Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501925 Ciència i Tecnologia dels Aliments | OT | 4 | 2 |
2502445 Veterinària | OT | 5 | 0 |
No hi ha prerequisits però és convenient que l’estudiant refresqui els coneixements adquirits a les assignatures dels cursos anteriors:
L’assignatura “Ous i ovoproductes” és una assignatura optativa de la Matèria “Tecnologia dels aliments” que pretén donar una visió global dels aspectes més importants en la producció, conservació i transformació dels ous. Els objectius principals són:
|
Tema 1. Introducció. Producció, usos i consum.
Tema 2. Producció d’ous. Influència en la qualitat. Modificació valor nutritiu: ous funcionals.
Tema 3. Estructura i composició. Propietats funcionals dels components
Tema 4. Qualitat físico-química de l’ou sencer. Mètodes no destructius. Qualitat microbiològica.
Tema 5. Manipulació, envasat i conservació. Canvis durant la conservació. Normativa.
Tema 6. Ovoproductes: definició, descripció i usos.
Tema 7. Obtenció d’ou líquid: etapes. Paràmetres. Pasteurització. Conservació. Qualitat.
Tema 8. Refrigeració. Congelació. Característiques.
Tema 9. Deshidratació i concentració. Etapes. Eliminació de la glucosa. Envasat i conservació. Característiques.
Tema 10. Ous cuits. Etapes. Paràmetres. Conservació i qualitat.
Tema 11. Altres productes de consum directe: descripció, processat i conservació.
Tema 12. Valorització total dels components: closca, membranes. Fraccionament dels components: usos específics.
“*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura. ”
El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Presencials i No presencials:
1) Classes teòriques: consistents en classes magistrals amb suport de TICs,
2) Classes pràctiques: sessions de laboratori on es treballarà amb tècniques i procediments d’anàlisi relacionats amb la qualitat.
3) Visita a granja, centre d’embalatge i classificació.
4) Seminaris de resolució i presentació de les activitats d’autoaprenentatge: es realitzaran 2 sessions (total 4h). Durant els seminaris cada alumne /grup haurà d’exposar, els aspectes més importants dels treballs realitzats.
5) Tutories: l’alumne haurà de realitzar, com a mínim, dues tutories al llarg del curs per fer el seguiment dels treballs d’autoaprenentatge
Treball autònom
1) Activitats d’autoaprenentatge de realització individual i en grup: l’alumne haurà de realitzar 2 activitats de forma individual, que s’aniran plantejant al llarg del curs coincidint amb els diferents blocs teòrics. Es tracta de treballs, que impliquen la recerca d’informació per part de l’estudiant sobre una o diverses qüestions, i que s’hauran de lliurar per escrit i presentar públicament.
La metodologia utilitzada enaquesta assignatura durant el procés d’aprenentatge seguirà un format semi-presencial. Classes magistrals sincròniques o asincròniques (via Moodle i Teams) i activitats pràctiques que completen i reforcen els coneixements adquirits a les classes magistrals.
"*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctica laboratori | 4 | 0,16 | 6, 18 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 4, 6, 8, 18, 20 |
Teoria | 15 | 0,6 | 1, 2, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
Visita | 2 | 0,08 | 6, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 6, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 33 | 1,32 | 6, 10, 18 |
Preparació dels casos | 13 | 0,52 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14, 17, 18, 20 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant: a) Control dels Temes 1 al 12 i les activitats relacionades amb l’autoaprenentatge individual i/o a les pràctiques realitzades en aquest període amb un pes del 50% de la nota final. b) Activitats d’autoaprenentatge (dues): es valorarà tant el treball escrit com la presentació del treball, tindran un pes del 10% (cadascun) en la nota final, total 20%. d) L’assistència a la visita i la presentació i avaluació del qüestionari de les sessions de pràctiques de laboratori i els seminaris: es valorarà amb un 30% de la nota final. Es considerarà que un estudiant no és avaluable si ha participat en activitats d’avaluació que representen ≤ 15% de la nota final. Per aprovar l’assignatura es demana: a) un mínim de 4 punts (sobre 10) en cadascun dels controls; en cas de no arribar a aquesta nota, caldrà presentar-se a l’examen de recuperació. b) Un mínim de 6 punts (sobre 10) en les activitats d’autoaprenentatge. c) Haver assistit a un mínim del 70% de les sessions pràctiques. *"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 18, 20 |
Control | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
Pràctiques i assistència visita | 30% | 0 | 0 | 6, 9, 11, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles a la biblioteca)
Burle R.W. i D.V. Vadehra (1989) The avian egg. Chemistry and biology. Ed. John Wiley & Sons, Inc., New York, USA.
Castelló Llobet, J. A. (2010) Producción de huevos Arenys de Mar, Real Escuela de Avicultura.
Mead G. C. (ed.) (2009) Análisis microbiológico de carne roja, aves y huevos. Ed. Acribia Zaragoza.
Mountney G.J. (1983) Poultry products technology. Ed. Avi Pub. Co., Inc., Westport, USA.
Nau F. (2010) Science et technologie de l'oeuf. Tec & Doc / Lavoisier, París.
Olson V.M. i W.J. Stadelman (1988) Egg and poultry meat processing. Ed. Technisciences, París.
Parkhurst C.R. i G.J. Mountney (1988) Poultry meat and egg production. Ed. Van Nostrand Rehinhold Co., New York.
Sauveur B. (1988) Reproduction des volailles et production d'oeufs. Ed. Institut National de la Recherche Agronomique, Paris.
Sim J.S. i S. Nakai (1994) Egg uses and processing technologies. New developments. CAB Int. Oxon.
Solomon S.E. (1990) Egg and eggshell quality. Ed. Wolfe Pub. Ltd., Kent, UK.
Stadelman W.J. i O.J. Cotterill (1990) Egg science and technology. 4th ed. Ed. Avi Pub. Co. Inc., Wesport, USA.
Stadelman W.J., V.M. Olson, G.A. Shemwell i S. Pasch (1989) Egg and poultry‑meat processing. Ed. VCH Publishers, New York, USA.
Thapon J-L iBourgeois C-M (1995) L'Oeuf et les ovoproduits Tech & Doc, Paris
Wells R.G. i C.G. Belyavin (Eds.) (1987) Egg quality- Current problems and recent advances. Ed. Butterworth & Co., Ltd., Kent, UK.
Yamamoto T. (1997) Hen eggs : their basic and applied science Boca Raton CRC.
BIBLIOGRAFIA (llibres disponibles online)
Egg Innovationsand Strategies for Improvements
Egg marketing: a guide for the production and sale of eggs FAO 2003
Risk assessments of salmonella in eggs and broiler chickens FAO 2002
WEB
https://www.internationalegg.com
http://www.fsis.usda.gov/regulations/Meat_Poultry_Egg_Inspection_Directory/index.asp