Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501231 Comptabilitat i Finances | OT | 4 | 0 |
Formació general proporcionada pels tres primers cursos de la carrera. En particular, és absolutament recomanable haver cursat Finances I, Finances II i Mètodes de Valoració.
Aquesta matèria introdueix el funcionament dels principals intermediaris financers, és a dir la banca i les assegurances, centrant-se especialment en la banca.
Els seus principals objectius són:
1) Transmetre a l'alumne les característiques pròpies de les entitats bancàries i les companyies d'assegurances: relació entre actiu i passiu, solvència i risc, incloent així mateix la vessant comptable.
2) Introduir les fonts de risc i la seva gestió.
3) Introduir l'estratègia i l'organització dels bancs i les companyies d'assegurances.
1. L'empresa bancària
1.1 Funcions de la banca: La intermediació financera.
1.2 Principals productes bancaris.
1.3 Organització interna d'una Entitat Financera-
1.4 Política comercial
1.5 Tipus de bancs: Banca comercial vs. banca d'inversió.
1.6 L'evolució història de la banca a Espanya.
2. La regulació i supervisió bancària.
2.1 Justificació de la necessitat de la regulació bancària.
2.2 El paper dels bancs centrals.
2.3 La regulació i supervisió bancària a Europa.
2.4 Els acords de Basilea.
3. Els estats comptables i financers de la banca.
3.1 El balanç bancari.
3.2 Principis de valoració dels actius bancaris.
3.3 Els comptes de resultats dels bancs.
3.4 L'anàlisi de les ràtios bancàries.
4. Estratègia i organització de la banca
4.1 L'organització i la governança dels bancs.
4.2 La identificació d'oportunitats i amenaces.
4.3 El creixement per mitjà de les fusions.
4.4 La crisi del 2007: Lliçons per a l'estratègia bancària.
5. La gestió del risc bancari.
5.1 Principals tipus de risc bancari.
5.2 La gestió actiu/passiu.
5.3 El valor en risc.
5.4 Les proves de stress.
La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament. La meitat dels crèdits serà de teoria i l'altra meitat pràctics. La part teòrica s'exposarà mitjançant classes magistrals. El professorat presentarà els temes fomentant la participació dels alumnes valent-se de preguntes i comentaris. L'exposició dels temes no es limitarà al seu contingut directe sinó que abastarà també l'anàlisi dels mètodes de raonament aplicats. Alguns temes, per la seva rellevància, es desenvoluparan en dues parts: la primera versarà sobre el contingut i la segona sobre la metodologia.
La part pràctica constarà de resolució de problemes, anàlisi d'informació dels mercats financers i les empreses, i lectura i anàlisi d'articles. Els alumnes participaran activament resolent exercicis i analitzant notícies i articles. Es fomentarà que els alumnes es familiaritzin amb la informació sobre els mercats financers disponible a la xarxa, en particular les pàgines institucionals de borsa, mercats de derivats, mercats de renda fixa i empreses, En la resolució d'exercici a classe s'utilitzarà software i es fomentarà que els alumnes l'utilitzin.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 33 | 1,32 | 4, 5, 7, 10 |
Resolució d'exercicis a l'aula i anàlisi de casos | 13 | 0,52 | 1, 2, 6, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques individuals i en grup | 6,5 | 0,26 | 1, 2, 8 |
Tutories | 22 | 0,88 | 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 10,5 | 0,42 | 2, 8, 9 |
Estudi | 45 | 1,8 | 1, 2, 6, 9 |
Resolució de supostos | 16,5 | 0,66 | 1, 3, 8, 9, 10 |
L'avaluació de Gestió Bancària consta de tres components:
a) Avaluació continuada (30% de la nota).
b) Examen final(40% de la nota).
c) Estudi de Cas (30% de la nota)
La nota final serà almenys la mitjana ponderada dels exercicis d'avaluació continuada (35%) l'examen final (45%) i l'estudi de cas. El professor podrà, no obstant, augmentar-la atenent a criteris objectius i equitatius.
Si aplicant les ponderacions la qualificació de l'alumne és igual o superior a 5, l'assignatura es considera superada.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 7, 9 |
Prova d'avaluació continuada | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 8, 10 |
Realització d'un Estudi de Cas | 30% | 0 | 0 | 3, 5, 6, 8, 9, 10 |
Bibliografia bàsica
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
Berger, A.N., P.Molineux, O.S. Wilson (eds.): The Oxford Handbook of Banking. Oxford University Press, 2012.
Degryse, Hans. Kim, Moshe & Ongena, Steven. Oxford University Press. Microeconometrics of banking
Freixas, Xavier y Rochet, Jean-Charles. MIT Press. Microeconomics of banking
Hull, J. C.: Risk Management and Financial Institutions (3rd edition). John Wiley and Sons, 2012.
Pérez Ramírez, Jorge y Calvo González-Vallinas. Ed.Pirámide. Instrumentos financieros.
Ramonet, Ignacio. Le Monde Diplomatique. El Atlas Financiero.
Revello de Toro Cabello, Jose Maria. Delta Publicaciones. Manual de Corporate Finance y Banca de Inversión.