Logo UAB
2020/2021

Finances I

Codi: 102112 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Manuel Alvarez Gomez
Correu electrònic:
Manuel.Alvarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Requisits generals per arribar al segon curs de carrera. Se suposa que els alumnes matriculats a aquesta assignatura han desenvolupats les habilitats treballades en el curs anterior.

Objectius

Aquesta assignatura conté la formació financera bàsica de les titulacions en les quals s’imparteix. Els estudiants hauran d’aprendre el raonament financer i conèixer les seves diferències i semblances amb el raonament propi de l’economia real.

 L’eix del curs és la naturalesa del mercat financer, la formació de valor en aquest mercat i la seva relació amb la creació de valor per part de les empreses. Aquests problemes s’analitzaran des de la doble perspectiva de les finances, el temps i el risc.

 

Competències

  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Buscar solucions innovadores i imaginatives.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i interpretar la informació financera dels mercats i les empreses.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Citar els organismes reguladors del sistema financer i les funcions que tenen.
  3. Definir les característiques de les diferents fonts de finançament.
  4. Demostrar i acreditar un esperit innovador i emprenedor.
  5. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  6. Formular polítiques d'endeutament i de dividends.
  7. Identificar operacions financeres concretes i els sistemes financers utilitzats en la fixació de preus.
  8. Interpretar els estats financers que elaboren les empreses, relacionar-ne les diferents parts i detectar-hi, si escau, incoherències o possibles dades errònies.
  9. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  10. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  11. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  14. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  15. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  16. Utilitzar la informació financera existent en anuaris, en memòries i en la xarxa.
  17. Valorar la formació de valor de les accions de les empreses.

Continguts

TEMA 1: Introducció a les Finances Corporatives

 

1.1              El paper del Director Financer

1.2              El Sistema Financer Espanyol

 

TEMA 2: El valor del diner en el temps: actualització i capitalització

 

2.1              Definició de tipus d'interès. Tipus d'interès simple i compost.

2.2              Els valors futurs i l'interès compost

2.3              Els valors actuals

2.4              El valor final dels fluxos de caixa múltiples. Fluxos de caixa idèntics.

2.5.             El valor actual dels fluxos de caixa múltiples. Fluxos de caixa idèntics. Perpetuïtat.

2.6.             Tipus d'interès nominal i tipus d'interès efectiu anual.

2.7.             Inflació i tipus d'interès.

 

TEMA 3: De la comptabilitat a les finances

 

3.1              Cicle comptable, cicle de caixa i cicle de finances.

3.2              Cicle comptable, cicle de caixa i estats financers

3.3              Rendibilitat Econòmica (ROA) i Rendibilitat Financera (RE) i Efecte palanquejament

 

TEMA 4: Risc, diversificació i selecció de carteres

 

4.1             Una revisió a les taxes de rendibilitat.

4.2             El risc i la seva medició.

4.3             El risc i la diversificació.

4.4              El model de selecció de carteres de Markowitz.

 

TEMA 5: Model d’equilibri del mercat financer

 

5.1              La incorporació de la taxa lliure de risc a la selecció de carteres. El teorema de la separació.

5.2              La cartera del mercat i la línia del mercat de capitals.

5.3              El model CAPM i la línia de mercat de títols (Capital Assets Pricing Model).

 

TEMA 6: Risc, cost de capital i pressupost de capital

 

6.1              L'anàlisi de l'estructura de capital.

6.2              El cost de capital propi.

6.3             Elcost de capital mig ponderat

 

TEMA 7: Valoració d’obligacions

 

7.1              Definició i característiques dels actius financers primitius: Lletres del tresor, bons i obligacions.

7.2              Els preus, el tipus d'interès de les obligacions i el risc de tipus d'interès

7.3              La rendibilitat actual, la rendibilitat al venciment i la taxa de rendibilitat

 

TEMA 8: Valoració d'accions

 

8.1              Definició i característiques dels actius financers primitius: accions

8.2              Empreses cotitzades: valor comptable i valor de mercat

8.3              La valoració de les accions:

                   - El model de descompte de dividends 

                   - El model del descomtpe de dividends amb creixement constant

8.4              Les accions de creixement i les accions de renda 

 

Metodologia

La meitat dels crèdits serà de teoria i l’altra meitat pràctics. La part teòrica s’exposarà mitjançant classes magistrals. El professorat presentarà els temes fomentant la participació dels alumnes valent-se de preguntes i comentaris. L’exposició dels temes no es limitarà al seu contingut directe sinó que abastarà també l’anàlisi dels mètodes de raonament aplicats. Alguns temes, per la seva rellevància, es desenvoluparan en dues parts: la primera versarà sobre el contingut i la segona sobre la metodologia.

La part pràctica constarà de resolució de problemes, pràctiques de laboratori, anàlisi d’informació dels mercats financers i les empreses, i lectura i anàlisi d’articles. Els alumnes participaran activament resolent exercicis i analitzant notícies i articles. Es fomentarà que els alumnes es familiaritzin amb la informació sobre els mercats financers disponible a la xarxa, en particular les pàgines institucionals de borsa, mercats de derivats, mercats de renda fixa i empreses, En la resolució d’exercici a classe s’utilitzarà software i es fomentarà que els alumnes l’utilitzin. 

Cal tenir en compte que:

a. La docència  planificada per a l’assignatura és docència presencial.

b. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 33 1,32
Practiques laboratorios (practiques informatitzades) 6 0,24
Resolució d'exercicis a l'aula i anàlisi de casos 7 0,28
Tipus: Supervisades      
Tutories 22,5 0,9
Tipus: Autònomes      
Cerca de documentació 16 0,64
Estudi 40 1,6
Realització de supostos (exercicis i casos) 22 0,88

Avaluació

Avaluació

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

 1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització i entrega dels casos pràctics, tant els realitzats autònomament com els portats a terme a les pràctiques de laboratori, a més de la realització de les activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.

2. Activitat avaluativa. A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 30% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 5 o superior.

 3. Examen al  final (veure calendari d'exàmens de la facultat). S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 5 o superior. En aquest cas la nota de l’examen representarà el 40% de la nota final del curs. En la mateixa data que l'examen final es farà una prova de recuperació pels estudiants que ho hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior. Aquesta recuperació es superarà si s'obté una nota igual o superior a 5.

Per superar l’assignatura és necessari:Obtenir una nota mínima de 5 en la mitjana ponderada de les tres notes que formen l'avaluació del curs (veure punts 1, 2 i 3 anteriors). Si la nota de curs de l'alumne és 5 o superior, es considera superada l'assignatura i aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació. En el cas d'una nota inferior a 3,5, l'estudiant haurà de repetir l'assignatura en el següent curs. Per aquells estudiants que la nota de curs  sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 podran presentar-se a la prova de recuperació. 

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Un alumne es considera "No Avaluable" a l'assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d'avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable". 

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Cal tenir en compte que: 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat avaluativa 30% 1,5 0,06 9
Examen al final 40% 2 0,08 9
Seguiment del curs 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

 

  • BREALEY, R., S.C. MYERS, MARCUS y MATEOS. Finanzas Corporativas. 10ª edició. Madrid: McGraw-Hill, 2010.
  • DAMORADAN. Corporate Finance. Theory and practice. John Wiley&Sons, INC, 1997.
  • ROSS, S.A.; R.W. WESTERFIELD i J. JAFFE. Finanzas Corporativas. McGraw-Hill, 2012.