Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | FB | 2 | A |
No hi ha establerts prerequisits, tot i que per cursar aquesta assignatura és molt recomanable haver cursat i tenir una avaluació positiva a l'assignatura de primer curs Comunicació i TIC’s.
V. Henderson (1971) va dir que la comunicació és una obligació que té l’esser humà d’intercanvi amb els seus semblants, per tant una de les necessitats bàsiques de les persones és establir una comunicació eficaç que els ajudi a relacionar-se i assolir un bon creixement personal.
De tots és sabut, que en la comunicació hi rauen moltes fonts potencials de friccions i problemes. És en aquest sentit que el programa de Comunicació Terapèutica (6 ECTS), té com objectiu fomentar l’ús de les habilitats adequades per aconseguir una comunicació efectiva amb la persona objecte de l’atenció infermera per a cada situació i/o problema.
Una comunicació efectiva amb el pacient, mitjançant les relacions interpersonals, és considerada com l’habilitat clínica fonamental que caracteritza la competència infermera i alhora proporciona al professional una de les satisfaccions més importants.
Desenvolupar una comunicació efectiva és un procés altament complex. Exigeix adquirir coneixements i aprofundir sobre aspectes específics de la comunicació, això permet assolir capacitació i competència de la professió, tant “del saber", com del "saber fer" i del "saber estar”.
L’objectiu de l’assignatura és donar a l’estudiant els elements teòrics i pràctics que l’ajudin a oferir una atenció integral, individualitzada i de qualitat, mitjançant el coneixement i la valoració de tots els aspectes psicosocials que influeixen en les necessitats de la persona, família i comunitat.
Revisió de conceptes: Comunicació. L’empatia. L’assertivitat. L’escolta activa. El feed-back
1- La Relació d’Ajuda: Definició. Models de relació d’ajuda: Rogers, Peplau, Orlando i Riopelle. Diferència entre relació d’ajuda i relació social. Fases de la relació d’ajuda formal: descripció, objectius, actituds de la persona atesa i actituds del professional.
2- L’Entrevista: Definició. Tipus d’entrevistes. Variables de l’entrevista: el context, característiques de la persona atesa i característiques de la infermera. Objectiu de l’entrevista. L’entrevista: durada, lloc i habilitats de l’entrevistador. Les preguntes: tipus, nombre, ordre, formulació. Aspectes que influeixen a l’entrevista. Fases.
3- L’Entrevista Motivacional: Definició. El model informatiu i el model motivacional. Factors que influeixen en el canvi. Model de Prochasca i DiClemente: fases i eines de la infermera
4- Com Donar les Males Notícies: Definició. Causes d’incomoditat del professional. Pors habituals davant la malaltia terminal. Protocol de sis passos per donar una mala notícia. Reaccions de les persones davant les males notícies: conductes adaptatives i conductes desadaptatives.
5- El Procés de Dol: Definició. Tipus de pèrdues. Reaccions davant la pèrdua. Fases del procés de dol segons Kübles Ross. La conspiració del silenci
6- MalaltiaiDiversitat Cultural: Definició de cultura, etnocentrisme, relativisme cultural, transculturalitat i multiculturalitat. La infermeria Transcultural (M. Leininger). Factors que ha de tenir en compte la infermera. Factors q tenir en compte en la cura de les persones de les religions més prevalents.
7- El Treball en Equip: Definició. Diferencia entre grup i equip. Objectiu de treballar en equip. Composició de l’equip. Rols dins l’equip. Fases del treball en equip. La reunió de l’equip: fases i organització.
La tipologia docent que s'emprarà és mixta.
Es farà sessions teòriques on es tractaran els continguts de l'assignatura.
Es faran seminaris en grups de com a màxim 25 estudiants on, fonamentalment, es faran exercicis (rol play, lectura de textos, visionat de vídeos etc.) que es relacionaran amb el contingut teòric de l'assignatura.
La distribució d'hores de teoria i seminaris per tema es mostra al quadre següent:
Temes a treballar |
Hores de teoria |
Hores de seminaris |
La relació d'ajuda |
4 |
4,5 |
L'entrevista (clínica i motivacional) |
5 |
4 |
Com donar les males notícies i el procés de dol |
4 |
4 |
Malaltia i diversitat cultural |
2 |
<palign="center">2 |
El treball en equip |
2 |
2 |
Tanmateix, es farà 4 sessions de pràctiques de laboratori de quatre hores de durada cadascuna on els estudiants, en grup, faran un rol play d'una situació/problema donat relacionat amb el tema/es a treballar. Es demanarà als estudiants que facin una avaluació per parells i per escrit.
Els temes a treballar en aquestes sessions són:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 16,5 | 0,66 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
TEORIA (TE) | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 93 | 3,72 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Avaluació de tipus pràctic: avaluació objectiva i estructurada (40% nota):
S’avaluarà mitjançant els 4 rol play en els que participa l’estudiant i que es duran a terme en finaliltzar les sessions referents als temes del que s'avaluen. La seva realització és obligatòria i es puntuarà amb un 0 la no assistència de l’estudiant a la sessió de rol play.
Els aspectes a avaluar varien en funció del tema a tractar. L’alumne disposarà de la situació a treballar i la graella d'avaluació que farà servir el professor, al Moodel de l'assignatura amb anel·lació suficient.
Posteriorment a la realització de la prova, el professor donarà feed-back al grup d'estudiants dels aspectes observats al rol play.
Assistència i participació activa en classes i seminaris (20%)
Es tracta d'una avaluació continuada al llarg de tots els seminaris de l'assignatura.
El professor donarà una nota individual als estudiants en funció dels següents criteris:
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (40%)
Es farà un examen de coneixements tipus pregunta curta en finalitzar l'assignatura. Per tal de preparar-lo correctament cal consultar la bibliografia recomanada
L'assistència als seminaris i a les pràctiques de laboratori programades és obligatòria.
Per tal de poder fer la mitjana de les notes obtingudes a les diferents parts que composen l'avaluació de l'assignatura, cal haver tret un mínim de 4 en cadascuna d'elles i la nota final del sumatori de tots els apartats ha de ser igual o superior a 5.
Es considerarà "no avaluable" els estudiants que no assisteixin al 30% de les sessions.
Recuperació: Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada
-Que hagin assistit com a mínim al 75% de les sessions de seminari, que amb una avaluació positiva a l'assistència i participació activa en classes i seminaris així com una avlauació positiva a l'Avaluació de tipus pràctic i hagi realitzat totes les proves avaluatives, es podran presentar a una prova final de recuperació.
Qualificacions
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspens: de 0 a 4,9
Aprovat: de 5,0 a 6,9
Notable:de 7,0 a 8,9
Excel·lent: de 9,0 a 10
Matrícula d'honor de 9,0 a 10
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 13, 15, 16, 17 |
Avaluació de tipus pràctic: Avaluació objectiva i estructurada | 40% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 40% | 1 | 0,04 | 2, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 18 |