Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 1 |
Cal tenir aprovada l’assignatura Fonaments de Química. Es recomanable haber adquirit els coneixements i competències impartits a l’assignatura Química Analítica i Electroanàlisi.
L’assignatura pretén complementar els coneixements bàsics dels alumnes en l’àmbit de la Química Analítica ampliant el conjunt de tècniques d’anàlisi instrumental, en particular els mètodes espectroscòpics d’anàlisi.
Els coneixements adquirits en aquesta assignatura són fonamentals per a poder comprendre i abordar l’aprenentatge de matèries d’altres àrees de coneixement, en base al caràcter multidisciplinari de la matèria Química Analítica.
Els objectius principals de l’assignatura són:
1. Descriure el fonament i la instrumentació associada de les principals tècniques òptiques d’anàlisi.
2. Aplicar aquests coneixements a la resolució de problemes d’anàlisi químic.
Les pràctiques de laboratori relacionades amb els continguts d’aquesta assignatura es desenvoluparan en l’assignatura Laboratori de Cromatografia i Anàlisi Espectroscòpic.
PART I: INTRODUCCIÓ
1. Introducció a les tècniques instrumentals d’anàlisi. Aproximació als problemes que la Química Analítica ha de resoldre actualment. Definició de instrument. Característiques bàsiques dels instruments. Propietats analítiques. Anàlisi quantitativa: Calibratge.
2. Introducció als mètodes òptics d’anàlisi. Propietats de la llum. Principis de interacció radiació-matèria: reflexió, dispersió, refracció, difracció, polarització. L’espectre electromagnètic. Absorció i emissió d’energia per àtoms i molècules. Classificació de les tècniques òptiques d’anàlisi. Tècniques moleculars i atòmiques. Tècniques d’absorció i d’emissió.
PART II: ESPECTROSCOPIA ATÒMICA
3. Espectroscòpia d’absorció atòmica.. Fonament de l’absorció atòmica. Espectres atòmics. Atomització: efecte de la temperatura. Instrumentació. Espectroscòpia d’absorció atòmica de flama. Radiació de fons. Espectroscòpia d’absorció atòmica amb fons de grafit. Generació d’hidrurs i vapor fred. Correcció del senyal de fons. Interferències espectrals y químiques. Aplicacions al anàlisi quantitativa.
4. Tècniques d’emissió atòmica. Fonaments de l’emissió atòmica. Sistemes de atomització: flama i plasma. Instrumentació. Fotometria de flama. Espectroscòpia de plasma acoblat per inducció (ICP): Fonaments. Instrumentació seqüencial ymulticanal. Interferències espectrals i químiques. Aplicacions. D’altres tècniques atòmiques: ICP-MS. Fonaments. Característiques del espectre de masses. Espectròmetres de masses. Sistemes de introducció de la mostra. Font d’ions: Plasma d’acoblament inductiu. Aplicacions.
PART III: ESPECTROSCÒPIA MOLECULAR
5. Espectrofotometria d’absorció molecular UV- visible. Fonament de la tècnica. Transmitància i absorbància. Deducció Llei de Lambert- Beer. Limitacions de llei. Components bàsics de la instrumentació analítica. Fonts de radiació. Selecció de la longitud d'ona. Detectors. Espectrofotòmetres de feix senzill, doble feix i de díodes en línia. Aplicacions a l’anàlisi quantitativa. Valoracions fotomètriques. Resolució de mescles. Espectroscòpia de derivades.
6. Espectrofotometria d’absorció molecular IR. Fonaments: espectres vibració. Components bàsics de la instrumentació analítica. Espectroscòpia IR amb transformada de Fourier (FTIR). Preparació de la mostra. Anàlisi qualitativa. Anàlisi quantitativa: Anàlisi de Gases. NIR.
7. Luminescència molecular. Fonaments de la luminescència: Fluorimetria i fosforimetria. Espectres d’excitació i d’emissió. Variables que afecten a la luminescència. Relacions quantitatives. Tècniques d'esmorteïment (quenching) : Llei Stern-Volmer. Instrumentació. Quimioluminescència. Aplicacions. FRET i marcadors fluorescents.
PART IV: ALTRES TÈCNIQUES ANALÍTIQUES
8. Espectrometria de masses. Fonaments. Característiques del espectre de masses. Espectròmetres de masses. Sistemes de introducció de la mostra. Fons d’ions: Plasma d’acoblament inductiu, impacte electrònic, ionització química, ionització i desorció per camp. Maldi i electrospray. Analitzadors de masses: quadrupol de temps de vol, sector magnètic ydoble enfocament. Detectors. Aplicacions qualitatives i quantitatives. Espectrometria de masses atòmica. Sistemes de ionització: plasma de acoblament inductiu. Característiques y aplicacions. Espectrometria de masses molecular. Fons de ionització: impacte de electrons, ionització química, electrospray i MALDI. Aplicacions qualitatives i quantitatives. Sistemes Híbrids y tàndem.
Classes de teoria i seminaris:
Es combinarà el model expositiu (lliçó magistral), amb suport audiovisual, i activitats formatives que es podran realitzar en grup o individualment. En les lliçons magistrals, el professor oferirà una visió global del tema tractat, incidirà en aquells conceptes clau per a la comprensió i respondrà a les eventuals dubtes o qüestions. Per afavorir la consecució dels objectius d'aprenentatge plantejats s'introduiran activitats formatives encaminades a potenciar l'aprenentatge cooperatiu i la participació dels estudiants. Per a l'estudi individual i la preparació dels temes en profunditat, s'indicarà una bibliografia bàsica i complementària. Les activitats estan concebudes per adquirir les competències específiques així com per desenvolupar les competències transversals.
Al llarg del quadrimestre es realitzaran seminaris de dos tipus:
1) dedicats a la presentació de treballs elaborats en grup sobre aplicacions seleccionades de les tècniques instrumentals estudiades. Amb aquests seminaris es pretén aprofundir sobre aspectes tractats en les classes de teoria. Els treballs s'exposaran de forma oral pels membres del grup al conjunt de la classe.
2) Seminaris impartits per especialistes dintre del àrea de la instrumentació analítica estudiada en la assignatura. Aquests seminaris invitats serviran no solament per ampliar el temari de l’assignatura sinó també per conèixer especialistes amb experiència molt diversa i altres formes de comunicació que enriquiran els alumnes per la seva inserció laboral.
Classes de problemes
S'aplicaran els coneixements adquirits en les classes de teoria mitjançant la resolució de qüestions i problemes. Es desenvoluparan seguint dues estratègies diferents: (a) El professor resoldrà davant tot el grup alguns problemes seleccionats o problemes-tipus gràcies als quals l'alumne aprengui a identificar els elements essencials del plantejament i com abordar la resolució i b) Els estudiants, en petits grups, guiats i ajudats pel professor, s'enfrontessin a problemes i qüestions anàlogues o nous plantejaments.
Visita a una empresa de instrumentació analítica. Se visitarà la empresa BioSystems dedicada a la fabricació de instrumentació analítica basada en mètodes de absorció y emissió molecular para el àrea biomèdica.
Visita a una gran instal·lació. Donada la temàtica de l’assignatura, es farà una visita guiada al Sincrotró ALBA per conèixer de primera mà les possibilitats d’aquesta gran instal·lació per el treball d’especialistes químics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16 |
Classes de teoria i seminaris | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 49 | 1,96 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 16, 17 |
Resolució de problemes i preparació de seminaris | 33 | 1,32 | 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 |
Avaluació
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
a) Un control dels temes inicials (individual), amb un pes del 20% de la nota final.
b) Un control de tota la matèria (individual), amb un pes del 50% en la nota final.
c) Activitats cooperatives i col·laboratives (seminaris, problemes, evidències, etc.) i individuals (evidències) realitzades dins i fora de l'aula. Tindran un pes de el 30% a la nota final, sumant tant les contribucions cooperatives com les individuals.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats formatives i Seminaris | 30 | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Exàmen Global | 50 | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Parcial 1 | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |