Logo UAB
2020/2021

Teoria de l'Organització

Codi: 102358 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Lluís Capelleras Segura
Correu electrònic:
JoanLluis.Capelleras@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es recomana haver cursat les assignatures Direcció Estratègica I i Direcció Estratègica II.

Objectius

L’assignatura està centrada en el disseny organitzatiu, el qual constitueix una de les tasques més importants en el context de la funció directiva.


Al final del curs s’espera que l’alumne sigui capaç de:
- Conèixer els principals enfocaments sobre les organitzacions.
- Identificar les variables de disseny organitzatiu i els seus factors condicionants.
- Analitzar les diferents formes i estructures organitzatives.
- Dissenyar el treball d’acord amb les característiques de l’organització.

 

Competències

  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  2. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  3. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Continguts

Tema 1. L'estudi de les organitzacions

Concepte d'organització i evolució del pensament organitzatiu. Principals enfocaments teòrics (econòmics, socials, estratègics).

Tema 2. Disseny de les organitzacions

Característiques de l’estructura (diferenciació i integració d'activitats, variables organitzatives). Factors condicionants (entorn, tecnologia, mida, edat, estratègia).

Tema 3. Formes organitzatives

Classes d'estructures i configuracions organitzatives (simple, funcional, divisional, matricial, altres). Noves formes organitzatives (hipertext, digital, trèvol, xarxa, altres).

Tema 4. Disseny del treball

Dimensions del lloc de treball. Tècniques de (re)disseny del treball (simplificació, enriquiment, rotació, altres). Noves formes d’organització del treball (equips, smart working, altres).

 

 

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.

Per tal d'assolir els objectius de l'assignatura, s'utilitzaran les següents metodologies:

1. Classes magistrals amb suport TIC.

2. Sessions centrades en la realització d'exercicis i casos.

3. Activitats pràctiques sobre diferents organitzacions reals.

4. Tutories per tal de resoldre els dubtes sobre la matèria i les pràctiques.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 13,5 0,54 1, 2, 3
Classes teòriques 33 1,32 1, 2, 3
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 2
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts i preparació d'activitats pràctiques 90,5 3,62 1, 2, 3

Avaluació

Activitats d'avaluació

La nota final de l’assignatura estarà formada per la mitjana ponderada de les notes obtingudes en: (1) un examen final, que comptarà un 50% de la nota, (2) el seguiment del curs a través de la discussió i entrega de casos, que pesarà un 25%, i (3) una presentació grupal d'un cas real, que comptarà un altre 25%. Si l'estudiant no assoleix una nota mínima de 3,5 en l'examen, suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació.

Si la nota mitjana ponderada és igual o superior a 5, l'estudiant superarà l'assignatura. Si aquesta mitjana és inferior a 3,5, l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació. Si la mitjana és igual o superior a 3,5 i inferior a 5, l'estudiant tindrà dret a recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat de la recuperació. En cas de superar la recuperació, la nota final serà d'un 5. 

Es considerarà un alumne com a No avaluable quan no participi en cap de les activitats d'avaluació.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dinsdel període lectiucorresponent."  Apartat 1 del'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesuresdisciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb lanormativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitziqualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 2 0,08 1, 3
Presentació d'un cas 25% 1 0,04 1, 2, 3
Seguiment del curs 25% 0 0 1, 2, 3

Bibliografia

Al Campus Virtual hi haurà disponibles els materials bàsics sobre el temari.

Bueno, E. (2007): Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Pirámide, 2ª edició.

Fuente, J. M.; García-Tenorio, J.; Guerras, L.A.; Hernangómez, J. (2002): Diseño organizativo de la empresa. Civitas.

Galán, J.I. (2014): Diseño organizativo. Paraninfo.

Jones, G. (2013): Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. Pearson, 7ª edició.