Logo UAB
2020/2021

Innovació Comptable

Codi: 102367 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Martinez Lacambra
Correu electrònic:
albert.martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura amb èxit, és necessari haver aprovat les assignatures d'Introducció a la Comptabilitat i Anàlisi dels Estats Financers.

Objectius

Les empreses existeixen en un entorn dinàmic, en constant canvi, i l’organització s’ha d’adaptar a aquests canvis i modificar el seu comportament. La comptabilitat està marcadament implicada en el canvi.

L’àrea comptable ajuda les organitzacions a detectar la necessitat del canvi i dóna informació valuosa per decidir com efectuar-lo.

En aquest context, la comptabilitat no s’ha de limitar a una mera recopilació de dades, sinó que el domini del llenguatge comptable ha de permetre de veure més enllà.

L’assignatura Innovació Comptable té com a objectiu dotar l’estudiant d’eines per –a partir d’un profund coneixement del llenguatge comptable – saber utilitzar-les en les diferents etapes en les que es pot trobar una empresa (constitució, creixement, maduresa, situació concursal, liquidació).

En els últims anys s’ha parlat molt de la comptabilitat creativa, entesa com a manipulació de la comptabilitat per aprofitar-se dels vuits de la normativa comptable. La innovació comptable supera en escreix aquest enfocament. No es tracta de manipular o falsejar, sinó que es tracta de conèixer les possibles eleccions entre diferents pràctiques de valoració i comptabilització de les operacions permeses per la norma, i estudiar quines són les conseqüències d’una o altra alternativa.

El fil conductor de l’assignatura és la vida de l’empresa, en les seves diferents etapes. Es proposa estudiar – en base a l’exposició i resolució de casos pràctics – el paper de la innovació comptable en la fase inicial d’una empresa, la fase de creixement, maduresa i declivi.

Competències

  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
  • Valorar la utilitat de la informació comptable per a la presa de decisions dels seus diferents usuaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  2. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  3. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  4. Identificar les decisions que es poden prendre a través de l'anàlisi i interpretació de la informació comptable.
  5. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  6. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  7. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  8. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

 

1.- La comptabilitat  a l’inici de l’empresa

-          Formes jurídiques. Implicacions comptables.

-          Estructura de finançament. Patrimoni net i endeutament.

-          Règim de responsabilitats per a socis i administradors

 

2.- La comptabilitat en l’empresa en desenvolupament

-          L’empresa en desenvolupament i el compte de resultats. Alternatives comptables.

-          Anàlisi de viabilitat d'un projecte. Aspectes quantitaius i qualitatius El Business Plan 

-          L’Estat de Fluxes d’Efectiu

-          Indicadors del projecte empresarial: EBITDA, EBIT, Equity Value, Enterprise Value, PER, DFN (Deute financera neta)

-          L’estructura de finançament en empreses en creixement

-          Còmput de l’endeutament en grups empresarials

-          El futur del projecte empresarial. Indicadors d’èxit o fracàs.

 

3.- La comptabilitat en l’etapa de maduresa de l’empresa

-          L’estructura de finançament en empreses madures

-          Provisions i contingències

-          Valoració d’actius i incidència en el resultat

-          Lloguer vs propietat. NIIF 16

 

4.- La comptabilització de l’impost sobre el benefici

-          Resultat comptable i base imposable

-          Diferencies temporàries

-          Actius i passius vinculats a l’impost sobre el benefici

 

5.-Empresa en liquidació

-          Causes de liquidació

-          Normes comptables de valoració per a l’empresa en liquidació

-          Procés de liquidació d’una empresa.

-          La comptabilització de la liquidació

 

6.-El concurs de creditors

-          Causes per anar a concurs de creditors

-          Tipus de concurs i procés concursal. 

-          Incidència comptable del concurs de creditors

 

7.-Consolidació comptable i fiscal 

-         El règim de consolidació fiscal. IVA i Impost stats.

-         La consolidació comptable. Grup empresarial

-         Métodes de Consolidació

 

Metodologia

  • Classes teòriques on el professor fa una exposició de la matèria, incentivant la participació dels estudiants.
  • Classes pràctiques on s'analitzen i discuteixen exercicis i casos pràctics prèviament resolts pels estudiants.
  • Tutories on els estudiants tenen la possibilitat de resoldre els seus dubtes amb el professor d'una manera personalitzada.
  • Proposta de lectures i discussió de notícies d'actualitat relacionades amb l'assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 14,5 0,58 4
Classes teòriques 33 1,32 4
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 2
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 96,5 3,86 4

Avaluació

Avaluació

 

L’avaluació tindrà les següents parts:

 

  • Exercicis a realitzar durant el curs: Aquests exercicis l’alumne els haurà de resoldre a classe dins l’horari ordinari. Aquestes activitats computaran un 40% a la nota final.

  • Examen final, que computarà un 50% a la nota final. Per fer promig amb la resta d'activitats caldrà aprovar l'examen.

  • Assistència i participació, computarà un 10% a la nota final.

 

  • L'estudiant que en el promig de les activitats estigui entre un 3,5 i un 4,9 podrà anar a recuperació, així mateix si ha suspès l'examen final amb una nota entre 3,5 i 4,9 també podrà anar a l'examen de recuperació

 

  • Aquell estudiant que no participi en cap activitat d'avaluació tindrà un "No avaluable".

 

 

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 10% 0 0 1, 3
Examen 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Exercicis. (controls) a resoldre a classe per l'alumne (un mínim de 4) 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

  • ·        Garrido, P.; Iñiguez, R. (2010): Análisis de estados contables .Elaboración e interpretación de la información financiera. Ediciones Pirámide
  • ·        Archel, P.; Lizarraga, F.; Sánchez, S.; Cano, M. (2010): Estados contables. Elaboración, análisis e interpretación. Ediciones Pirámide.
  • ·        Rodríguez, G.; Slof, J.; Solà, M.; Torrent, M.; Vilardell, I. (2006): Contabilidad Europea 2005. Análisis y aplicación de las NIIF. McGraw-Hill
  • ·        Plan General de Contabilidad 2007 (Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre)
  • ·        Ley de Sociedades de Capital (Real Decreto Legislativo 1/2010, de 2 de julio)
  • ·        Ley Concursal (Ley 22/2003, de 9 de julio)
    • Resolucions ICAC