Logo UAB
2020/2021

Introducció al Dret

Codi: 102125 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Berdie Muro
Correu electrònic:
Elena.Berdie@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

José Antonio San Martín Prats

Prerequisits

Atès que es tracta d’una introducció al dret no s’exigeix cap requisit previ.

Objectius

L’assignatura de Dret, de caràcter bàsic, es troba ubicada al primer semestre de primer curs, ja que degut al seu clar caràcter instrumental, els seus coneixements són necessaris per a una adequada comprensió d’altres assignatures com: Dret Mercantil, Tributació, Comptabilitat de societats, Dret bancari i d’assegurances que es cursen a segon i tercer curs respectivament.

 

Es consideren objectius formatius els següents:

  • Contextualitzar el Dret Mercantil a la societat present i futura i respecte a d’altres sectors de la realitat com l’economia i la sociologia. 
  • Comprendre el seu abast nacional, comunitari i internacional.
  • Conèixer i aplicar els principis i normes essencials del Dret Mercantil.
  • Proporcionar a l’alumne uns coneixements bàsics i imprescindibles per a la comprensió adequada de les disciplines del Dret Empresarial
  • Donar una visió global del Dret Mercantil en especial d’aquelles qüestions més afins a la comptabilitat i a les finances.
  • Entendre la lògica dels raonaments jurídics.
  • Adequar la gestió a la normativa legal aplicable a l’empresa, el comerç i la indústria.

Competències

  • Aplicar els principis essencials del dret mercantil (bancari i assegurador), així com tenir nocions de dret constitucional, civil, tributari i laboral.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar la gestió a la normativa legal aplicable a l'empresa, el comerç i la indústria.
  2. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  3. Contextualitzar el dret mercantil en la societat actual, futura i en altres sectors de la realitat (economia, sociologia, etc.), així com l'abast nacional, comunitari i internacional que té.
  4. Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  5. Estructurar científicament el treball en la presentació escrita.
  6. Incorporar tècniques concretes adquirides en el grau en la redacció del treball.
  7. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  12. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  13. Treballar en equip.
  14. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

I .- INTRODUCCIÓ.

 

TEMA 1. L'ordenament jurídic.

1.1.- Concepte i funcions del Dret.

1.2.- L' ordenament com a sistema de normes.

1.3.- La norma jurídica: concepte i estructura.

1.4.- Classes de normes.

 

TEMA 2.- Les fonts del Dret.

2.1.- Concepte i classes.

2.2.- La Constitució com a norma suprema i la Constitució econòmica.

2.3.- La llei: concepte, classes, procediment legislatiu.

2.4.- Normes amb rang de llei: decret llei i decret legislatiu.

2.5.- El costum i els principis generals del Dret.

2.6.- La jerarquia normativa.

 

TEMA 3.- L'ordenament jurídic comunitari.

3.1.- Les institucions de Dret Comunitari.

3.2.- Dret originari i Dret derivat.

3.3.- Característiques i principis del Dret Comunitari.

 

II.- INSTITUCIONS DE DRET CIVIL.

 

TEMA 4.- Nocions generals d'introducció al Dret Civil.

4.1.- El Dret Civil: concepte i sistema.

4.2.- Els subjectes de l'activitat econòmica privada: la persona física i les persones jurídiques.

 

TEMA 5.- Teoria general de les obligacions.

5.1.- L' obligació: concepte i fonts

5.2.- Compliment, incompliment: classes, causes i efectes.

 

TEMA 6.- Teoria general del contracte.

6.1.- Concepte i elements.

6.2.-Contractes civils i contractes mercantils.

 

III.- DRET MERCANTIL.

 

TEMA 7.- Dret de l'empresa i Dret Mercantil.

7.1.- Dret de l'empresa i Dret Mercantil: delimitació de conceptes.

7.2.- Contingut.

7.3.- Tendències actuals.

7.4.- Fonts del Dret Mercantil.

 

TEMA 8.- L'empresa i la seva protecció jurídica.

8.1.- L' empresa: concepte i classes.

8.2.- El Dret de defensa de la competència.

8.3.- El Dret de la competència deslleial.

8.4.- Els signes distintius de l'empresari.

8.5.- Altres drets de propietat industrial.

 

TEMA 9 .-L'empresari mercantil.

9.1.- L'empresari: concepte i classes.

9.2.- L'estatut jurídic de l'empresari.

9.3.- Responsabilitat.

9.4.- Especial referència a l'empresari individual.

9.5.- Els auxiliars de l'empresari.

 

TEMA 10.- Règim jurídic de l'activitat empresarial.

10.1.- La comptabilitat de les operacions mercantils.

10.2.- El Registre Mercantil: funcions, organització, funcionament i principis registrals.

 

TEMA 11.- Les societats de capital.

11.1.- La distinció entre societats de persones i societats de capital.

11.2.- La societat anònima: procediment de fundació, capital social i accions, òrgans socials, dissolució i liquidació.

11.3.- La societat de responsabilitat limitada: concepte i característiques, òrgans socials, les participacions socials, dissolució i liquidació.

 

TEMA 12.- Dret concursal.

13.1.- Introducció.

13.2.- El procediment concursal: concepte i òrgans.

13.3.- Fases del concurs.

13.4.- Efectes del concurs.

 

 

 

 

Metodologia

El sistema d’aprenentatge de l’alumne està format per la síntesi del següents models:

  • CLASSES MAGISTRALS(amb o sense suport TIC), on s’expliquen els continguts bàsics que configuren el programa. La participació activa dels estudiants possibilitarà l’adequada comprensió i assimilació de l’assignatura.
  • ESTUDI PER PART DE L’ALUMNE, considerem que és necessari complementar la presència a l’aula amb una fixació dels conceptes estudiats.
  • RESOLUCIÓ DE CASOS PRÀCTICS, consistirà en la resolució de casos pràctics extrets de la praxi del Dret Mercantil i relacionats amb cada lliçó o bloc temàtic del programa de l’assignatura.
  • RECENSIÓ DE LLIBRES O ARTICLES DE REVISTES.

Cal tenir en compte que:

a. La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.

b. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 29 1,16 1, 3, 4
Seminaris de discussió 17 0,68 1, 3, 4, 13
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Documentació i bibliografia 20 0,8 1, 2, 3, 4
Preparació de casos i resolució d' exercicis 50,5 2,02 1, 2, 3, 4
Redacció de treballs 15 0,6 1, 2, 3, 4, 13

Avaluació

SISTEMA D'AVALUACIÓ.

El/La professor/a avaluarà les competències d'aquesta matèria mitjançant exàmens, treballs individuals o en grup, resolució de casos pràctics, recensions llibres o articles de revistes.

El sistema d'avaluació s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

Proves escrites: el professor/a avaluarà el grau de coneixement de les competències de contingut teòric mitjançant la realització d'una primera prova amb un valor d'un 25% sobre la nota final i d'una segona prova que representarà un 25% de la nota final si l'alumne ha superat la primera i un 50% en cas contrari.

Avaluació continuada de la part pràctica: la resolució de casos pràctics i presentacions públiques de pràctiques i de treballs representaran el 50% de la nota final.

Les podran superar si obtenen una nota de 5 o superior en cadacuna de les evidències d'aprenentatge.

NO AVALUABLE: Es considera que un estudiant que realitza la primera component d'avaluació continuada ja no pot optar a un NO AVALUAT.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions,prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovaràl'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Cal tenir en compte que:

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 1 25% 1,75 0,07 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Prova escrita 2 25% 1,75 0,07 3, 4
Recensió 15% 0 0 3, 4, 13
Resolució de casos pràctics 35% 0 0 1, 2, 3, 4

Bibliografia

Bibliografia de l’assignatura.

- LASARTE,C: Curso de Derecho Civil patrimonial, Tecnos, Madrid (última edició).

- SÁNCHEZ CALERO, F: Principios de Derecho Mercantil, Aranzadi,Pamplona.

- LATORRE,A: Introducción al Derecho, Ariel, Madrid, 1992.

- SIERRA NOGUERO, E: Curso de Derecho Mercantil ( Grado de Relaciones Laborales), Servei de publicacions de la UAB, Barcelona, ( última Edició).