Logo UAB
2020/2021

Llenguatge i psicopatologia

Codi: 101733 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Natàlia Díaz-Regañón Serra
Correu electrònic:
Natalia.DiazReganon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Conèixer i saber utilitzar el llenguatge tècnic bàsic associat a la Logopèdia; conèixer el funcionament habitual d'una sessió de Logopèdia. Ser capaç de llegir i entendre un article tècnic.

Objectius

Conèixer la clínica i característiques generals d'alguns trastorns psicopatològics que es presenten en nens i adults. L’objectiu principal és estudiar alguns dels trastorns mentals més freqüents, per tal de permetre que el/la logopeda en pugui fer la detecció i derivació al professional adequat i per tal de tenir els coneixements necessaris per adaptar la seva actuació a les característiques de cada cas.

Competències

  • "Exercir la professió respectant l'autonomia del pacient i els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics; aplicar els principis de justícia social i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació."
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Dominar la terminologia que permeti interactuar de manera eficaç amb altres professionals.
  • Gestionar la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar de quina manera els trastorns psicològics dels pacients i les condicions familiars i socials d'aquests poden condicionar la intervenció logopèdica.
  2. Explicar la influència recíproca entre els determinants genètics, culturals i socioeconòmics del pacient i la seva patologia mental.
  3. Explicar la necessitat d'aplicar tractaments interdisciplinaris en pacients amb determinades patologies del llenguatge de tipus secundari.
  4. Identificar a quins especialistes haurien de ser derivats els pacients que presenten patologies no logopèdiques associades als trastorns de llenguatge.
  5. Utilitzar correctament la terminologia de l'avaluació psicològica, així com la de diverses especialitats mèdiques.
  6. Utilitzar estratègies per fer possible la comunicació amb pacients amb determinades limitacions.

Continguts

1.     Introducció

2.     Trastorns del vincle

Concepte de vincle. Teories sobre el vincle. Tipus de vincle i conseqüències en el desenvolupament social i emocional.

3.     Trastorns del comportament

Trastorn negativista desafiant. Trastorn de conducta.

4.     Trastorns afectius

Trastorns depressius. Trastorns bipolars.

5.     Trastorns d'ansietat

Trastorn d’ansietat per separació. Trastorn d’ansietat generalitzada. Trastorn de pànic. Fòbies. Trastorn per estrès posttraumàtic. Trastorn obsessiu-compulsiu.

6.     Esquizofrènia i altres trastorns psicòtics

7.     Trastorns de la personalitat

Metodologia

Classes magistrals i visualització de vídeos. Síntesi, anàlisi i debat dels continguts treballats.

ACTIVITAT DIRIGIDA

Classes teòriques i seminaris: classes magistrals i seminaris d'anàlisi de casos

ACTIVITAT SUPERVISADA

Tutories opcionals: tutories de seguiment dels aprenentatges a realitzar

ACTIVITAT AUTÒNOMA

Lectura comprensiva de materials i articles.

Estudi: realització d'esquemes i resums

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6
Seminaris 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories, seguiment i avaluació 83 3,32 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

Ev1: Lliurament de seminaris 1. 10% de la nota final. Lliurament grupal, escrit i presencial. Setmana 4.

Ev2: Lliurament de seminaris 2. 10% de la nota final. Lliurament grupal, escrit i presencial. Setmana 6.

Ev3: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Primer període avaluatiu.

Ev4: Prova tipus test. 40% de la nota final. Lliurament individual, escrit i presencial. Setmana 14.

 

L'assignatura es considerarà SUPERADA quan la nota obtinguda en les activitats d'avaluació descrites sigui igual o superior a 5 (escala 0-10).

Un estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.

Prova de RECUPERACIÓ FINAL: Podrà optar-hi l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. A més, la nota final obtinguda a partir d'aquestes activitats haurà de ser, com a mínim, de 3,5 punts. Consistirà en un examen escrit amb preguntes sobre la teoria i les pràctiques de l'assignatura, i la nota assolida solament serà aplicable quan representi una millora de l'assolida durant el curs.

A partir de la segona matrícula l’avaluació de l’assignatura també serà continuada, amb el seguiment de les activitats descrites amb anterioritat.

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1: Lliurament de seminaris 1 10 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6
Ev2: Lliurament de seminaris 2 10 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 6
Ev3: Prova tipus test 40 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6
Ev4: Prova tipus test 2 40 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

 (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Editorial Médica Panamericana S.A.

 

Bibliografia complementària:

Chow, J.C. & Hollo, A. (2020). Supporting Students With Co-Occurring Language and Behavioral Deficits in the Classroom. Teaching Exceptional Children, 52 (4), 222–230.

Ezpeleta, L. i Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.

Hollo, A., Chow, J.C. & Wehby, J.H. (2019). Profiles of Language and Behavior in Students With Emotional Disturbance. Behavioral Disorders, 44(4), 195–204.

Im-Bolter, N. i Cohen, N.J. (2007). Language impairment and psychiatric comorbidities. Pediatric Clinics of North-America, 54(3), 525-542.

ZERO TO THREE (2016). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC:0–5). Washington, DC: Author.