Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 | 0 |
L’assignatura de Drets Fonamentals no requereix d’uns requisits previs, però es recomanable haver superat les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat, Dret Constitucional I (realitzades a primer curs) i, en particular, Dret Constitucional II (realitzada a segon curs) corresponents al Grau de Dret. Aquesta assignatura també s'ofereix a estudiants de Programes de Mobilitat internacional, així com a estudiants d’altres Graus de Ciències Socials afins.
Drets Fonamentals és una assignatura optativa que s’imparteix en sessions de tres hores cada sessió durant el segon semestre. Aquesta assignatura pretén aprofundir en els coneixements sobre drets fonamentals específicament a través de l’estudi d’una selecció de temes i qüestions actuals en aquesta matèria.
En un món globalitzat i europeïtzat, els drets fonamentals reconeguts a les Constitucions i a escala supranacional han d’encarar al segle XXI nous conflictes i donar resposta a realitats noves, com ara l’impacte dels avanços científics, els problemes de la multiculturalitat, l’irrupció de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació (TICs i especialment Internet), la incidència de la crisi econòmica i financera global i l’aparició d’un catàleg obert permanentment de situacions i problemes socials, culturals i també jurídics que precisen encarar-se des dels drets fonamentals.
En aquest món globalitzat i europeïtzat, amb un nou context científic, tecnològic, econòmic, però també amb noves realitats socials i culturals, aquesta assignatura pretén un important grau d’internacionalització en els seus continguts (selecció de temes) i en el seu desenvolupament (a més de l’anàlisi de la jurisprudència del Tribunal Constitucional espanyol, s’examinarà jurisprudència d’altres jurisdiccions equiparables del Dret Comparat, i de l’àmbit europeu i internacional, així com documentació d’interès nacional i supranacional).
Els objectius principals de l’assignatura són que l’estudiant assoleixi:
PROGRAMA DE DRETS FONAMENTALS
Tema 1: Els drets fonamentals al segle XXI
Tema 2: Drets fonamentals en el constitucionalisme multinivell
Tema 3: Igualtat i no discriminació en el multinivell jurídic global
Tema 4: La societat de la informació en el multinivell jurídic
Tema 5: La tutela efectiva multinivell dels drets i llibertats
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o béde l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
La metodologia docent i l'avaluació podran experimentar alguna modificació en funció de les circumstàncies i especialment de les restriccions a la presencialitat que estableixin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Discussió sobre casos pràctics | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d´un treball escrit sobre una qüestió monogràfica de l'assignatura | 17,5 | 0,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Tutories: activitats presencials individuals o en grup orientades al desenvolupament dels coneixements i resolució de problemes d'aprenentatge | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Redacció del treball escrit. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Estudi. Cerca de bibliografia, jurisprudència i documentació. Lectura, anàlisi i síntesi de textos | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
El sistema de evaluación podrá incluir cualquiera de los siguientes ítems:
Al inicio del curso el profesor presentará el programa de la asignatura previsto en esta guía, indicando los temas que se tocarán. Así también presentará el cronograma de actividades docentes y prácticas, y concretará el sistema de evaluación continuada fijando las actividades de evaluación seleccionadas y el porcentaje sobre la nota global asignado a cada una de ellas, así como el sistema de reevaluación de las actividades suspendidas. La reevaluación solo podrá realizarse si el alumno ha seguido la evaluación continuada. Tales indicaciones serán expuestas en el campus virtual /Moodle.
Un alumno que copie o intente copiaren un examen final tendrá un 0 en el examen. Un alumno que presente una práctica en la que haya plagio obtendrá un 0 y recibirá una advertencia. En caso de reiteración de la conducta, el alumno suspenderá la asignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació activa de l'estudiant i qualitat de les intervencions dels alumnes en els debats | 0-20% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Prova final de conjunt | 30-50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Realització d'activitats pràctiques individuals o en grup: Avaluació continuada | 0-30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Realització d'un treball escrit de recerca individual o grupal sobre un tema objecte de l'assignatura assenyalat pel professor/ | 0-30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23 |
Manuals de Dret Constitucional: vegeu la part relativa a Drets Fonamentals
CASSESE, Sabino: El Derecho global: Justicia y democracia más allá del Estado. Ed. Derecho Global, Sevilla, 2010.
FREIXES, Teresa: "La Constitución y el sistema de derechos fundamentales y libertades públicas". En E. Alvarez (Coord.) Administraciones Públicas y constitución. Copnmemoración del XX aniversario de la Constitución. Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid, 1998.
Constitución y derechos fundamentales. Promociones y Publicaciones Univesitarias, Barcelona, 1992.
Maletín de Recursos Género y Ciencia. Con M.Sales, M.A. Gensana, F. Zapata e I. Sánchez de Madariaga. UAB - Ed. Experimenta, Madrid 2013.
GAVARA, Juan Carlos, DE MIGUEL, Josu y RAGONE, Sabrina: El control de los cibermedios. Bosch, Barcelona, 2014.
GOMEZ, Yolanda: Constitucionalismo multinivel: Derechos fundamentales. Sanz y Torres, 2011.
REMOTTI, José Carlos: La Corte Interamericana de Derechos Humanos. Instituto Europeo de Derecho, Barcelona 2003.
Bibliografia específica
Es proporcionarà durant el curs.