Logo UAB
2020/2021

Tributació I

Codi: 102131 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Martínez-Carrasco Pignatelli
Correu electrònic:
JoseMiguel.Martinez-Carrasco@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

José Martínez-Carrasco Pignatelli

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit.

Objectius

L'assignatura TRIBUTACIÓ I forma part del conjunt de les disciplines que tenen com a objectiu dotar l'estudiant de les bases jurídiques administratives i tributàries necessàries per obtenir una visió completa de l'empresa i de l'activitat econòmica.


Els objectius de l'assignatura són dos. D'una banda, proporcionar a l'alumne els coneixements necessaris per comprendre els conceptes bàsics que envolten l'institut jurídic del tribut. D'altra banda, donar a conèixer els elements fonamentals dels procediments administratius d'aplicació dels tributs, del procediment sancionador tributari i del procediment de revisió dels actes administratius tributaris. És a dir, conèixer la posició del contribuent davant la Hisenda Pública.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Aplicar l'ordenament tributari vigent regulador del sistema impositiu bàsic en l'àmbit empresarial: impost sobre la renda de les persones físiques, impost de societats, impost sobre la renda de no residents, impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, impost sobre el valor afegit.
  3. Assessorar en el compliment de la normativa legal i reglamentària tributària aplicable en l'àmbit de l'empresa.
  4. Determinar, dels diferents agents que intervenen en la relació juridicotributària, les obligacions materials i formals recíproques, així com els drets.
  5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  6. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  7. Utilitzar la terminologia juridicotributària, la normativa, la jurisprudència i la doctrina administratives aplicables en l'àmbit tributari empresarial.
  8. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

Tributació I.

1. El tribut: concepte; classes; fins; principis d'ordenació i aplicació dels tributs.

2. La relació jurídico-tributària. Elements essencials del tribut.

3. Obligacions tributàries materials i formals. La determinació de l'obligació tributària principal. Maneres d'extinció de l'obligació tributària.

4. Els procediments tributaris: gestió-liquidació, inspecció, recaptació, revisió i sancionador. Delicte fiscal

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial.

La metodologia docent es basa en l'activitat de l'estudiant amb l'objectiu d'adquirir les capacitats necessàries per a entendre i aplicar la realitat jurídica objecte d'estudi. Aquesta tasca es realitza amb el suport del professorat el qual aportarà les referències necessàries per assolir les diferents competències.


El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides.

Classes magistrals en què el professor proporciona els conceptes bàsics de la matèria que són els instruments necessaris per a comprendre el marc normatiu i jurisprudencial.

Classes pràctiques on els estudiants analitzen i resolen juntament amb el professor casos pràctics prèviament elaborats. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes magistrals.

 

2. Activitats supervisades.


Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan amb la supervisió i suport del professor. Suposa fer una pluralitat d'accions: casos pràctics, comentaris de normativa o sentències, realització d'esquemes conceptuals.


3. Activitats autònomes.


L'estudiant s'ha d'organitzar el temps i l'esforç de manera autònoma, ja sigui individualment o en grup. Implica la recerca de normativa, bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució de casos pràctics, activitat d'estudi per a la superació de les diferents proves, consultes al professor o tutor, etc.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68
Classes teòriques 30 1,2
Tipus: Supervisades      
Elaboració d'esquemes 13 0,52 1, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 1, 6
Recerca de documentació i bibliografía 20,5 0,82 1, 6
Redacció de treballs 25 1 1, 6

Avaluació

Es realitzarà una avaluació continuada mitjançant la realització de diverses activitats durant el curs acadèmic. Les activitats poden consistir, si s'escau, en exàmens, resolució de casos pràctics, control d'assistència a classe, i treball individual.


En particular, es realitzaran dos (2) exàmens-proves parcials (amb un valor total del 50% -25%+25%- de la nota global). L'última prova es realitzarà en la data marcada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

La no realització d'algun dels exàmens-proves implica el suspens, llevat que es justifiqui per motiu greu de força major.

Per poder fer mitjana amb les altres activitats (50% de la nota global) és necessari obtenir un mínim de 2,5 punts (sobre 10 punts) en cadascuna de les proves parcials.

Els casos teòric-pràctics i seguiment del curs (50% de la nota global) només es computaran si es presenten almenys més de les dues terceres parts dels supòsits i es realitzen almenys les dues terceres parts dels controls d'assistència.

Per a aquells estudiants que en l'avaluació global (mitjana de les 2 proves escrites amb la resolució de casos teòric-pràctics i seguiment del curs) hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 es realitzarà una reavaluació. En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta reavaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari es mantindrà la mateixa nota.

En la nota final es valorarà l'assistència regular, la participació i el comportament a classe de l'alumne.

Un alumne es considera que està "NO AVALUABLE" a l'assigntura sempre i quan no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza algun component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "NO AVALUABLE".

Calendari d'activitats d'evaluació.

Les dates de les diferents proves d'evaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'examens de la Facultat.

"La programació de les proves d'evaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'evaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del período lectiu correspondent". Apartat 1 de l'Article 115 Calendari de les activitats d'evaluació (Normativa Académica UAB).

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitiu canviar una data d'evaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/daganat  feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions.

Coincident amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació.

Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable

Irregularitats en actes d'evaluació.

Sense prejudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimen oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui concluir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'evaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'evaluació, amb independènciadel procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'evaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació (Normativa acadèmica UAB).

L'evaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitaries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites (2) 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Resolució de casos teòric-pràctics 45% 0 0 1
Seguiment del curs 5% 0 0 1

Bibliografia

Manual de Tributació a concretar amb els alumnes en funció de les edicions.

Guia del programa facilitada por el professor.

http://www.aeat.es