2008). Embriología funcional. 3ª edición. Ed. Panamericana.
SADLER TW (2016). Langman. Embriología médica. 13ª edición. Ed. Wolters Kluwer
TURNPENNY PD, ELLAR S (2018). Emery. Elementos de genética médica. 15ª edición. Ed. Elsevier