Logo UAB
2020/2021

Operacions d'aerolínies

Codi: 101769 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501233 Gestió Aeronàutica OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Verge Mestre
Correu electrònic:
Xavier.Verge@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jordi Manzano Puigredon

Prerequisits

No hi han prerequisits

Objectius

Introduir l'alumne en les operacions de aerolínies abordant els següents aspectes:

  • Concienciar de la importància de la qualitat, la seguretat i el paper que juga el factor humà en aquests aspectes
  • Conèixer els processos d'embarcament de persones i de càrrega en una aeronau
  • Introduir els conceptes bàsics sobre el vol d'aeronaus i la influència dels factors meteorològics
  • Establir les bases de l'organització interna d'una companyia aèria per donar resposta als reptes anteriors

Competències

  • Actitud personal.
  • Comunicació.
  • Disposar dels fonaments de matemàtiques, economia, tecnologies de la informació i psicologia de les organitzacions i del treball, necessaris per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos de gestió dels diferents sistemes presents al sector aeronàutic.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Identificar, desenvolupar o adquirir, i mantenir els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats tàctiques i operatives inherents a les activitats del transport aeri.
  • Supervisar la gestió de mitjans en un aeroport.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar alternatives en el cas d'autoserveis de terra (autohandling).
  2. Avaluar de forma crítica el treball realitzat.
  3. Comprendre les bases de la meteorologia i climatologia general.
  4. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  5. Confeccionar i interpretar procediments dels serveis a passatge.
  6. Descriure els aspectes generals de la reglamentació JAR, EASA.
  7. Descriure les operacions a coordinar en el temps d'escala de les aeronaus.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  10. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  11. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  12. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  13. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  14. Identificar els recursos humans (personal en cabina) per a la operativa diària de les aeronaus.
  15. Identificar els recursos i els procediments necessaris per garantir la seguretat durant el vol.
  16. Identificar les operacions de manteniment a realitzar a les aeronaus, així com la seva repercussió a la qualitat del servei.
  17. Identificar tipus d'aerolínies i serveis que ofereixen.
  18. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada. Tenir esperit de superació.
  19. Planificar i controlar operacions.
  20. Planificar les activitats que intervenen en el cicle d'escala de les operacions d'aerolínies.
  21. Treballar de manera autònoma.
  22. Utilitzar l'anglès com l'idioma de comunicació i de relació professional de referència.

Continguts

BLOC 1

Organització d'una Companyia Aèria

    • Organigrama General
    • Normativa AIR OPS
    • Operacions vol
    • Operacions terra
    • Departament d'instrucció
    • Departamento de manteniment
    • Documentació: MO, FCOM, QRH, AFM, MEL

Aeronàutica

    • Estructura de l'avió
    • Principis del vol
    • Aerodinàmica
    • Rendiment de les aeronaus

Teoria del clima

    • Atmòsfera: pressió, vents i corrents
    • Núvols
    • Serveis meteorològics d'aviació: Informes i mapes del temps
    • Factors meteorològics que afecten a la seguretat

BLOC 2

Seguretat

    • Gestió de la seguretat
    • Definició del SMS
    • Seguretat operacional
    • Gestió dels riscs
    • Fonaments del SMS
    • Components
    • Anàlisis dels riscs
    • Promoció de la seguretat
    • Implementació

Qualitat

    • Objectiu
    • Definició de qualitat
    • Introducció a les ISO
    • Auditories
    • Exercici pràctic

Factors humans

    • Introducció
    • Stress
    • Conciència situacional
    • Cognició
    • Lideratge
    • Interacció home-màquina
    • Presa de decisions

BLOC 3

Handling. Part 1 (Passatge)

    • Check-in: sistemes de facturació
    • Documentació
    • Tipus de passatgers
    • Mercaderia oculta
    • Desembarcament

Handling. Part 2 (Equipatges i Càrrega)

    • Material
    • Països Schengen
    • Penalitzacions
    • Càrrega: tipus i compabilitats

Càrrega i centrat de l´avió

    • Introducció
    • Control de la càrrega
    • Centrat de l´avió: estabilitat i centre de gravetat
    • Exercici full de càrrega

BLOC 4

Manteniment

    • Manteniment dels avions: programat i no-programat
    • Organització CAMO
    • Reglamentació EASA
    • Sistemes de qualitat

Metodologia

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.

Classes de teoria

Exposició per part del professor dels conceptes bàsics qui fomentarà la participació i el debat. Tots els temes giren al voltant d'experiències reals de l'activitat aèria i són eminentment professionalitzadors. La base principal de la matèria és la demostració de la teoria de gestió d'aerolínies a partir de l'experiència dels ponents.

Seminari de problemes

Tant les classes de fonaments d'aviació (exercicis de carga i centrat d´una aeronau), exemple d´una auditoria així com la d'enginyeria d'operacions (exercicis de càlculs de performance), incorporen una hora de resolució de problemes cadascuna. Els alumnes reben les dades i les preguntes d'exercicis de cada tema per a ser completats en un temps determinat.

Projecte pràctic 1 - grupal

Per al tema: Aerolínies, els alumnes formen grups de 3 estudiants i realitzen un treball pràctic assignat pel professor a cada grup. Després de mínim 2 setmanes cada grup presenta el treball al professor.

Projecte pràctic 2 - individual

Cada alumne tria un tema d'una llista de temes proposats pel professor. Cada alumne té com a mínim un mes per preparar el treball i enviar-lo al professor per a la seva correcció.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 36 1,44 1, 3, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Presentacions de projectes 12 0,48 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 22
Sessions de problemes pràctics 2 0,08 15, 20
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 1, 3, 5, 6, 7, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 8, 9, 11, 13, 21
Projecte 1 (Grupal) 12 0,48 2, 4, 10, 12, 13, 22
Projecte 2 (Individual) 30 1,2 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 21, 22

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es basa en la realització de dos projectes, un en grup i l'altre individual, i dos proves parcials. El treballs s'hauran de lliurar en els terminis que s'informaran durant el curs. En el día determinat  per la Coordinació dels estudis, es programarà una prova de recuperació a la que es podrà presentar l'estudiant que no hagi superat algun dels exàmens parcials.

Es valorarà positivament si els projectes estan redactats i/o presentats en anglès.

L’estudiant es pot presentar a la recuperació de les activitats recuperables sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no es presenta a l'examen de cap de les dues parts de l'assignatura.

Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen (Blocs 1 i 2) 35% 2 0,08 1, 5, 7, 14, 17, 19, 20
Examen (Blocs 3 i 4) 35% 2 0,08 3, 6, 15, 16
Projecte 1 - Document 15% 0 0 1, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 22
Projecte 2 - Document 15% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22

Bibliografia

PRESENTACIONS de l´assignatura

AIR OPS (EASA)

How to implement an AS9100 (ETI GROUP)

Manual del Piloto (FAA)

Mejora continua (artículo)