Logo UAB
2020/2021

Química orgànica

Codi: 101893 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Luis Bourdelande Fernández
Correu electrònic:
JoseLuis.Bourdelande@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Els fulls de problemes i els exercicis d’avaluació es lliuraran en llengua catalana.

Prerequisits

Els alumnes han de tenir clar el contingut de l’assignatura de Química que s’imparteix a primer i segon de Batxillerat.

Objectius

La Química Orgànica estudia la reactivitat del carboni. Donat que els essers vius estan formats per molècules basades en l’àtom de carboni, la Química Orgànica es una matèria fonamental per entendre els processos vitals d’aquests essers.

Es donen idees bàsiques sobre relacions energètiques, equilibri químic, anàlisi conformacional i estereoquímica dels compostos orgànics. S'estudien els diferents grups funcionals i es relaciona la estructura dels compostos amb la reactivitat.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  4. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  6. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  9. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Tema 1. Introducció a la Química Orgànica

Estructures de Lewis, ressonància, geometria molecular. Estabilitat cinètica i termodinàmica de les cadenes carbonades. Estructures i fórmules de les molècules orgàniques.

Tema 2. Compostos Orgànics

Classificació dels compostos orgànics: grups funcionals; grau d’oxidació; nomenclatura, propietats físiques i estructura molecular.

Tema 3. Anàlisi conformacional i estereoquímica

Isomeria constitucional. Isòmers conformacionals. Isomeria Z-E dels alquens. Estereoisòmers: enantiòmers i diastereòmers. Quiralitat i les seves condicions. Activitat òptica. Configuració: representació i nomenclatura. Mescles racèmiques. Compostos amb més d’un centre estereogènic: formes meso. Compostos quirals i la seva importància en els éssers vius.

Tema 4. Reaccions orgàniques en sistemes biològics

Introducció a les reaccions orgàniques. Intermedis de reacció. Classificació de les reaccions orgàniques: reaccions d’addició, substitució i eliminació. Reaccions d’oxidació i reducció.

 

*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

Metodologia

L’alumne adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes de teoria que complementarà amb l’estudi individualitzat.

Classes de problemes

L’alumne consolida els coneixements adquirits en les classes de teoria mitjançant la resolució de problemes. S’entregarà un dossier d’exercicis que els alumnes hauran d’anar resolent al llarg del curs. Una part seleccionada d’aquests exercicis serà resolta pels professors de problemes per tal que els alumnes aprenguin la metodologia adequada per trobar les solucions. Durant aquest procés s’intentarà que la participació de l’alumnat sigui important. El professorat ajudarà a desenvolupar el sentit crític i el raonament lògic, per tal d’augmentar la capacitat dels alumnes de resoldre problemes.

Classes de Pràctiques

Les classes de laboratori  es centren en l’aprenentatge de les tècniques bàsiques i a familiaritzar l’alumne amb les condicions de seguretat que requereix la manipulació de productes químics. Per poder assistir-hi a les sessions de practiques de laboratori cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves  de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a lapresencialitat que imposin les autoritats sanitàries. Si es mantenen les restriccions, les classes teòriques d'aquesta assignatura seran virtuals

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 20 0,8 9
Problemes 4 0,16 9
Pràctiques de Laboratori 8 0,32 9
Tipus: Supervisades      
Tutories personals 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 9
Resolució de problemes 8 0,32 9

Avaluació

Es farà una avaluació continuada de les competències que inclourà un treball i proves escrites.

El sistema s’organitza en 3 mòduls, cadascú dels quals tindrà assignat un pes específic a la qualificació final: 

- Mòdul de treballs escrits: s’avaluarà l’aprenentatge i utilització d’un programa gratuït de nomenclatura i dibuix molecular amb un treball individual.  Aquest mòdul tindrà un pes global del 10%.

- Mòdul de Laboratori: s’avaluarà un informe de les pràctiques de laboratori amb un pes del 10%.

- Mòdul de proves parcials escrites: constarà de dos proves parcials amb un pes del 40% la primera, i del 40% la segona. 

Per tal de superar l’assignatura cal treure com a mínim 4 punts sobre 10 a cadascuna de les dos proves parcials escrites i cal haver fet i aprovat el treball de nomenclatura i les pràctiques de laboratori.  L’assignatura es considerarà superada quan el promig dels mòduls sigui igual o superior a 5 punts sobre 10.

Els alumnes que no superin el primer examen parcial podran fer un examen de recuperació.

Els alumnes que finalment no obtinguin la qualificació mínima requerida per a poder superar cadascuna de les proves del mòdul de proves parcials escrites o la qualificació mínima per poder superar el mòdul de treballs escrits  o el mòdul de Laboratori, no aprovaran l'assignatura. En aquest cas, la qualificació final màxima serà un 4.

A partir de la segona matrícula de l’assignatura no caldrà que l’alumne realitzi el mòdul de laboratori ni el mòdul de treballs escrits si va assolir les competències d’aquestes parts de l’assignatura en el curs anterior.

Un estudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable quan el número d’activitats d’avaluació realitzades sigui inferior al 50% de les programades per l’assignatura (el treball, les dos proves parcials i les dues sessions de pràctiques).

"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen teoria i problemes 100% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

1.- i) Bruice, P.Y. Organic Chemistry, 8th Ed. Ed. Pearson Education, 2017 (ISBN 9781292160344, ISBN1292160349 ).

     ii) Bruice, P.Y. Essential Organic Chemistry, 3rd Ed. Ed. Pearson Education, 2016 (ISBN 9781292089034).

     iii) Bruice, P. Y. Química Orgánica, 5ª Edición, Ed. Pearson Educación, México, 2008 (ISBN 9789702607915).

2.- Timberlake, K.C. Química: Una Introducción a la Química General, Orgánica y Biológica, 10ª Ed. Ed. Pearson Educación, S.A. 2011 (ISBN 9788483227435).

3.- i) Holum, J.R. Elements of General, Organic and Biological Chemistry, 9th Ed. John Wiley & Sons Publishing, 1995 (ISBN 0471059064, ISBN 047111605X).

     ii) Fundamentals of General, Organic and Biological Chemistry, 6th Ed. John Wiley& Sons Publishing, 1997 (ISBN-10 0471175749, ISBN-13 978-0471175742).

4.- Solomons T.W.G. Química Orgánica, 3ª Ed. Ed. Limusa S.A. 2014 (Vol. 1: ISBN 10 9786070506963, Vol 2: 9786070506970).

5.- Carey F.A., Giuliano R.M. Química Orgánica, 9a Ed. Ed. McGraw-Hill, 2014 (ISBN 9786071512109).

6.- Química, (un proyecto para la A.C.S.), Editorial Reverte, 2007.

7- IUPAC Nomenclature of Organic Chemistry: http://www.acdlabs.com/iupac/nomenclature/

8.- ACD/ChemSketch for Academic and Personal Use. A Free Comprehensive Chemical Drawing Package: http://www.freechemsketch.com

9.- Pulido F. Nomenclatura de Química Orgánica: http://es.slideshare.net/manoa21/nomenclatura-quimicaorganica-29646851?next_slideshow=1

10.- Rosso V. Química Orgánica Nomenclatura: http://es.slideshare.net/verorosso/qumica-orgnica-nomenclatura?qid=09239331-ba5c-4096-9104-dd4cb26fe630&v=qf1&b=&from_search=3

11.- Hernández Santadaría J.A. Formulació i Nomenclatura de Química Orgànica.: http://es.slideshare.net/joseangelb7/formulacio-i-nomenclatura-organica?related=2