Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | FB | 1 | 1 |
Pel bon seguiment de l’assignatura és imprescindible una competència lingüística i lectora òptima d’acord al nivell dels estudis universitaris. Els coneixements bàsics de filosofia i sociologia ajudaran al seguiment de l’assignatura.
Teoria del Dret és una assignatura que s’imparteix en el primer quadrimestre del primer any del grau de Dret. Es tracta d’una assignatura introductòria a conceptes jurídics bàsics pel desenvolupament de totes de les matèries. La matèria desenvolupa els grans àmbits de la teoria del dret contemporània, partint de la pluralitat d’escoles i visions que formen la teoria i filosofia del dret moderna.
Els grans àmbits que es plantegen en el programa són:
a) Les formes d’aproximació al dret: ciència del dret, sociologia i filosofia del dret.
b) Teoria de la norma i del l’ordenament jurídic.
c) Aplicació i interpretació del dret.
d) Valors del drets i teories de la justícia
e) Fonaments de la sociologia del dret.
Els principals objectius formatius de l’assignatura són:
a) Conèixer les principals formes d’aproximació al dret des de la ciència del dret, sociologia del dret i filosofia del dret
b) Identificar, conèixer i aplicar els conceptes bàsics de la teoria del dret.
c) Entendre els fonaments de l’argumentació jurídica
d) Reflexionar sobre els valors i funcions del dret
e) Comprendre la formació del conceptes jurídics contemporanis en el seu context històric i social.
1. Formes d’aproximació al dret: ciència del dret, sociologia del dret i filosofia del dret.
2. Dret, poder i moral.
3. Teoria de la norma.
4. Sistema i ordenament jurídic.
5. Interpretació del dret i aplicació del dret.
6. Teories de l’argumentació.
7. Valors i funcions dels dret.
8. Teories de la justícia. Críticas des de la perspectiva de gènere.
9. Dret i Societat.
10. Dret i Estat en la modernitat: La il·lustració jurídica i el dret després de la Revolució Francesa.
11. El positivisme jurídic en el segle XIX.
12. El positivisme jurídic en el segle XX.
13. Els realismes jurídics.
14. Corrents contemporanis en la teoria, filosofia i sociologia del dret.
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
La docència de l’assignatura i la formació de l’alumnat es fonamenta en les següent activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1 Classes magistrals: on l’alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant i estan concebudes com una exposició per establir els referents conceptuals en cada tema.
1.2. Seminaris: on l’alumnat, en grups reduïts, analitza juntament amb el professorat casos pràctics prèviament elaborats. En supòsits concrets, els casos s’elaboraran a classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació dels conceptes explicats a les classes teòriques.
2. Activitats supervisades:
Es tracta d’activitats que l’alumnat desenvolupa en aula, amb la supervisió i suport del professorat. Es tracta de l’elaboració d’algun supòsit pràctic en aula.
3. Activitats autònomes:
3.1. Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula.
3.2. Cerca de bibliografia i materials instrumentals per a la resoluciódels casos pràctics. En algun o alguns casos els estudiants hauran de fer la cerca autònoma de la documentació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 19, 20, 21 |
Seminari | 15 | 0,6 | 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudi dels materials | 50 | 2 | 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Treballs en grup | 20 | 0,8 | 1, 8, 23, 24, 25, 26 |
Treballs individuals | 30 | 1,2 | 1, 8, 9, 23, 24 |
Nota prèvia
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La nota final s’obtindrà a partir del següent elements:
1.1 Avaluació continuada de les classes. (50% de la nota)
Per l’avaluació continuada es valoraran les següent activitats:
a) Assistència a classe i treballs en l'aula (10% de la nota)
b) Treballs indivuduals i grupals (40% de la nota)
L’assistència als seminaris, llevat supòsits de causa justificada, serà obligatòria per als estudiants.
1.2 Examen final. (50% de la nota)
L'examen final s'ha de superar amb una nota superior a 5 per fer mitja amb la resta de qualificacions de l'avaluació continuada.
Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
En cada grup de docència es publicaran al campus Virtual, abans de l'inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.
Reavaluació
Es realitzarà reavaluació de la part relativa a l'examen final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en l'aula | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 18, 20, 22 |
Proves avaluadores | 50% | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20 |
Realització de treballs individual i en grup | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 9, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
ATIENZA, Manuel., El sentido del derecho, Barcelona, Ariel, 2001.
DE LUCAS, Javier, (coord), Introducció a la teoria del dret, Editorial Tirant lo Blanc: València, 1997 3ª ed.
RUIZ RESA, Josefa, Teoría del derecho. Editorial Tirant lo Blanc: València. 2017
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
CALVO Garcia, Manuel, Los fundamentos del método jurídico: Una revisión crítica, Madrid, Tecnos, 1994.
CASANOVAS, Pompeu. y MORESO, Jose JUan, El ámbito de lo jurídico: Lecturas de pensamiento jurídico contemporáneo, Barcelona, Crítica, 1994.
CASANOVAS, Pompeu, Gènesi del pensament jurídic contemporani, Barcelona, Proa, 1996.
CASANOVAS, Pompeu, MORESO,Jose Juan, Argumentació i pragmàtica del Dret, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, 1998.
COMAS d´Argemir, Dolors. (2019): Cuidados y Derechos: El avance hacia la democratización de los cuidados, Cuadernos de Antropología Social, nº 49, ps. 13-29. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/333990079_Cuidados_y_derechos_El_avance_hacia_la_democratizacion_de_los_cuidados
GARCÍA, S. y Ávila, D. (coords.) (2015): Enclaves de riesgo. Gobierno neoliberal, desigualdad y control social, Traficantes de Sueños, Madrid. Disponible en https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Enclaves%20de%20riesgo%20-%20Traficantes%20de%20Sue%C3%B1os.pd
IGAREDA, Noelia. (2012): El Derecho al Cuidado en el Estado Social de Derecho, AFD, ps. 185-206. Disponibe en https://www.boe.es/publicaciones/anuarios_derecho/abrir_pdf.php?id=ANU-F-2012-10018500206_ANUARIO_DE_FILOSOF%26%23833%3B_DEL_DERECHO_El_derecho_al_ciudado_en_el_estado_social_de_derecho
LLOYD'S, Introduction to Jurisprudence, Sweet & Maxwell, New York, 2008.
PUIGPELAT, FRancesca, (Coord), Teoria del dret, Universitat Oberta de Catalunya: Barcelona, 1996.
RIDALL, J. G., Teoría del derecho, Barcelona, Gedisa, 1999.
RODRIGUEZ, Palop, Maria Eugenia, La nueva generación de derechos Humanos, Madri, Dykinson, 2010.
SANDEL, Michael, Justicia,¿hacemos lo que debemos?, Ed. Debate: Barcelona, 2011.
SANDEL, Michael, Contra la perfección. Ed. Marbot. Barcelona, 2007.