Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 | 1 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 | 1 |
Es recomana que l’alumne tingui o repassi coneixements i conceptes de:
Les tècniques de Gràfics per Computador i Visualització Gràfica, en especial les de realisme (rendering) i d'animació per Computador (Computer Animation) són presents en molts àmbits, fonamentalment en l'entreteniment (cinema, televisió, videojocs, etc.) però també en altres com visualització científica, visualització d’imatges mèdiques, cartografia, disseny industrial (realització i simulació tant estàtica com dinàmica de productes) i d'altres.
El fet de veure de forma usual aquestes imatges generades per computador no ha de treure ni minimitzar la complexitat en què han estat dissenyades i generades. En molts casos (fonamentalment l'entreteniment) hi ha d'haver un dissenyador gràfic que dissenyi el personatge, uns guionistes, però també un informàtic que modeli la forma del personatge i defineixi les equacions dinàmiques dels moviments així com que els generi pròpiament.
En aquesta assignatura es pretén presentar els conceptes relacionats amb els diferents processos i algorismes que s'han d'utilitzar per obtenir una imatge realista. No es pretén que es coneguin aquests algorismes per a que els implementeu (molts d'ells ja estan implementats en llibreries gràfiques), sinó per a conèixer les possibilitats de cada algorisme i els paràmetres que s'utilitzen per configurar-los.
S'introdueixen també conceptes bàsics i avançats d'animació per computador tant de trajectòries (rotació i traslació) com d'objectes articulats a fi de saber definir models de cinemàtica i generar moviments d'aquests objectes.
De forma més aplicada es pretén que l’alumne adquireixi habilitats en la llibreria gràfica OpenGL (Open Graphics Library) dins un entorn gràfic Visual C++ amb interfície MFC o entorn Qt.
CONEIXEMENTS: Al finalitzar el curs l'alumne ha de ser capaç de:
HABILITATS: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents habilitats:
COMPETÈNCIES: Es pretén que els alumnes adquireixin les següents competències:
BLOC 1. SISTEMES i DISPOSITIUS GRÀFICS
1. Introducció (1 hora)
2. Hardware gràfic (1 hores)
BLOC 2. GRÀFICS 2D. TRANFORMACIONS I MODELAT
3. Transformacions 2D (1 hora)
4. Modelat 2D (1 hora)
BLOC 3. GRÀFICS 3D. TRANFORMACIONS I MODELAT
5. Transformacions 3D (2 hores)
6. Modelat (4 hores)
BLOC 4. REALISME
7. Introducció i tècniques d’antialiasing (1 hora)
8. Ocultacions (1 hora)
9. Il·luminació (6 hores)
BLOC 5. ANIMACIÓ PER COMPUTADOR
10. Animació per Computador (4 hores)
BLOc 6. PROGRAMACIO DE SHADERS
11. Shaders (4 hores)
PLATAFORMA VIRTUAL: Caronte (https://caronte.uab.cat assignatura Visualització Gràfica Interactiva, curs VGI Curs 2020-21).
El procés d’aprenentatge de l’alumne es fonamentarà en aquests tres tipus d’activitats: classes de teoria, problemes i pràctiques.
TEORIA:
Les classes de teoria s’imparteixen mitjançant classes magistrals amb transparències. Aquestes són accessibles i els alumnes les poden tenir des del primer dia de curs en el gestor documental Caronte (caronte.uab.cat, assignatura Visualització Gràfica Interactiva, Curs VGI).
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PROBLEMES:
En les classes de problemes s'explicarà la llibreria gràfica OpenGL, realitzant exercicis de modelat d’objectes 3D, visualització i il·luminació, així com shaders en GLSL.
En 2 dies concrets hi haurà dues entregues lliures de problemes realitzats en horari de seminaris que es puntuaran, podent obtenir en cada entrega, un màxim de 0'5 punts (en total 1 punt) que seran les notes NPrb1 i NPrb2 que es sumaran a la Nota de Teoria.
Els enunciats de problemas i documentació sobre OpenGL són disponibles en la plataforma virtual.
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PRÀCTIQUES:
Les pràctiques pretenen capacitar a l'alumne a definir i desenvolupar aplicacions gráficas en entorns gràfics en C++ amb la llibreria gràfica OpenGL 3.3+ (Open Graphics Library) utilitzant la interfície MFC de Windows. L’entorn gràfic es basa en menús de persianes, diàlegs i comandes de teclat i mouse que es van afegint a l'aplicació a mida que es realitzen les pràctiques fins obtenir una aplicació que les inclogui totes. Es realitzaran pràctiques de visualització 3D i animació 3D.
Els enunciats de les pràctiques estan disponibles en la plataforma virtual en format PDF.
L'assignatura consta de 3 pràctiques distribuïdes en 6 sessions en règim tancat:
Es realitzaran en grups de TRES persones i per a cada alumne es requerirà una dedicació de 30 hores de treball per preparar la pràctica i pensar les preguntes que es formulen en els enunciats, 12 hores en 6 sessions al'aula de PC's tutelades pel professor i 6 hores de treball de l'alumne a l'aula informàtica sense professor.
Cada grup de pràctiques ha d'apuntar-se a un horari de sessions de 12 hores perrealitzar les practiques tutelades pel professor. Per a apuntar-se als grups de practiques s’utilitzarà el gestor Caronte.
L'assistència a les sessions online de pràctiques tutelades per professor en la plataforma ÉS OBLIGATÒRIA. S'estudiaran casos d'absència a les sessions de pràctiques degudament justificats.
L'alumne prepara el treball de pràctiques explicat en l’enunciat de pràctiques. Aquesta preparació ha de ser prèvia a la sessió online de pràctiques corresponent. El treball es realitza assistint a les sessions online de pràctiques en els horaris establerts.
La normativa d'entrega i avaluació de pràctiques la podeu trobar en el document de normativa disponible en Caronte (caronte.uab.cat, assignatura VGI Curs 2020-21). S'avaluarà el treball de pràctiques realitzat i es farà un examen individual en l'entrega de cada pràctica.
En aquestes sessions es treballaran les competències transversals:
PLATAFORMA VIRTUAL: Caronte (http://caronte.uab.cat assignatura Visualització Gràfica Interactiva, curs VGI Curs 2020-21). |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 2 |
Explicació i resolució de problemes | 12 | 0,48 | 1, 3, 4 |
Resolució d'exercicis pràctics | 12 | 0,48 | 1, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 36 | 1,44 | 2, 4 |
Resolució d'exercicis pràctics de manera individual o grupal | 32 | 1,28 | 1, 3, 4 |
Resolució de problemes de manera individual o grupal | 20 | 0,8 | 1, 3, 4 |
L'avaluació es farà de forma continuada. Hi haurà dos exàmens teòric-pràctiques individuals per escrit, amb un pes del 50% cadascun sobre la nota final. La primera prova (Par1) es farà aproximadament a la meitat del semestre i avaluarà els conceptes teòrics y la seva aplicació en problemes sobre transformacions 2D i 3D, visualització 2D i 3D i modelat.
La segona prova (Par2) es realitzarà al final del semestre i avaluarà els conceptes teòrics i les habilitats adquirits en animació per computador i tècniques interactives.
Examen de recuperació: En cas de que la nota de teoria no arribi a l'aprovat, l'alumnat es podrà presentar a un examen de recuperació sobre els continguts de l'examen parcial suspès. Qui vulgui podrà presentar-se a millorar nota sense haver de renunciar a la que hagi obtinguda i es tindrà en compte la millor nota de les dues proves.
Hi ha dues entregues de problemes en sessió de problemes valorades cadascuna amb 0’5 punts a sumar a la nota de l’examen parcial (Par1 o Par2). La primera d’exercicis de modelat en OpenGL, on s'avalua les habilitats de l'alumne en la definició de comandes de dibuix OpenGL i transformacions geomètriques per a construir objectes 3D (NPrb1) La segona consta d’un exercici per a obtenir models cinemàtics d’objectes articulats o un exercici de shaders, on s'avalua la capacitat de l'alumne en calcular models de moviment, tant d’objectes com de fonts de llum i en programar amb shaders en llenguatge GLSL (NPrb2)
L'avaluació de les pràctiques (notes Pr_1, Pr_2, Pr_3) es fa mitjançant dues activitats:
INDICADORS DE QUALIFICACIÓ:
La nota final de l'assignatura es calcula de la següent manera (entre parèntesi quadrat les notes mínimes per fer mitja):
CRITERIS D'AVALUACIÓ
CALENDARI D'AVALUACIÓ:
Les dates d'avaluació contínua i de lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la Plataforma Virtual sobre aquests canvis ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord ambla normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "no avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació).
EN RESUM: copiar, deixar copiar o plagiaren qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPÈS amb nota inferior a 3,5.
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma Virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà a la Plataforma Virtual sobre aquests canvis ja que s’entén que el Campus Virtual o llocs equivalents com Caronte són el mecanisme habitual d'intercanvi d'informació entre professor i alumnat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega de problemes | 0,1 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4 |
Entrega de pràctiques | 0,5 | 6 | 0,24 | 1, 3, 4 |
Examen primer parcial | 0,25 | 2 | 0,08 | 2 |
Examen segon parcial | 0,25 | 2 | 0,08 | 2 |
MATERIAL DE L’ASSIGNATURA (apunts, transparències, articles): En la Plataforma Virtual.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
ENLLAÇOS WEB:
gluLookAt
. Nate Robin also provide the original GLUT library,(data darrer accés: juliol 2020).