Logo UAB
2020/2021

Infermeria i Salut Comunitària

Codi: 101810 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Leyva
Correu electrònic:
JuanManuel.Leyva@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Miguel Jiménez Pera
Jordi Casino López
Daniel Gomez Garcia
Caterina Checa Jiménez

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

  • Conèixer la importància de la família i comunitat en el procés de salut/malalatia.
  • Identificar l’organització de les cures d’infermeria familiar i comunitària.
  • Identificar les competències infermeres en el marc de l’atenció familiar i comunitària.
  • Prendre consciència de la importància de les activitats grupals.
  • Conèixer la importància de l’atenció domiciliària en el marc d’atenció familiar i comunitària.
  • Prendre consciència de la importància de la participació i intervenció comunitària.
  • Valorar la importància de la coordinació de recursos comunitaris.
  • Identificar la importància de les cures familiars i de l'autocura.
  • Dissenyar plans de cures relacionats amb els problemes mes frequents atesos a Atenció Primària.
  • Realitzar tècniques d'infermeria habituals dins l'Atenció Familiar i Comunitària, interpretar-les i actuar en conseqûència.

 

Competències

  • Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  • Analitzar i sintetitzar fenòmens complexos.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Respectar el medi ambient i fomentar el desenvolupament sostenible.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar els determinants de salut i malaltia considerant els diferents contextos socials i culturals.
  3. Analitzar els factors que intervenen en la salut i el benestar de les persones, les famílies o els grups atesos i garantir-ne la seguretat.
  4. Analitzar i sintetitzar fenòmens complexes.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació de les cures infermeres.
  6. Descriure i aplicar els programes vigents que fomenten estils de vida saludables.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Dissenyar i modificar plans de cures segons les necessitats de les persones, les famílies o els grups.
  10. Identificar el benestar de les persones i garantir-ne la seguretat.
  11. Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  12. Proposar programes que fomentin hàbits saludables en els adolescents.
  13. Respectar l'entorn medi ambiental i fomentar el desenvolupament sostenible.
  14. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

  • Centre d’Atenció Primària (CAP), Equip d'Atenció Primària (EAP), Area Bàsica de Salut (ABS)
  • Consulta d’infermeria: paper de la infermera, gestió de la demanda, treball en equip, visites programades, visities urgents...
  • Atenció individual i a grups: tipus d'activitats, anàlisis d'experiències reals
  • Cures al domicili. Intervenció familiar. Infermeria sistémica.
  • Programes d’Atenció Domiciliaria i Programes d’atenció domiciliària equips de suport (PADES).
  • Comunitat. Modalitats d’intervenció, diagnòstic comunitari.
  • Entorn i salut, determinants de la salut, epidemiologia.
  • Programes comunitaris orientats a la comunitat.
  • El sistema de salut espanyol i català: assignació i gestió de recursos.
  • Programa d'Activitats Preventives i de Promoció de la Salut (PAPPS)

 

Metodologia

TEORIA

Classes magistrals en les que s'imparteixen continguts teòrics i es repassen les darreres evidències científiques i opinió d'experts.

 

PRÀCTIQUES DE LABORATORI

Entorn de simulació de baixa fidelitat. Grups de 15 estudiants aproximadament. Cada estudiant haurà de preparar-se unes lectures a casa el contingut de les quals serà imprescindible per a poder pràcticar les tècnitques de valoració i intervenció que es duran a terme.

 

SEMINARIS

Es tracta d'un espai d'aprenentatge en grup mitjà en el que l'alumnat ha de treballar al voltant d'unes situacions clíniques plantejades amb la supervisió d'un/a docent. L'actitivat comporta lectura prèvia a casa, discussió grupal, disseny d'intervencions i exposicions orals grupals.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques de laboratori 12 0,48 1, 3, 4, 5, 6, 7, 11
SEMINARIS 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14
TEORIA (TE) 25 1 2, 4, 5, 6, 9, 12
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES 97 3,88 1, 4, 5, 7, 8, 11, 13

Avaluació

1. Exàmen. Suposa el 45% de la nota final. Es tracta d'un examen tipus test que inclou els continguts treballats a totes les activitats docents de l'assignatura. 

2. Defensa oral de treballs: Suposa el 45% de la nota final. El grup gran es divideix en 4 subgrups els quals tindran assignat un/a docent. Es treballaran 3 casos que hauran de resoldre's en una exposició oral grupal. S'avaluarà fent servir una rúbrica dissenyada per a tal fi que estarà disponible a Moodle. S'avaluarà fonamentalment la capacitat per a identificar i prioritzar problemes, la revisio de la literatura, i la proposta d'intervenció-avaluació. 

3. Lliurament d'informes (autoavaluació): Suposa el 10% de la nota final. Dos dies després de finalitzar cada situació, cada estudiant haurà de lliurar, via Moodle, un informe autoavaluatiu de 2 pàgines màxim on reflexioni i avaluï el seu grau d'assoliment de les competències incloses en la guia. El format de l'exercici és lliure. Així mateix, ha de quedar clar quin coneixement ha estat adquirit i qual no.El informe ha de ser realista, ha d'estar justificat de forma clara, i ha d'incloure una nota numèrica entre el 0 i el 10 . L'informe serà revisat pel tutor responsable de cada grup de seminari especialitzat. En cas de gran discrepància amb l'opinió del docent, el document serà retornat a l'estudiant perquè reflexioni sobre la seva avaluació i la rectifiqui. No s'acceptaran autoavaluacions fora del període establert. El no lliurament de l'exercici suposa una qualificació de 0. El fet de confirmar-plagi en qualsevol dels exercicis suposarà el suspens immediat de l'assignatura.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l’obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluatives i haver obtingut en cadascuna d'elles una nota superior o igual a 5.

Es considerarà no avaluable quan el/la estudiant hagi faltat a 3 o mes sessions de seminari o pràctiques de laboratori, sense causa justificada.

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren. Segons l’acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació, les qualificacions seran:

  • Del 0 a 4.9 = Suspens
  • Del 5.0 al 6.9 = Aprovat
  • Del 7.0 al 8.9 = Notable
  • Del 9.0 al 10 = Excel·lent
  • Del 9.0 al 10 = Matrícula d'honor

 L'alumant té dret a la revisió de les proves d’avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en Moodle.

Els/les estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació al final de l'assignatura.

Les situacions especials i particulars es valoraran pel coordinador de l'assignatura i el/la tutor/a del grup.

Totes les eines avaluatives estaran disponibles a Moodle a l'inici de l'assignatura.

 

Absències:

Es consideren absències justificades a les pràctiques de laboratori i seminaris les següents situacions:

  • Exàmen oficial
  • Malaltia aguda
  • Visita mèdica especialitzada
  • Competició d'esportistes d'èlit (no entrenament)
  • Defunció d'un familiar o persona propera

Fora d'aquestes situacions, cada absència suposarà una reducciód'un punt er cada absència en la nota final, fins a un màxim de 3 absències.

Qualsevol signe de deshonestedat acadèmica, com ara plagi o manipulació de documents d’avaluació, etc., o qualsevol actitud discriminatòria, violenta o irrespectuosa cap a companys/es i/o docents, suposarà el suspens immediat de l’assignatura. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral de treballs 45% 0 0 2, 4, 5, 8, 9, 12, 13, 14
Exàmen 45% 0 0 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11
Lliurament d'informes 10% 1 0,04 1, 4, 7, 8, 13

Bibliografia

Arnott, J. (2012). Introduction to Community Nursing Practice. McGraw-Hill.

Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya: AIFiCC. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de https://www.aificc.cat/

Ayuso Murillo, D., Tejedor Muñoz, L., & Serrano Gil, A. (2018). Enfermería familiar y comunitaria: actividad asistencial y aspectos ético-jurídicos. Díaz de Santos. 

Caja López, C. (2003). Enfermería comunitaria III: atención primaria. Masson.

Caja López, C., & López Pisa, R. M. (2000). Enfermería comunitaria: educación sanitaria. Masson.

CAMFiC, Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de http://www.camfic.cat/

Chilton, S., & Bain, H. (2017). A Textbook of Community Nursing (2nd ed.). Routledge.

del Pino Casado, R. (2015). Enfermería familiar y comunitaria. Unidades didácticas. Universidad de Jaén, Servicio de Publicaciones.

del Pino Casado, R. (2015). Visita domiciliaria en enfermería familiar y comunitaria. Universidad de Jaén, Servicio de Publicaciones. 

Drennan, V., & Goodman, C. (2014). Oxford Handbook of Primary Care and Community Nursing (2nd ed.). OUP Oxford.

Klainberg, M., Holzemer, S., & Leonard, M. (2011). Enfermería comunitaria: una alianza para la salud. McGraw-Hill Interamericana,.

Martínez Riera, J. R., & del Pino Casado, R. (2014). Manual práctico de enfermería comunitaria. Elsevier.

Nies, M. A., & McEwen, M. (2015). Community/Public Health Nursing - E-Book: Promoting the Health of Populations (6th ed.). Saunders.

PAPPS - Programa de Actividades Preventivas y de Promoción de la Salud. (s. f.). Recuperado 14 de julio de 2020, de https://papps.es/