Logo UAB
2020/2021

Institucions Polítiques de Catalunya

Codi: 102213 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Mercè Barceló Serramalera
Correu electrònic:
Merce.Barcelo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No són específics

Objectius

Conèixer el Dret públic de Catalunya: sistema normatiu, institucional i competencial de la Generalitat i els drets de la ciutadania.

 

Competències

  • Demostrar que es comprenen i es coneixen les principals institucions polítiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt amb els seus respectius.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter unitari de l'ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i valorar juridicoconstitucionalment diferents problemes actuals de la societat.
  2. Comprendre els principis que fonamenten el sistema autonòmic: principis d'autonomia, d'unitat i de solidaritat.
  3. Comprendre la funció constitucional i estatutària dels poders públics autonòmics, i la seva relació amb els estatals i europeus.
  4. Comprendre la necessitat pròpia de qualsevol societat de dotar-se d'una determinada organització política que garanteixi una mínima convivència.
  5. Contextualitzar la configuració donada per l'Estatut d'autonomia de Catalunya a la comunitat autònoma.
  6. Conèixer els fonaments constitucionals de la distribució territorial del poder.
  7. Conèixer les institucions polítiques de Catalunya: l'estructura, la composició, els límits, les competències, les funcions, el funcionament i la manera com encaixen amb l'ordenament constitucional.
  8. Conèixer les regles de relació, separació i cooperació entre els diferents poders i institucions en els diversos àmbits, autonòmic, estatal i europeu.
  9. Demostrar que es coneixen els continguts bàsics de la matèria.
  10. Determinar de quina manera els diferents elements del sistema de normes jurídiques s'interrelacionen i s'autolimiten per configurar un sistema.
  11. Establir les regles constitucionals i estatutàries de funcionament, composició, límits i controls de les diferents institucions autonòmiques.
  12. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  13. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  14. Identificar els diferents nivells normatius local, autonòmic, estatal i europeu.
  15. Redactar i formalitzar treballs, informes, escrits i dictàmens.
  16. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Continguts

BLOC 1: CATALUNYA EN L’ESTAT AUTONÒMIC

 

1.- La constitució territorial

2.- El model territorial actual com a conseqüència del procés autonòmic

3.- L’accés de Catalunya a l’autonomia

4. La reforma estatutària del 2006, la STC 31/2010 i l’encaix de Catalunya a l’Estat autonòmic

5. La Catalunya post-sentència: la formulació del dret a decidir

 

BLOC 2: ELS ELEMENTS DEFINIDORS DE L'AUTONOMIA DE CATALUNYA

 

1. Catalunya com a nacionalitat. Els drets històrics. La Generalitat com a institució d'autogovern de Catalunya (President; Parlament; Govern; altres instutucions).  Els drets dels ciutadans i els prinmcipis rectors. El territori. La condició política de català.

 

2. El règim lingüístic de cooficialitat.

 

BLOC 3: ESTATUT I FONTS DEL DRET DE CATALUNYA

 

1. Les fonts del dret. Ordenament jurídic estatal i ordenaments jurídics autonòmics: les seves relacions

2. L’Estatut d’autonomia

3. La llei. El reglament parlamentari. Les normes amb rang de llei: els decrets legislatius i els decrets llei. El reglament

 

BLOC 4: LES COMPETÈNCIES DE LA GENERALITAT

 

1.- El repartiment de competències.

2.- Les competències estatutàries: tipologia.

3.- Les competències extraestatutàries.

4.- Reials decrets de traspassos.

5.- Els conflictes de competències.

6.- Les relacions institucionals de la Generalitat amb l'Estat. Les relacions de la Generalitat amb la Unió Europea. L'activitat exterior de la Generalitat.

 

BLOC 5: EL DRET A DECIDIR

 

1. La construcció del dret a decidir

2. El dret a l’autodeterminació i el dret a decidir

3. El contingut del dret a decidir

Metodologia

La docència en el marc d'aquesta assignatura es desenvoluparà a través de:

 

a) Classes magistrals, a les que normalment es dedicarà la primera hora i mitja de classe i,

b) La participació de l'alumnat a través de la presentació de treballs previament el.laborats, a la que es dedicarà habitualment la segona hora i mitja de classe.

 

La resta de la dedicació del treball autònom de l'alumne serà la de preparar el programa de l'assignatura amb la bibliografia i els materials presentats per la professora responsable i l'elaboració dels treballs sota la supervisió de la mateixa. Lectura de llibre i jurisprudència

 

El cronograma es fixa al Campus virtual (apartat calendari)

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes magistrals, elaboració de treballs, pràctiques en grup 45 1,8 3, 6, 7, 8, 11, 14
Tipus: Autònomes      
preparació de l'examen, lectura de manuals, elaboració de mapes conceptuals. 100 4 3, 5, 6, 7, 8, 14

Avaluació

 

1) Alumnes que segueixin avaluació continuada:

-         Assistència obligatòria (més de dues faltes no es pot seguir avaluació continuada)

-         Presentació de casos a classe (forma part del 20% de la nota)

-         Presentació de STC (forma part del 20 % de la nota)

-         Presentació de temari (forma part del 20% de la nota)

-         Lectura i entrevista oral sobre un llibre (20 % de la nota)

-         Proves escrites de temari (20% de la nota)

 

“Es publicaran al campus Virtual, abans de l’inici de la docència, la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades".

2) Alumnes d’avaluació única: examen final en la data assenyalada per la facultat. L'examen final podrà ser objecte de reavaluació en la data fixada per la facultat si l'alumne obté una nota mínima de 3 punts.

 

General rule: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves setmanals 100% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Mercè Barceló; Joan Vintró (coords.): Dret Públic de Catalunya, Ed. Atelier, 2011 (2a edició)