Logo UAB
2020/2021

Salut Pública

Codi: 101809 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Isabel Fernández Cano
Correu electrònic:
MariaIsabel.FernandezC@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Daniel Gomez Garcia
Rosa García Sierra
Josep Maria Manresa Domínguez

Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials.

 

Objectius

 

OBJECTIU GENERAL

Adquirir competències per intervenir en els àmbits de la promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut des de la pràctica infermera.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Descriure el procés salut-malaltia.
  • Explicar la història natural de la malaltia (període prepatogènic, patogènic i de resolució).
  • Analitzar els determinants de la salut humana: biològics, psicològics, socials i culturals, al llarg del cicle vital.
  • Analitzar les desigualtats en salut segons els principals eixos de desigualtat.
  • Interpretar i utilitzar les principals mesures epidemiològiques per valorar l’estat de salut de la població o valorar l’impacte de les intervencions.
  • Identificar els factors i les conductes de risc més rellevants que condicionen la salut de les persones.
  • Descriure les principals mesures de protecció, prevenció i promoció de la salut.
  • Reconèixer les característiques dels diferents sistemes sanitaris.
  • Descriure les característiques i l’organització del Sistema Sanitari d’Espanya i Catalunya (nivells assistencials).

 

Competències

  • Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  • Analitzar i sintetitzar fenòmens complexos.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Respectar el medi ambient i fomentar el desenvolupament sostenible.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar els determinants de salut i malaltia considerant els diferents contextos socials i culturals.
  3. Analitzar els factors que intervenen en la salut i el benestar de les persones, les famílies o els grups atesos i garantir-ne la seguretat.
  4. Analitzar i sintetitzar fenòmens complexes.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació de les cures infermeres.
  6. Comparar les característiques dels principals sistemes d'informació sanitària.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Dissenyar i modificar plans de cures segons les necessitats de les persones, les famílies o els grups.
  10. Identificar el benestar de les persones i garantir-ne la seguretat.
  11. Proposar programes que fomentin hàbits saludables en els adolescents.
  12. Respectar l'entorn medi ambiental i fomentar el desenvolupament sostenible.
  13. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

La Salut Pública és la disciplina que vetlla per la salut i benestar de tota la població, mitjançant intervencions individuals o col·lectives de prevenció, promoció i protecció. 

 
Els continguts generals de l'assignatura són:
  • Concepte de salut
  • Historia natural de la malaltia, nivells de prevenció i nivells assistencials 
  • Determinants de la salut i desigualtats en salut 
  • Epidemiología: concepte, mesures de freqüència, associació i impacte
  • Demografia estàtica i dinàmica 
  • Sistemes d'informació sanitària 
  • Prevenció, promoció i protecció de la salut
  • Epidemiologia de malalties transmissibles. Mesures de prevenció i control.
  • Epidemiología de malalties no transmissibles. Mesures de prevenció i control.
  • Salut laboral 
  • Sistemes sanitaris. El Sistema Sanitari d'Espanya i Catalunya 
 

Metodologia

La metodologia docent serà mixta.

Teoria

Sessions planificades amb la totalitat del grup i a realitzar online (Teams). S’utilitzaran diferents estratègies docents:

  • Docència impartida per la professora amb exercicis pràctics i de reflexió.
  • Exposició per part dels estudiants a partir de l’estudi i preparació de continguts relacionats

Seminaris especialitzats

Es realitzaran en grups reduïts (20 estudiants aproximadament) de manera presencial i guiades per un tutor o tutora. Es treballarà en base a una situación/problema que permetrà que l’alumnat adquireixi habilitats per analitzar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat

Cada situació es treballa en tres parts:

  • En la primera part (1 hora): Es presenta la situació/problema pel seu anàlisi i els estudiants recuperen els seus coneixements previs. Es revisa i identifica el que es necessita aprendre, confeccionant un llistat de preguntes en relació al problema. A continuació s'estableix un ordre de prioritat tenint present els resultats d'aprenentatge del programa i s'elabora un pla de treball. Finalment s'identifiquen possibles fonts d'informació.
  • En la segona part (3 hores): Cada estudiant individualment es prepara la situació (cerca i analitza informació, elabora els continguts del pla de treball donant resposta a les preguntes plantejades). S'exposen i discuteixen les fonts d'informació utilitzades i es contrasten les evidències aportades. Tots els components del grup han de tenir l'oportunitat d'explicar el que han aprés, per això es faran diferents estratègies. En la posta en comú els estudiants avaluen i corregeixen el seu coneixement previ. 
  • En la tercera part (2 hores) S'elabora en grups petits (6-7 estudiants) un resum amb els conceptes principals. Es lliura i s’exposa en forma de presentació (power point) o de mapa conceptual. 

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 28 1,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
TEORIA (TE) 21,5 0,86 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 91 3,64 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura contempla els següents apartats:

  • El 50% de la nota final s’obtindrà de l'avaluació escrita mitjançant proves objectives per valorar l'adquisició de coneixements de l'assignatura. Les proves poden ser de diferents tipus (test amb 4 opcions de resposta, vertader o fals…). 
  • El 30% de la nota final serà de l'avaluació dels seminaris especialitzats. Aquesta qualificació s’obté de la presentació i defensa dels treballs grupals a partir de cada situació/problema. S'utilitzarà una rúbrica d’avaluació. 
  • El 20% de la nota final serà l'obtinguda en l'avaluació de la defensa oral de treballs en grup. S'utilitzarà una rúbrica d’avaluació. 

Obtenció de la nota final: 

La nota global de l’assignatura s’obté de la suma de les notes ponderades dels diferents ítems d’avaluació. 

Per superar l’assignatura la qualificació de l’avaluació escrita mitjançant proves objectives per valorar l’adquisició de coneixements de l’assignatura ha de ser igual o superior a 5 punts en una escala de l’1 al 10)

Es considerarà com a NO AVALUABLE quan no es realitzin les proves d’avaluació que es proposen de qualsevol tipus.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d’avaluació́, les qualificacions seran: 

  • Del 0 a 4,9 = Suspens
  • Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
  • Del 7,0 al 8,9 = Notable
  • Del 9,0 al10= Excel·lent

L'estudiant té dret a la revisió́ de les proves d’avaluació́, per això es concretarà̀ la data al campus virtual. 

La valoració́ de les situacions especials i particulars es farà per una comissió́ avaluadora configurada a tal efecte. 

Prova de recuperació 

L'estudiant que no superari l’assignatura amb l’avaluació continuada es podrà presentar a una prova de recuperació programada a tal fi en el calendari d'exàmens. La condició per a poder fer la prova de recuperació es haver participat en activitats avaluatives el pes de les quals equivalgui a un terç de la nota final de l’assignatura (segons article 112 de la Normativa d’avaluació UAB).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació dels seminaris mitjançant casos pràctics i resolució de problemes 30% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Avaluació escrita mitjançant proves objectives 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Defensa oral de treballs 20% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

 

Bibliografia específica:

  • Argimon, JM., Jiménez Villa, J. Métodos de investigación clínica y epidemiología. 5a ed. Barcelona: Elsevier;2019
  • Last, JM. A Dictionary of epidemiology / edited for the International Epidemiological Association by Miquel Porta.Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Pla de Salut de Catalunya 2016-2020. Barcelona, 2016. Disponible en: http://salutweb.gencat.cat/web/.content/home/el_departament/Pla_salut/pla_salut_2016_2020/Documents/Pla_salut_Catalunya_2016_2020.pdf
  • Hernández-Aguado, I. et al. Manual de epidemiología y salud pública: para grados en ciencias de la salud. 2ª ed., Madrid: Médica Panamericana; 2011.
  • Martín Zurro, A. et al. Atención Primaria. Conceptos organización y práctica clínica. 7 ª ed. Barcelona: Doyma; 2014.
  • Martínez González, MA. Conceptos de Salud Pública y estrategias preventivas. 2ª ed., Barcelona: Elsevier; 2018.
  • Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Crisis económica y salud en España. 2018. Disponible en: https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/CRISIS_ECONOMICA_Y_SALUD.pdf
  • OMS. Conferencia Internacional sobre Promoción de la Salud. Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Revista de Sanidad e Higiene Pública1987; 61:129-133.
  • Perea Quesada, R. Promoción y educación para la Salud. Madrid: Díaz de Santos; 2009.
  • Piedrola Gil. Medicina preventiva y salud pública. 12ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2016.
  • Sierra A, Sáenz MC, Fernández-Crehuet J, et al., eds. Medicina Preventiva y Salud Pública. 12ª ed. Barcelona: Elsevier Masson; 2015.

Recursos en Internet: