Logo UAB
2020/2021

Comptabilitat i Fiscalitat

Codi: 102102 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Gómez Valls
Correu electrònic:
Francesc.Gomez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas

Prerequisits

S'aconsella haver cursat i superat les assignatures "Introduccuió a la Comptabilitat", "Comptabiltitat Financera I" i "Comptabilitat Financera II" i "Tributació I"

Objectius

1. Conèixer els conceptes bàsics de la fiscalitat empresarial.

2. Analitzar les relacions entre la comptabilitat i la fiscalitat en base a l'impost sobre societats.

3. Calcular el resultat comptable i el resultat fiscal

4. Determinar la quota tributària

5. Comptabilitzar l'impost de societats

6. Elaborar els estats comptables vinculats amb la informació sobre l'impost de societats

7. Conèixer els documents fiscals vinculats a la liquidació sobre l'impost de societats.

8. Conèixer la normativa relacionada amb l'IVA

9. Comptabilització de les operacions d'IVA

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Aplicar els principis essencials del dret mercantil (bancari i assegurador), així com tenir nocions de dret constitucional, civil, tributari i laboral.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar la gestió a la normativa legal aplicable a l'empresa, el comerç i la indústria.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Contextualitzar el dret mercantil en la societat actual, futura i en altres sectors de la realitat (economia, sociologia, etc.), així com l'abast nacional, comunitari i internacional que té.
  4. Distingir els principis i les normes essencials del dret mercantil.
  5. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  6. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Relacionar els coneixements amb les qüestions derivades del tràfic econòmic.

Continguts

1. Tractament comptable de l'impost de societats.

- Concepte i tipus  de diferència permanent

- Concepte i tipus de diferència temporaria

- Comptabilització de l'impost de societats.

- Informació a proporcionar a la memòria.

 

2. Impost de societats (I): Determinació del resultat fiscal

- Entitats afectades per aquest impost.

- Principals diferències entre les normes comptables i les normes fiscals. Comparativa de la normativa comptable i les normes fiscal.

- Càlcul del resultat fiscal.

- Documentació a complimentar.

 

3. Impost de societats (II): Determinació de la quota tributària

- Tipus impositiu

- Deduccions

- Bonificacions

- Tractament de les bases imposables negatives

- Documentació a complimentar

 

4. Impost sobre el Valor afegit:

- Comptabilització de l'impost sobre el valor afegit

- Tipus d'IVA

- Operacions internes

- Operacions externes

 

 

Metodologia

 

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament

La metodologia docent estarà basada en una combinació de tres tipus d'activitats:

- Activitat dirigida: classes teòriques i classes pràctiques  i de resolució de problemes

- Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.

- Activitat autònoma que es divideix en dues parts: part d'estudi personal de l'alumne (lectures, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis addcionals i casos

Les tutories seran presencials o on line

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 2, 5, 6, 9
Classes teòriques 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics i treball 18 0,72 2, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 38 1,52 1, 3, 4, 8, 9
Realització de casos pràctics 34,5 1,38 2, 6
Recerca d'informacio 10 0,4 2, 3, 8, 9

Avaluació

La valoració i seguiment dels estudiants es ralitzarà en base a les següents activitats:

- Entrega d'exercicis i casos pràctics que el professor anirà indicant per a la pràctica dels temes de l'assignatura:  10% de la nota  (treball en grup de dues persones)

- Entrega i presentació d'un informe (treball) comptable-fiscal d'una empresa basat en la informació fiscal continguda en la memòria dels comptes anuals: 20% de la nota (treball en grup de dues persones)

- Prova parcial NO ALLIBERATORIA, centrada en els primers temes del programa de l'assignatura. 20% de la nota.  

- Prova final del programa de l'assignatura. 40% de la nota.

- Assistència i participació a les classes:  10% de la nota

Per a fer mitjana s'ha d'obtenir una nota mínima de 4 punts en casdascuna de les activitats  (excepte en la prova parcial).  Si un alumne no realitza o no supera el treball i els casos pràctics  no superarà l'assignatura.

 

Un alumne es considerarà com “No avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 0 0 2, 6, 9
Presentacio de treball 20% 0,25 0,01 2, 3, 7, 8, 9
Presentació de casos pràctics 10% 0,25 0,01 2, 4, 6, 7, 9
Prova final 40% 2,5 0,1 1, 2, 5, 6, 7, 9
Prova parcial 20% 1,5 0,06 1, 2, 5, 6

Bibliografia

Biblografia bàsica:

- F.Gomez i altres (2017): Ejercicios resueltos y comentados según el nuevo PGC.  ACCID 2017

- Pla General de Comptabilitat (PGC), Real Decret 1514/07, BOE de 20-11-07

- Pla General de Comptabilitat per a PIMES, Real Decret 1515/07, BOE de 21-11-07.

- Real Decret 602/2016  BOE 17-12-16   pel que es modifica el PGC  i el PGC PIMES.  ICAC octubre de 2015

- Altres documents sobre reforma comptable 2016

- Llei de l'impost de Societats.

- Reglament  de la Llei de l'Impost de Societat.

* Ley 14/2013, de 27-9-13 de apoyo a los emprendedores y a su internalización.

* Pressupostos generals de l'estat.

 

*Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19

*Real Decreto-Ley 18/2020, BOE 13-05-20, de medidas sociales en defensa del empleo.

*Real Decreto-Ley 19/2020, BOE 27-05-20,  por el que se adoptan medidas complementarias en materia agraria, científica, económica, de empleo y Seguridad Social y tributarias para paliar los efectos del COVID-19

*Real Decreto-Ley 21/2020, BOE 10-06-20  de medidas urgentes de prevención, contención y coordinación para hacer frente a la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

 

 

- Agencia Tributaria. Normativa fiscal disponible a www.aeat.es