Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits.
Es recomana tenir superades totes les assignatures de primer curs i les del primer semestre de segon:
-Bases Metodològiques de la Infermeria
-Farmacologia
-Cures Infermeres a l'Adult I
-Salut Pública
-Cures d'Infermeria en el Procés d'Envellir
La finalitat de les cures que ofereixen les infermeres és promocionar la salut i potenciar l’autocura de cada persona, i de les que formen la unitat de convivència i la comunitat. Amb aquest marc de referència, aquesta assignatura pretén que els estudiantes siguin capaços de:
- Seleccionar els marcs teòrics d'educació per a la salut pertinents per fomentar que les persones i grups s’autocuidin.
- Planificar programes d’educació per a la salut tot seleccionant la metodologia pertinent segons cada situació/problema que es presenti i l’efectivitat demostrada.
- Aprendre el rol de la infermera per determinar les necessitats educatives y facilitar los processos d’aprenentatge de les persones de totes les edats, en qualssevol etapa de la vida i situació de salut que es trobin per autocuidar-se.
- Promoure la igualtat de génere i donar poder a totes les dones i nenes en l'accés i oportunitat als programes d'Educació per a la salut.
Aquesta assignatura ofereix las bases teòriques necessàries, per tal de poder determinar les diferents necessitats educatives de la comunitat.
Durant els pràcticums l’estudiant seleccionarà els coneixements teòrics i metodològics per aplicar-los durant els processos assistencials.
Els coneixements i metodologia d’aquesta assignatura es relacionen amb les altres assignatures del Grau en Infermeria dels cursos superiors relacionades amb el tenir cura al llarg de la vida de les persones i en diferents situacions de salut.
Els continguts es desenvoluparan en 8 blocs temàtics.
I Promoció de la salut
o Carta de Jakarta
o Carta d'Otawa
II Adherència al tractament:
o Factors que influeixen en l'Aprenentatge de caire biològic, Psicològic, social i cultural.
o El paper dels Coneixements, de les emocions, de les Actituds, de les Habilitats, del context social i institucional al procesos d'aprenentatge per autocuidar-se.
III Projecte educatiu
o Valoració de necessitats educatives. Priorització de problemes.
o Definició i Consens de fiques i d'Objectius segons el context i la cultura.
o L'organització dels Continguts.
o Mètodes d'educació. Mètodes d'educació Directes: la xerrada, l'entrevista i el grup.Mètodes d'educació indirectes: mitjans visuals, sonors, mixtes, Campanyes mediàtiques i arts plàstiques. Recursos. Temps. Actuació.
o Avaluació de l'anàlisi de necessitats, del Procés del programa, dels Resultats, de la Satisfacció i de la participació.
IV Models de salut
V Coaching en salut
VI Aprenentatge i servei
VII Tailoring
VIII Presa de decisions en salut
Metodologia
S'aplica una metodologia centrada en l'estudiant que és actiu en el seu procés d'aprenentatge. El Professorat proposarà diferents activitats d'Ensenyament aprenentatge, considerant la combinació diverses metodologies: teòriques, seminaris, tutories i activitats individuals.
Activitats
Autònomes Buscar informació en diferents fons documentals, seleccionar-estudiar-per aplicar-la al programa d'educació per a la salut. Aquesta informació sintetitzada es comparteix en el grup per consensuar la més pertinent per al programa.
Classes teòriques.Sobre els Continguts teòrics i metodològics de l'assignatura i el treball de l'estudiant relacionat amb el contingut teòric.
Seminaris.El rol de l'estudiant és actiu perquè és responsable del seu aprenentatge. Les activitats són realitzades en grups de 4-5 estudiants i al final de la sessió es presenten als altres grups. El paper del / a professor / a és de facilitador / a i guia d'aquest Procés d'aprenentatge.
Els seminaris s'organitzen per blocs, depenent si l'estudiant decideix fer un Projecte educatiu tradicional o un projecte d'APS. A cada seminari s'elabora i discuteix una part del projecte.
Els seminaris són obligatoris. Qualsevol inassistència ha de ser DEGUDAMENT JUSTIFICADA
Tutories.Les tutories són per aclarir dubtes sobre els continguts teòrics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 24 |
TEORIA (TE) | 32,5 | 1,3 | 7, 8, 11, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS/ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL | 97,5 | 3,9 | 1, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 19, 23 |
Avaluació
El sistema d'avaluació és formatiu al llarg del període d'aprenentatge. Aquesta avaluació és continuada per valorar el nivell d’assoliment dels resultats d’aprenentatge i adequar el programa segons les necessitats d’aprenentatge del estudiants.
Els criteris d’avaluació s'expliquen a l’estudiant el primer dia de classe. El document d'avaluació del treball escrit i defensa oral es publica al campus virtual.
Hi ha tres tipus proves d’avaluació:
1. Treball escrit i defensa oral Representa el 40% de la nota final. Consisteix en la presentació oral i per escrit dels resultats del treball grupal: programa d’educació per a la salut. En el moment de l’avaluació oral es presentarà el mateix treball per escrit i la presentació en ppt.
Aquesta avaluació consta de 2 parts:
2. Avaluació final Representa el 50% de la nota final. Es realitzara 1 prueba de evaluació de la part teòrica amb preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta, i preguntes breus de desenvolupament. Nota mínima necessària per fer la Mitjana ponderada = 5.
3.- Assistència i avaluació dels Seminaris Representa el 10% i es considera la assistència, participació e integració amb el grup de treball.
Qualificació final
Per superar l’assignatura cal presentar el treball escrit i defensa oral, i presentarse a l’avaluació intermedia i final.
La nota final és el resultat ponderat de la nota del treball escrit i defensa oral (40%) l'assistencia als seminaris (10%) i de l'avaluació final (50). Per aprovar l’assignatura és obligatori presentar-se a totes les parts avaluatives.
La ponderació es realitzarà sempre que la nota obtinguda de les avaluacions: cada una de les 2 parts del treball escrit i defensa oral sigui com a mínim de 5 i dels dos avaluacion final sigui com a mínim de 5. Per la qualificació final s’aplica la Normativa vigent d’avaluació dels estudis de la UAB.
La data de revisió de la prova es concretarà en el moodle
Es considera No Avaluable (NA) davant d'una d'aquestes situacions:
L'estudiant ha faltat més del 30% dels seminaris planificats. La manca al seminari haurà d'estar DEGUDAMENT JUSTIFICADA, si o no està justificada es baixarà 0,5 punts de la nota final per cada inasistencia al seminari. Només pot faltar a dos (30%), si falta a més es NA.
L'estudiant no ha presentat una part del treball escrit i defensa oral.
L’estudiant no s'ha presentat a las avaluacion final
Situacions especials
Únicament els estudiants que no hagin superat l’assignatura per mitjà de l’avaluació continuada es podran presentar a una prova de recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i avaluació de Seminaris | 10% | 0,5 | 0,02 | 5, 13, 14, 17, 23 |
Avaluacions orals: proves estructurades / Avaluació de treballs escrits | 40 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 24, 25 |