Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500890 Genètica | OB | 2 | 2 |
No hi ha pre-requisits oficials però es pressuposen coneixements de Genètica i Estadística. Així mateix és molt recomanable un nivell bàsic de comprensió lectora d'anglès.
La Genètica de Poblacions és una de les poques ciències biològiques que combina per igual teoria, informació empírica i experimentació. Per aquest motiu es tracta d'una ciència enormement formativa. La teoriade la Genètica de Poblacions s'ha desenvolupat considerablement des dels temps de Fisher, Haldane i Wright, fundadors teòrics d'aquesta ciència. En aquest aspecte, aquest curs es pot considerar introductori i el nivell matemàtic necessari per seguir-és bastant elemental.
L'assignatura de Genètica de Poblacions es troba en 2n curs del Grau de Genètica (2n semestre) i pretén proporcionar als alumnes els fonaments bàsics d'aquesta ciència. El programa de l'assignatura consta de 12 temes que inclouen: (1) una descripció de la variació que s'ha detectat en les poblacions naturals mitjançant diferents tècniques; (2) una explicació del les característiques esperades en una població ideal de mida infinit i aparellament aleatori; (3) un repàs als factors que influeixen en la constitució genètica d'una població; i (4) un tractament de la Genètica de Poblacions Molecular que inclou una explicació de la teoria neutralista de l'evolució.
Els principals objectius formatius de l'assignatura són: la comprensió dels aspectes probabilístics de la transmissió hereditària en les poblacions; la comprensió de l'origen i manteniment en les poblacions de la variació genètica; la comprensió de l'efecte que tenen els diferents factors considerats sobre la constitució genètica de les poblacions; la capacitat de raonar i contrastar models teòrics mitjançant observacions empíriques i experimentació.
Temes 1 i 2. Diversitat fenotípica i variació genètica.
Temes 3 i 4. Organització de la variació genètica.
Tema 5 i 6. Consanguinitat.
Temes 7 i 8. Selecció natural.
Temes 9 i 10. Deriva genètica.
Tema 11 i 12. Mutació.
Tema 13. Migració i estructura poblacional.
Tema 14. Evolució de les poblacions.
LLevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d'aquests continguts
La metodologia docent inclou tres tipus d'activitats: classes de teoria, seminaris de qüestions i problemes, i sessions de tutoria individual.
Classes de teoria. Serveixen per proporcionar a l'alumne els elements conceptuals bàsics i la informació mínima necessària perquè pugui després desenvolupar un aprenentatge autònom. S'utilitzaran presentacions powerpoint que estaran a disposició de l'alumne a través del Campus Virtual.
Seminaris de dubtes i problemes. Aquests seminaris, que es duran a terme en dos grups reduïts (màx. 30 alumnes), serviran per resoldre qüestions i aprendre a raonar i aplicar els coneixements mitjançant la resolució de problemes. Setmanalment es repartiran problemes, alguns dels quals es resoldran a classe mentre que altres es deixaran per al treball autònom o en grup dels alumnes fora de les hores de classe.
Tutories. Es preveuen sessions de tutoria, individualment o en grup, dels alumnes que ho desitgin amb el professor mitjançant conferències en línia o al seu despatx. Aquestes tutories serveixen per calibrar l'avanç en la comprensió de la matèria per part de l'alumne i per ajudar amb els conceptes més difícils.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 3, 5, 6, 8, 9 |
Seminaris de qüestions i problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 3 | 0,12 | 3, 5, 6, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels temes | 50 | 2 | 3, 5, 6, 8, 9 |
Resolució dels problemes | 45 | 1,8 | 1, 2, 4, 7, 8 |
L'avaluació de l'assignatura es basarà en els problemes lliurats i la participació en els seminaris de qüestions i problemes (30%), i en els exàmens realitzats (primer examen parcial 35%; segon examen parcial 35%; examen de recuperació 70%).
Problemes
Setmanalment es lliurarà una llista de problemes perquè els alumnes treballin pel seu compte de manera individual o en grup. Els alumnes hauran d'entregar individualment els problemes que s'indiquin resolts al professor mitjançant el Campus Virtual abans de la classe de problemes corresponent. El conjunt dels problemes lliurats per cada alumne s'avaluarà i la nota obtinguda representarà un 30% de la qualificació final.
Exàmens
Hi haurà un examen parcial de la primera part de la matèria (Temes 1-6) i un altre examen parcial de la segona part de la matèria (Temes 7 -12). L'examen parcial de cada part de la matèria inclourà una prova tipus "test" amb qüestions d'elecció múltiple i dos problemes a resoldre per l'alumne. La nota obtinguda en cada un dels dos exàmens parcials comptarà un 35% de la nota final.
Els alumnes que superin un examen parcial (nota igual o major a 5) alliberaran aquesta part de la matèria. Els alumnes que obtinguin en un examen parcial una nota igual o major a 4 poden compensar-(i per tant alliberar la matèria) si la nota mitjana amb l'altre examen parcial és igual o superior a 5. Els alumnes que no es presentin a un examen parcial o bé no els superen, hauran d'examinar-se de la part corresponent de la matèria el dia de l'examen de recuperació.
L'examen final de recuperació seguirà el format dels exàmensparcials i inclourà també una prova tipus "test" amb qüestions d'elecció múltiple i problemesaresoldre per l'alumne. La nota obtinguda en el examen de recuperació comptarà el mateix que la nota dels exàmens parcials. Per fer la mitjana de la nota dels exàmens amb la nota dels seminaris cal obtenir un mínim de 4 a cada un dels apartats.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
L'avaluació proposada por experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament setmanal de problemes | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 7, 8 |
Primer examen parcial | 35% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
Segon examen parcial | 35% | 3 | 0,12 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9 |
El llibre bàsic de text que el professor seguirà per impartir la matèria és:
Hartl, D.H. A Primer of Population Genetics. Sinauer (3a ed.) 2000.
Altres textos útils com a referència:
Hartl, D. H. and A. G. Clark. Principles of Population Genetics (4a edició), Sinauer. 2007.
Hedrick, P. W. Genetics of Populations (4a edició) Jones & Bartlett. 2009.
Antonio Fontdevila i Andrés Moya. Introducció a la Genètica de Poblacions, Síntesi. 2000.
Enllaços útils:
Campus Virtual de la UAB: https://cv2008.uab.cat/