Logo UAB
2020/2021

Mètodes de Valoració Financera I

Codi: 102124 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Celma Sanz
Correu electrònic:
Jordi.Celma@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

les classes són en català, així com el material emprat en l'avaluació

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit formal

 

Objectius

 

Objectius formatius de l’assignatura  

  1. Demostrar que l’alumne coneix el context en el qual els Mètodes de valoració financera es relacionen amb la Comptabilitat pel que fa a la comptabilització, deteriorament i registre dels actius i passius financers.
  2. Igualment conèixer la relació dels Mètodes de valoració Financera amb l’àrea de les Finances empresarials i de la gestió de patrimonis familiars.
  3. Identificar i utilitzar la informació rellevant en situacions usuals en l’àmbit de l’empresa i de la negociació amb intermediaris financers per poder oferir solucions a qüestions , problemes o dubtes que es plantegin.

Competències

  • Acreditar un comportament ètic i professional en les funcions d'assessorament comptable i/o financer que es tinguin encomanades.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Calcular la màxima pèrdua assumible en una estratègia activa de gestió de riscos.
  3. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

1. Objectius i fonaments dels mètodes de valoració financera

  • Operacions i mercats financers
  • Classes d’operacions financeres
  • Estructura dels mercats financers
  • Tipus d’interès: al comptat i futur; implícits i explícits.
  • Classificació dels mercats financers.
  • Títols i instruments financers.

 

2. Capitalització i descompte simples. Aplicacions

  • Concepte de rendibilitat global i unitària
  • Càlcul del tipus d’interès anual: interès simple.
  • Procés de capitalització simple
  • Valor actual d’un capital
  • Descompte racional i descompte comercial simple
  • Tipus d’interès i descompte equivalents. Incidència de les despeses
  • Descompte comercial bancari
  • Aplicacions pràctiques: rendibilitat real i rendibilitat anual; rendibilitat de instruments financers emesos sota la par: lletres del tresor: Valor d’adquisició, venda anticipada i rendibilitat prevista i real. Certificats de dipòsit: valor, venda anticipada i rendibilitat. Descompte de paper comercial, valor a abonar, despeses i comissions i cost pel lliurador

 

3. Capitalització composta. Aplicacions

  • Concepte d’interès compost: la capitalització composta
  • Tipus equivalents en capitalització composta.
  • Relació entre la capitalització simple i la composta
  • Criteris de comparació: el TAE
  • Significat i interpretació del valor actual i el valor final
  • Generalització de la capitalització composta per a qualsevol moment del temps.
  • Convenis lineal i exponencial; comparació d’ambdós convenis.
  • Equivalència de Capitals.
  • Aplicacions. Canvis en els tipus d’interès. Inversions simultànies

 

4. Mesures de rendibilitat i criteris emprats en la valoració d’actius i passius financers

  • Criteris financers emprats en l’avaluació d’inversions:
  • Valor actual net, taxa de rendibilitat interna i taxa de rendibilitat efectiva.
  • Criteris emprats en la comptabilització d’actius i passius financers.
  • Valoració a cost amortitzat, criteri del tipus d’interès efectiu.
  • Valor raonable, formes de la seva determinació
  • Analogies i diferències entre TAE, TRI i tipus d’interès efectiu.

 

5. Rendes financeres. Aplicacions de les rendes constants

  • Conceptes i classes de rendes. Valoració de les rendes.
  • Valor actual i valor final d’una renda constant.
  • Evolució del valor actual i final en canviar el tipus d’interès.
  • Operacions de constitució d’un capital: a tipus constant i a tipus variable
  • Operacions d’amortització d’un capital: a tipus constant i variable.
  • Càlcul del nombre de termes i determinació del pagament complementari si s’escau.
  • Determinació de la rendibilitat de les operacions financeres amb full de càlcul..

 

6. Amortització de préstecs: el sistema francès

  • Definició de préstec i classificació d’acord amb el sistema d’amortització
  • Sistemes d’amortització global i sistemes d’amortització periòdica..
  • Elsistema francès, quota i descomposició de la mateixa, quadre d’amortització.
  • Modificacions: tipus d’interès, cancel·lació anticipada i del nombre de pagaments.
  • Incidència de les despeses en el cost del préstec.
  • Substitució d’un préstec per un altre. 

Metodologia

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 Les activitats que permetran als alumnes la correcta consecució dels objectius del curs seran:

 

1. Classes teòriques 

L’objectiu d’aquesta activitat és presentar els conceptes més importants de la matèria, les demostracions bàsiques necessàries i els aspectes on  usualment es cometen més errors en l’aplicació dels conceptes teòrics.

 

2. Classes pràctiques

El professor presentarà problemes pràctics que seran resolts conjuntament posant èmfasi en els errors habituals que comenten els alumnes.

 

3, Resolució de problemes per part dels alumnes

Cada tema tindrà associat una llista de problemes que serà resolt de forma individual. Serveix per assimilar els conceptes teòrics exposats a classe i adquirir habilitat en la resolució de casos pràctics de forma individual.

Periòdicament es comentaran en les classes pràctiques la resolució d’aquests problemes

 

4. Activitats pràctiques a l’aula

Per tal de poder orientar millor als alumnes sobre la seva evolució, periòdicament es faran pràctiques a l’aula que seran corregides posteriorment. Aquestes pràctiques prendran com a referència les llistes de problemes citats a 3

 

5. Proves tipus test

Sovint fa falta adquirir facilitat de càlcul i precisió en els resultats numèrics, per tant en ocasions es programaran activitats curtes amb solucions múltiples (tipus test) per adquirir aquestes habilitats.

 

6. Resolució de supòsits per part dels alumnes

Un supòsit de la vida real sovint és més complex que una pràctica o un qüestionari tipus test ja que interrelaciona diversos conceptes de temes diferents. Cap al final de curs es resoldran conjuntament a classe alguns supòsits en funció dels temps disponible. La darrera prova d’avaluació serà la resolució d’un supòsit de forma individual.

 

7. Tutories

L’alumne disposa d’unes hores on els professors de l’assignatura resolen els seus dubtes teòrics i pràctics

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
pràctiques 13 0,52 1, 2, 3
teoria 33 1,32 1, 2, 3
Tipus: Supervisades      
tutories 20,5 0,82 1, 2, 3
Tipus: Autònomes      
estudio 30 1,2 1, 2, 3
problemes 50 2 1, 2, 3

Avaluació

"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."

 

L’avaluació és continuada durant el curs en funció de les activitats que es detallen a continuació. El fet de participar-hi a les avaluacions implica que l’alumne serà qualificat al final del procés amb la nota que obtingui. 

L’avaluació de l’alumne es realitzarà atenent a les següents activitats

1. Una activitat avaluativa  que englobarà els temes 1, 2, 3 i 4 durant l'octubre

No es permetrà consultar cap material de l’assignatura. El temps màxim de resolució serà de 90 minuts. Aquesta prova NO allibera matèria. (pes global del 26%)

2. 4 proves tipus test que s'avisaran amb temps suficient.

No es podrà consultar material, NO allibera matèria. (pes global del  24%)

3. Un prova escrita individual que inclou tota la matèria de curs  en la data prevista al calendari durant el mes de gener

Aquesta prova està dissenyada perquè l'estudiant es vegi forçat a realitzar un últim esforç d'aprenentatge que és necessari per a consolidar els coneixements prèviament adquirits.

El temps de resolució màxim serà de 3 hores. Durant la prova no es permetrà consultar cap material de l’assignatura. (pes global del 50%)

La nota final d’avaluació és una mitjana ponderadade les notes de les ters activitats essent els coeficients de ponderació els abansindicats. Es supera l’assignatura amb una nota igual o superior a 5. 

Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació. En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de la mateixa. Aquesta re-avaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Un alumne es considera que és "No avaluable" a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable".

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De lamateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

“Tots els alumnes tenen l'obligació de realitzar les tasques avaluables. Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants quela nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. Els professors de l'assignatura decidiranla modalitat d'aquesta prova. Quan la nota de la prova de recuperació sigui igual o superior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà d’APROVAT essent la nota numèrica màxima un 5. Quan la nota de la prova de recuperació sigui inferior a 5, la qualificació final de l’assignatura serà de SUSPENS essent la nota numèrica la nota de curs (i no la nota de la prova de recuperació).

 

 

 

Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentacio d'un treball 25% 0 0
Prova 1 25% 1,5 0,06 1, 2, 3
Prova 3 50% 2 0,08 1, 2, 3

Bibliografia

Brun, X., Elvira, O i Puig, X. (2008) “Matemática Financiera i estadística básica”, Ed. PROFIT

Cruz, Salvador i Maria del Mar Valls. (2008)  "Introducción a las Matemáticas Financieras", Pirámide.

Matias, Rogerio i J.Antonio Seijas. (2009) "Matemática Financiera", Escolar Editora.

Miner, Jaime. (2005) "Matemática Financiera", McGraw-Hill

Navarro,E. (2019)" Matemàticas de las operaciones financieras", Pirámide.

Navarro, E. I Nave, J.M. (2001) “Fundamentos de matemáticas financieras”, Antoni Bosch editor.

Sanou, Lina, Cèsar Villazón i Jordi Celma (2001) “Pràctiques de Matemàtica Financera”, Vol I (núm. 102), Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Sanou, Lina, , Cèsar Villazón i Jordi Celma (2001) “Pràctiques de Matemàtica Financera” vol. II, (núm. 103), Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Sanou, Lina, , Cèsar Villazón i Jordi Celma (2001) “Pràctiques de Matemàtica Financera” vol. III, (núm. 104), Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

Valls, Maria del Mar. (2009) "Introducción a las Matemáticas Financieras: problemas resueltos", Pirámide. 

Villazón, Cèsar i Lina Sanou (2001) “Matemàtica Financiera”, Ediciones Foro Científico, S.L., Barcelona