Logo UAB
2020/2021

Anàlisi de costos

Codi: 101760 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2501233 Gestió Aeronàutica OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Casablancas Segura
Correu electrònic:
Carme.Casablancas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es recomana haver cursat l’assignatura “Comptabilitat” i l'assignatura de "Introducció a l'Economia".

 

Objectius

  • Comprendre la relació i principals diferències entre la Comptabilitat externa bàsica i la Comptabilitat interna o Comptabilitat de costos.
  • Conèixer el concepte de cost i la relació entre cost i despesa, així com la classificació dels costos.
  • Iniciar a l'alumne en la problemàtica dels costos indirectes i familiaritzar-lo amb els principals mètodes d'assignació de costos.
  • Conèixer i saber utilitzar els sistemes d'acumulació de costos en les diferents tipologies d'industria i aprendre a confeccionar un compte de resultats analític.
  • Comprendre la relació existent entre costos, nivell d'activitat i guanys d'una empresa. Conèixer les eines bàsiques per a la presa de decisions.
  • Comprendre el concepte de qualitat en els seus diferents àmbits (producte, empresa i entorn). Saber calcular els costos de qualitat del producte o servei.
  • Comprendre el concepte de desentralització i els preus de transferència. Saber calcular els preus de transferència.

Competències

  • Comunicació.
  • Diagnosticar la situació comercial, financera i de recursos humans en empreses i organitzacions.
  • Disposar dels fonaments de matemàtiques, economia, tecnologies de la informació i psicologia de les organitzacions i del treball, necessaris per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos de gestió dels diferents sistemes presents al sector aeronàutic.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a entorns multidisciplinaris i internacionals.
  2. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  3. Avaluar de forma crítica el treball realitzat.
  4. Desenvolupar el pensament sistèmic.
  5. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  7. Identificar comportaments dels costos en l'empresa i la manera de comptabilitzar-los.
  8. Prevenir i solucionar problemes.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en entorns complexos o incerts i amb recursos limitats.
  11. Utilitzar l'anglès com l'idioma de comunicació i de relació professional de referència.
  12. Valorar productes i activitats a través de l'anàlisi i els sistemes de costos.

Continguts

Tema 1. Concepte i Classificació dels Costos

  1. Diferències entre la Comptabilitat Externa i la Comptabilitat Interna.
  2. Concepte de Cost.
  3. Classificació dels Costos.
  4. Els Costos per Naturalesa.

Tema 2. Sistemes de Càlcul de Costos

  1. Sistemes d’imputació dels costos.
  2. El Procés d'assignació de Costos Indirectes.
  3. L'estadística de costos. El concepte de cost per unitat d'obra.
  4. Sistemes d'acumulació dels costos als productes o serveis.

Tema 3. Els costos i la presa de decisions

  1. L’Anàlisi Cost/Volum/Benefici (C/V/B).
    1. El concepte de "punt mort" o "llindar de rendibilitat".
    2. L'Anàlisi C/V/B en empreses multiproducte.
  2. La Presa de Decisions.
    1. Concepte de rellevància.
    2. Tipus de presa de decisions.

Tema 4. Els costos i la Gestió Empresarial

  1. Els Costos de Qualitat.
    1. Concepte de Qualitat.
    2. Tipus de costos de qualitat.
  2. La Descentralització I els preus de transferència.
    1. Tipus de descentralitzacions.
    2. Els preus de transferència.

Metodologia

 La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament.

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 4 tipus d'activitat següents:

  1. Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques basades en debats teòrics, desenvolupament del projecte en grup i resolució de casos pràctics.
  2. Activitat supervisada: consistent en l'assistència a tutories i la realització del projecte en grup amb seguiment pautat.
  3. Activitat autònoma individual: comprendrà la part d'estudi personal de l'alumne i la resolució i anàlisi de casos pràctics a nivell individual.
  4. Activitat autònoma en grup: elaboració d'un cas basat en un projecte.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques i problemes 10 0,4 3, 4, 5
Classes teòriques i debat de casos 15 0,6 3, 5, 6, 7, 12
Tipus: Supervisades      
Seguiment d'exercicis i casos pràctics 5 0,2 3, 4, 8
Tutories de casos práctics i treball en grup 10 0,4 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi i recerca d'informació 20 0,8 1, 9, 10, 11
Preparació i elaboració de casos en grup 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L'avaluació de l'estudiant es fonamentarà en les següents activitats:

  • Activitat A. Desenvolupament de casos pràctics en grup (15% sobre la qualificació final). La puntuació serà la mitjana simple de totes les activitats qualificades.
  • Activitat B. Assistència, participació i treball a classe (10% sobre la qualificació final). La puntuació serà la mitjana simple de totes les activitats qualificades.
  • Activitat C. Prova parcial de coneixements bàsics, temes 1 i 2 (15% sobre la qualificació final).
  • Activitat D. Examen Final, temes 3 i 4 (55% sobre la qualificació final).

Les activitats A, B, C i D son obligatòries, és a dir, cal que l'alumne les realitzi. Per poder aprovar l'assignatura, mitjançant l'avaluació continuada, caldrà treure una nota mínima de 4 en les activitats C i D i de 3,5 en les activitats A i B.

Les activitats A i B son no recuperables. Cal tenir en compte que suspendre aquestes activitats no recuperables amb una nota inferior a la indicada anteriorment, suposa no poder aprovar l'assignatura.

Programació d'activitats d'avaluació

La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i es farà pública a través de l'aula Moodle i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens. Es preveu la següent calendarització:

  • Activitat A: setmanes 2, 6, 10 i 14
  • Activitat B: setmanal
  • Activitat C: setmana 7 de l'assignatura
  • Activitat D: en període d'exàmens

Procés de recuperació

Finalitzada l'última prova i abans de les qualificacions finals s'obrirà un període de revisió de totes les notes del curs. L'estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s'hagi presentat a un conjunt d'activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en examen de tota la matèria.

D'acord amb la coordinació del Grau i la direcció de l'Escola d'Enginyeria les activitats següents no es podran recuperar:

  • -  Activitat A, 15% de la qualificació final
  • -  Activitat B, 10% de la qualificació final

Procediment de revisió de les qualificacions

Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context es podran fer reclamacions sobre la nota de l’activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Qualificacions

Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat a les activitats A, C i D.

Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l'engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d'avaluacióimplicarà suspendre-la amb un zero.

Avaluació dels estudiants repetidors

A partir de la segona matrícula, l'avaluació de l'assignatura consistirà en una prova de síntesi (nota prova síntesi, PS), més la nota corresponent a l'activitat A (Nota activitat A, AA), obtinguda la primera vegada que l'estudiant s'ha matriculat de l'assignatura. El càlcul de la qualificació final (NF) es realitzarà mitjançant la següent fórmula: NF=(PS*0,75)+(AA*0,25). Si l'alumne no ha realitzat l'activitat A la nota de l’activitat prendrà valor 0. Si un alumne no té una nota del curs anterior que es pugui convalidar com la nota de l'activitat A, haurà de realitzar obligatòriament l'esmentada activitat.

Per poder optar a aquesta avaluació diferenciada, l'estudiant repetidor ho ha de demanar al professor mitjançant correu electrònic (carme.casablancas@uab.cat) com a molt tard 15 dies després de l'inici de les classes. L'estudiant repetidor que no sol·liciti avaluació diferenciada s'avaluarà igual que els alumnes de primera matricula.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 60% 3 0,12 4, 7, 12
Participació, assistència i treball individual 10% 0 0 2, 3, 4, 5, 9
Prova parcial 15% 0 0 4, 7, 12
Resolució de casos en grup 15% 0 0 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12

Bibliografia

Bibliografia bàsica

UAB: Material lliurat a l'Aula Moodle de l'assignatura.

Goldratt, E. M. (2017). Critical chain: A business novel. Routledge. 

Bibliografia complementaria

  • Amat Salas, O., & Soldevilla, P. (2000). Contabilidad y gestión de costes. Gestión, 1999.
  • Asociación española de contabilidad y administración de empresas. La contabilidad de Gestión. Serie de principios de contabilidad de gestión. AECA.
  • Goldratt, Elyahu M. (2001). "Cadena Crítica: Una novela empresarial sobre la gestión de proyectos". Díaz de Santos. Edición original en inglés: Goldratt, Eliyahu M. Critical chain: A business novel. Routledge, 2017.
  • Horngren, C. T. (2009). Cost accounting: A managerial emphasis, 13/e. Pearson Education India.
  • Kaplan, R. S., & Atkinson, A. A. (2015). Advanced management accounting. PHI Learning.
  • Mallo, C., & Jiménez, M. Á. (2000). Contabilidad de costes. Pirámide.
  • Nicolàs, P. (2009). Costes para la dirección de empresas (Vol. 211). Univ. Autònoma de Barcelona.
  • Oriol, Amat, and Soldevila García Pilar. "Contabilidad y gestión de costes." Editora Gestión (2000): 202-250.