Logo UAB
2020/2021

Cures en Infermeria en Salut Mental

Codi: 101791 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500891 Infermeria OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Giménez Díez
Correu electrònic:
David.Gimenez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits però es recomana haver cursat les assignatures:

Comunicació i Tics de primer curs
Ciències Psicosocials de primer curs
Comunicació terapèutica de segon curs

Objectius

OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS

Identificar el contínuum salut – malaltia mental.

Conèixer el principals paradigmes de comprensió i tractament de les persones, grups, comunitats i famílies amb problemes de salut mental en la cultura occidental.

Valorar la interrelació existent entre els components biològics, psicològics, socials i culturals associats a la salut mental.

Conèixer la psicopatologia bàsica que pot ocórrer al llarg del cicle vital de les persones, el tractament interdisciplinar requerit i les cures infermeres associades .

Identificar el rol de la infermera de salut mental en els contextos d’intervenció de la xarxa de salut mental pública i privada.

Distingir les intervencions terapèutiques (de prevenció, psicoeducatives, psicoterapèutiques i de seguiment clínic) de la infermera de salut mental, tant pròpies com de col·laboració, a l’individu, família, grup i comunitat segons els dispositius de tractament actuals.

Analitzar el marc ètic i legal que comporta la pràctica d'infermeria en salut mental.

Competències

  • """Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."""
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i / o aportacions d'experts que les sustenten.
  2. Argumentar amb evidències científiques la selecció de les cures infermeres més idònies per a una atenció professional adequada a les necessitats de salut de les persones.
  3. Argumentar les intervencions infermeres amb evidència científica.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  6. Dissenyar estratègies que considerin els aspectes culturals i que garanteixin el respecte de les opinions, les creences i els valors, així com el dret a la intimitat i el secret professional.
  7. Dissenyar plans de cures d'infermeria per intervenir de forma adequada i per avaluar l'impacte de la seva intervenció.
  8. Elaborar plans de cures, en funció de la fase i/o l'etapa de la malaltia en la qual es troba el pacient, utilitzant els principis teòrics i metodològics de la infermeria i avaluant-ne els seus resultats.
  9. Establir relacions entre els coneixements i la pràctica.
  10. Explicar els factors de risc que incideixen en el procés de salut i malaltia.
  11. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional i social.
  12. Identificar i comprendre respostes psicosocials enfront de la pèrdua i la mort, i conèixer les mesures oportunes per ajudar les persones i les famílies en aquestes circumstàncies.
  13. Identificar i explicar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció de les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i de les alteracions que es poden presentar , i proporcionar les cures necessàries en cada etapa.
  14. Identificar les necessitats de salut durant les diferents etapes del cicle vital, des del moment del naixement fins al final de la vida.
  15. Identificar les respostes psicosocials de les persones davant de les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el patiment), i seleccionar les accions adequades per proporcionar-los ajuda.
  16. Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
  17. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  18. Interpretar els aspectes culturals i els valors que determinen les conductes de salut.
  19. Justificar les cures infermeres de qualitat adequades a les necessitats de salut.
  20. Justificar les intervencions infermeres amb els processos fisiopatològics.
  21. Planificar cures infermeres dirigides a persones, famílies o grups.
  22. Plantejar propostes d'anàlisi fonamentades científicament i d'acord amb els recursos.
  23. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  24. Seleccionar els aspectes bàsics relacionats amb l'estil de vida saludable, l'autocura i les activitats preventives i terapèutiques en relació amb les necessitats de salut, dirigint les accions tant a la persona com als familiars o assistents responsables.

Continguts

 

Infermeria en salut mental: bases conceptuals i metodològiques.

 

-  Paradigmes de comprensió actuals i passats dels processos de malaltia mental en la cultura occidental.

-  Sistemes de classificació en Infermeria de salut mental: taxonomia mèdica, taxonomia infermera.

-  Models conceptuals d’Infermeria en salut mental.

-  Particularitats del procés d’atenció d’Infermeria en salut mental.

-  Introducció a la intervenció infermera en les xarxes pública i privada d’atenció a la salut mental.

-  Context psicològic, sociocultural i espiritual en l’atenció als problemes de salut mental.

 

 

Salut mental infanto-juvenil. Psicopatologia bàsica i cures infermeres.

 

-  Trastorns del desenvolupament: trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat, autisme.

-  Trastorns d’ansietat.

-  Trastorns de la conducta.

-  Trastorns de la personalitat.

 

 

Salut mental de l’adult i de la persona gran. Psicopatologia bàsica i cures infermeres.

 

-  Trastorns d’ansietat i obsessius.

-  Trastorns de la conducta alimentaria.

-  Trastorns addictius.

-  Trastorns afectius.

-  Trastorns psicòtics.

-  Trastorns mentals orgànics en salut mental.

-  Trastorns de la personalitat.

Metodologia

Classes teòriques (16h)

 

Les classes teòriques es desenvoluparan amb tot el grup classe.

 

Les classes tindran una duració cadascuna de 5 hores (un total de 3 sessions i 16 h per alumne).

 

Seminaris (12h)

 

Els seminaris es desenvoluparan en 4 grups de 20-25 alumnes.

 

Les sessions tindran una durada de 4 hores (un total de 3 sessions per grup i

12 hores per alumne).

 

En els seminari 1 es treballaran les cures infermeres en els trastorns psicòtics.

 

En el seminari 2 es treballaran les cures infermeres en els trastorns addictius.

 

En el seminari 3 es treballarà el rol del pacient expert en salut mental.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 12 0,48 2, 6, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 23
TEORIA (TE) 16 0,64 2
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS 10 0,4 17, 20, 23
ESTUDI PERSONAL 30 1,2 1, 3, 9, 22
LECTURA D'ARTICLES 3 0,12

Avaluació

Seminaris

 

L'assistència als Seminaris és 100% obligatòria. En cas contrari l'alumne no es podrà presentar a l'examen.

L'avaluació dels Seminaris serà individual i suposa el 25% de la nota final. Consultar la rúbrica d’avaluació dels seminaris.

 

Examen (Avaluació escrita amb preguntes restringides).

 

 L'avaluació de l'examen suposa el 50% de la nota final.

Aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la resposta escrita a 60 preguntes tancades, de resposta única, sobre els temes treballats a les classes teòriques.

 

Elaboració d’un treball.

 

El treball suposa suposa el 25% de la nota final.

Aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la rúbrica específica d’avaluació del treball escrit (consultar la guia d’elaboració del treball escrit).

 

 

 

Prova de recuperació

 

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada, és a dir els alumnes suspesos i no avaluables, es podran presentar a una prova de recuperació.

 

Obtenció de la qualificació final

 

La nota mínima per fer mitja i aprovar l'assignatura serà un 5 en totes les parts avaluades.

El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver-se presentat a totes les parts avaluades.

Es considerarà no avaluable, l'estudiant que no assisteixi al 100% dels seminaris o no es presenti a l'examen.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data en el campus virtual.

La valoració de les situacions especials i casos particulars serà realitzada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte.

 

La qualificació final de l'assignatura serà el sumatori de les diferents parts que la configuren.

 

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4,9 = Suspens

Del 5,0 al 6,9 = Aprovat

 Del 7,0 al 8,9 = Notable

 Del 9,0 al 10 = Excel·lent Matrícula d'honor = >9

Segons la normativa sobre règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la Universitat Autònoma de Barcelona, es consignarà un "No avaluable" a aquells estudiants que no aportin prou evidències d'avaluació.

 

Es consideraran criteris per assignar un "No Avaluable":

 

  1. El no assoliment de les hores establertes en aquesta guia.
  2. La no presentació dels treballs dins dels terminis establerts pel professorat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa als seminaris 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Avaluació escrita mitjançant proves objectives 50% 2 0,08 2, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24
Elaboració d'un treball escrit 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

Bibliografia

En consonància amb la metodologia utilitzada a llarg dels cursos anteriors, l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) i, donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant ha de fer-se competent en la cerca i gestió de la informació.