Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | FB | 1 | 1 |
Coordinadora de Biofísica del curs 2020-21: Mireia Duñach
Els alumnes haurien d'haver assolit coneixements bàsics de física general com són els conceptes de pressió, energia, potència i intensitat. També cal que coneguin diversos aspectes relacionats amb les ones mecàniques, com ara la seva transmissió en un medi, l'atenuació per amortiment i per propagació en tres dimensions, la impedància acústica. També és imprescindible el coneixement dels aspectes bàsics d'òptica geomètrica aplicada als dioptres esfèrics i les lents esfèriques primes. Així doncs, per un correcte seguiment de l’assignatura, l’alumne haurà de tenir els coneixements teòrics i capacitat de resolució de problemes corresponents a l’assignatura de Física del Batxillerat.
Aquests coneixements es poden repassar en qualsevol llibre de Física de Batxillerat.
Aquesta assignatura de Biofísica pretén per una banda fer una primera immersió en la metodologia experimental i d’una altra oferir una formació bàsica de fenòmens físics que tenen importància cabdal tant en l’estructura com en la funció que desenvolupen el sers vius en estat de salut.
El programa de l’assignatura aprofundeix en l’aplicació de les lleis de la física a l’anàlisi dels fenòmens biològics i a la comprensió dels mecanismes físics tant a nivell molecular, com també del funcionament d’aparells i sistemes de l’organisme humà.
S’ofereixen les eines per abordar la resolució de problemes numèrics fent una valoració crítica dels resultats obtinguts.
1. ONES I RADIACIONS CORPUSCULARS (5 h teoria + 1 h pràctiques d’aula)
1.1. Naturalesa i algunes propietats. Raigs X. Emissió radioactiva.
1.2. Interaccions amb els éssers vius. Efectes biològics. Dosi.
1.3. Aplicacions en ciències biomèdiques.
2. BIOFÍSICA DE LA VISIÓ (5 h teoria + 1 h pràctiques d’aula + 3,5 h laboratori)
2.1. L'ull com a sistema òptic. Característiques òptiques de l'ull. Dioptre ocular. Potència de l’ull en repòs. Acomodació.
Cristal·lí i mecanisme d'acomodació. Punt pròxim i punt remot. Presbícia. Formació d'imatges a la retina.
Defectes de refracció. Ametropies: miopia, hipermetropia i astigmatisme. Correcció de les ametropies. Agudesa visual.
2.2. L'ull com a receptor sensorial. Fototransducció visual. Cons i bastons. Rodopsina i iodopsines. Transducció i amplificació del senyal. Hiperpolarització de la membrana. Sensibilitat de la retina. Visió fotòpica i visió escotòpica. Corba de sensibilitat. Adaptació a la llum i a la foscor.
2.3. La visió dels colors. Corbes d'absorció de les iodopsines. Anomalies de la visió en colors.
3. BASES FÍSIQUES DE LAPRODUCCIÓ DE LA VEU I DE L’AUDICIÓ (5 h teoria + 1 h pràctiques d’aula)
3.1. Qualitats del so: intensitat, to, timbre.
3.2. Producció de la veu. Fonació. Formants.
3.3. Mecanismes de la transmissió auditiva. L’orella mitjana com a adaptador d'impedàncies. Discriminació i localització de freqüències a l’orella interna.
Llindars de la sensació sonora.
4. BIOFÍSICA DE LA CIRCULACIÓ (5 h teoria + 1 h pràctiques d’aula + 2,5 h laboratori)
4.1. Principis fonamentals de l'estàtica i la dinàmica de fluids.
4.2.Energètica del flux laminar. Equació de Bernoulli.
4.3 Lleis de circulació de líquids reals. Règims de circulació. Viscositat. Pèrdua de pressió. Llei de Poiseuille. Resistència hidrodinàmica.
4.4. Tensió a la paret vascular. Llei de Laplace.
4.5. Efecte de la gravetat en la circulació de la sang.
5. BIOFÍSICA DE LA RESPIRACIÓ. (5 h de teoria + 1h pràctiques d'aula)
5.1 Estructura de les vies respiratòries.
5.2 Tipus de respiració. Efectes del medi extern en la respiració. Regulació de la temperatura i de la humitat relativa.
5.4 Mecànica respiratòria.
5.5 El tensioactiu pulmonar.
5.6 La difusió alveolar. Llei de Henry. Llei de Fick. Oxigenació de la sang en els estats de salut i de malaltia.
6. LA TERMODINÀMICA I ELS ÉSSERS VIUS (4h teoria + 2h pràctiques d’aula)
6.1. Energia, calor i treball. Capacitat calorífica. Treball útil.
6.2. Teoria cinètico-molecular. Energia cinèticamolecular i temperatura.
6.3. Energia potencial i enllaç químic.
6.4. Energia interna. Entalpia. 1r principi de la termodinàmica.
6.5. Espontaneïtat. Entropia, desordre i probabilitat.
6.6. Energia lliure. 2n principi de la termodinàmica.
6.7. Els éssers vius i els principis 1r i 2n de la termodinàmica.
7. FENOMENS DE TRANSPORT (6h teoria + 2 h pràctiques d’aula + 4 h laboratori)
7.1. Difusió simple.
7.2. Difusió a través de membranes.
7.3 Fenòmens d’osmosi i diàlisi.
7.4. Exemples biomèdics.
Programa de pràctiques de laboratori.
Pràctica 1 - Òptica de l'ull.Formació d’imatges en un model d’ull emmetrop. Simulació d’ametropies: miopia, hipermetropia, presbícia.
Pràctica 2 - Aplicació de les lleis de la circulació de líquids reals ide l’elasticitat a la circulació sanguínia. Comprovació de la pèrdua de pressió al llarg del sistema circulatori, pressió arterial i venosa, efecte de l’elasticitat dels vasos sobre les pressionsarterial i venosa. Establir les relacions que existeixen entre l’elasticitatdels vasos, el cabal, la pressió i la resistència hemodinàmica.
Pràctica 3 - Difusió a través de membranes: diàlisi i osmosi. Comprovació experimental de les lleis de la difusió i de l’osmosi.
“Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.”
L’alumne adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes de teoria on serà orientat també de com i on cercar els complements formatius per assolir els objectius de l’assignatura.
Mitjançant els seminaris l’alumne podrà resoldre exercicis i problemes presentats prèviament amb una interacció més propera al professor.
Finalment les habilitats relacionades amb aquests coneixements es portaran a terme en les classes pràctiques al laboratori.
Les classes de teoria s'impartiran amb el grup sencer. Es realitzaran particions del grup per a la realització dels seminaris de problemes i per les pràctiques de laboratori.
"La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes teoria | 35 | 1,4 | 2, 4, 5, 6, 7, 14 |
practiques de laboratori | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 6, 7, 14 |
seminaris de problemes | 9 | 0,36 | 2, 4, 5, 6, 7, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories programades | 8 | 0,32 | 3, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual. Consulta de la bibliografia, preparació dels temes | 49 | 1,96 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15 |
Realització d'exercisis. Resolució de problemes proposats pel professorat | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15 |
Avaluació i qualificació de l'assignatura
L'assignatura s'avaluarà de forma continuada durant el curs en tres proves: dues proves parcials i una prova de síntesi o final que inclourà tota la matèria. Cada una d’aquestes proves tindrà la mateixa ponderació en la nota global de l’assignatura: 1/3 (nota 1er parcial) + 1/3 (nota 2n parcial) + 1/3 (nota síntesi o final).
Les característiques d’aquestes proves seran similars i constaran de dues tipologies diferents: una part tipus test on s’avaluaran els coneixements teòrics i també inclourà problemes de resolució curta; i una altra part escrita on s’avaluaran els coneixements adquirits a les pràctiques de laboratori i en la resolució de problemes. La qualificació de cada una d’aquestes parts serà:
- Avaluació de la tipologia tipus test: 60%
- Avaluació de la tipología escrita dels coneixements adquirits al laboratori i en la resolució de problemes: 40%
Qualificació final de l'assignatura: nota 1er parcial (33,3%) + nota 2n parcial (33,3%) + nota síntesi o final (33,3%).
Per superar l’assignatura cal una puntuació igual o superior a 5,0. L’alumne pot aprovar l’assignatura, independentment de què alguna de les parts no s’hagi superat amb una nota igual o superior a 5,0.
Recuperació: aquell alumne que no hagi superat l'assignatura podrà participar en una recuperació que inclourà tota la matèria de BF. Aquesta prova tindrà característiques similars a les proves fetes durant el curs i l’alumne podrà presentar-se sempre que hagi estat prèviament avaluat com a mínim de dues terceres parts de la qualificació total de BF.
Resultat de l'avaluació: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10. Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor. La qualificació de "no avaluable" s’obtindrà quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final, és a dir, si només s'ha presentat a una de les tres proves d'avaluació o no s'ha presentat a cap.
Procediment de revisió d'exàmens: es programarà un dia per la revisió de l'examen després de cada prova. La revisió es farà de forma individual amb els alumnes que ho sol·licitin.
"L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de lesrestriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves parcials i finals de teoria | 60% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Proves parcials i finals dels coneixements adquirits a les pràctiques de laboratori i de resolució de problemes escrits | 40% | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6, 7, 14, 15 |
Bibliografia bàsica general:
- BIOFÍSICA (tercera edició) A.Aurengo, T. Petitclerc. (2008), McGrawHill
- BIOFÍSICA (3a edició) A.S. Frumento. (1995), Mosby/Doyma Libros.
- FíSICA J.N.Kane, M.M.Sternheim. (1994), Ed. Reverté.
- FíSICA P.A. Tippler. (1992), Ed. Reverté.
Bibliografia bàsica específica:
- FÍSICA E INSTRUMENTACIONES MÉDICAS Juan R. Zaragoza. (1992), Ed. Masson.
- QUÍMICA PER A LES CIÈNCIES DE LA NATURALESA I DE L'ALIMENTACIÓ J. Saña. (1993), Ed. Vicens Vives.
- FÍSICA PARA CIENCIAS DE LA VIDA (llibre de problemes) D. Jou, J.E. Llebot, C.Perez-García. (1994), Ed. McGraw-Hill.
- SPEECH SCIENCE PRIMER L.J. Raphael. (2007), Ed. Lippincott Williams & Wilkins.
- RADIOBIOLOGY FOR RADIOLOGIST E.J. Hall, AJ.Giaccia. (2006) Ed. Lippincott Williams & Wilkins