Logo UAB
2020/2021

Psicologia evolutiva I: infància

Codi: 101728 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
Toni.Castello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

 

 

 

Objectius

- Conèixer les línies generals del desenvolupament humà des del naixement fins a la pre-adolescència

- Determinar les principals fites que s’assoleixen en les diferents etapes del desenvolupament.

- Conèixer els processos implicats en el desenvolupament en diferents entorns socioculturals

 

Competències

  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals

Resultats d'aprenentatge

  1. Inferir les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  2. Utilitzar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica.

Continguts

Bloc 1. Introducció a l’estudi del desenvolupament humà: conceptes bàsics, principals orientacions teòriques en la Psicologia del desenvolupament

Bloc 2. El desenvolupament físic i psicomotor.

Bloc 3. El desenvolupament cognitiu

Bloc 4. El desenvolupament socioafectiu.

Bloc 5. El desenvolupament de la personalitat i psicosexual

Bloc 6. El context escolar i familiar durant la infància

 

 

Metodologia

Es combinaran sessions magistrals on s'exposaran els continguts teòrics amb sessions pràctiques en les quals s'integraran tots aquests coneixements a través d'activitats participatives.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques 30 1,2 1, 2
Teoria 22,5 0,9 1, 2
Tipus: Supervisades      
Exposicions 0,5 0,02 1, 2
Tutories de seguiment dels treballs en grup 1 0,04 1, 2
Tipus: Autònomes      
Estudi de continguts 48 1,92 1, 2
Treball pràctic 48 1,92 1, 2

Avaluació

L'avaluació és continuada. Totes les activitats són optatives Tanmateix:

1. Cal haver-ne realitzat un mínim de dues (entre l'activitat 01 i 03) per a accedir a la prova de recuperació. Si se n'han realitzat menys de dues, es considerarà com a NO AVALUABLE; i

2. Cal haver realitzat les tres activitats (01 a 03) per a optar a l'exàmen de síntesi (activitat 04).

La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació 01 a 03 segons els percentatges especificats en el quadre Activitats d'avaluació. Si la nota acumulada és superior a 6, la diferència entre aquesta nota i un 10 podrà ser incrementada en l'examen de síntesi. En cas de ser una nota de 6 o inferior, la diferència entre aquesta i 8,5 podrà ser incrementada amb l'examen de síntesi. En cap cas l'activitat 04 (examen de síntesi) podrà disminuir la nota acumulada amb les activitats 01 a 03.

La prova de recuperació consistirà en l'activitat 04 i equivaldrà a la diferència entre la nota acumulada amb les activitats 01 a 03 i 8,5. Podran optar a realitzar la prova de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (és a dir dues de les activitats de 01 a 03). No es preveu que l'alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui amb una única prova de síntesi no recuperable.

L'assignatura es considerarà superada si es cumpleix alguna de les següents situacions:

1. S'hagin realitzat un mínim de dues activitats (de la 01 a la 03) acumulant 5 o més punts sobre un màxim de 10.

2. S'hagin realitzat les tres activitats de la 01 a la 03 sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagi igualat o superat aquest valor amb l'examen de síntesi.

3. S'hagin realitzat un mínim de dues activitats (de la 01 a la 03) sense arribar a acumular 5 punts, però s'hagi igualat o superat aquest valor amb l'examen de recuperació.

Normativa facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm

 Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
01. Examen telemàtic sobre els continguts introductoris (set. 5) 33,3 % 0 0 1, 2
02. Mapa conceptual (set. 9) 33,3 % 0 0 1, 2
03. Anàlisi d'un material videogràfic (set. 15) 33,3 % 0 0 1, 2
04. Examen de síntesi (set. 18) variable 0 0 1, 2

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

BERMEJO, V. (1994): Desarrollo cognitivo. Madrid: Síntesis.

BERGER,K.S. i THOMSON, R.A. (2007) Psicología del desarrollo: inafancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana

CÓRDOBA, A.I, DESCALS, A. i GIL, M.D. (Coords.) (2006) Psicología del desarrollo en la edat escolar. Madrid: Pirámide

CARRETERO,M.,PALACIOS,J. Y MARCHESI,A. (1984)Psicología Evolutiva I Alianza psicología.

CASTELLVI, P. (1994): Teories i models. Introducció a la psicologia evolutiva i educativa. Barcelona: Biblioteca universitaria Enciclopedia Catalana/Universitat Ramon Llull.

DELVAL,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

ENESCO, Ileana (2004): El desarrollo del bebé. Cognición, emoción y afectividad.  Madrid: Alianza editorial.

GARCÍA MUÑOZ, A (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria.Madrid:Pirámide

HOFFMAN,L.; PARIS,S.; HALL,E. (1995) Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill

MUÑOZ,V. et al.(2011) Psicología del desarrollo aplicada a la Educación. Madrid: Pirámide

PALACIOS,J.;MARCHESI A.; COLL,C (2001) Desarrollo Psicológico y Educación Vol I. Madrid. Alianza 

PAPALIA, D.E. et al. (2013) Desarrollo humano Mc Graw Hill. México

PERINAT,A. (Comp.) (2003): Psicologia del desarrollo. Un enfoques sistémico Barcelona EDIUOC

SILVESTRE,N. i SOLÉ, M.R. (1993) Psicología Evolutiva: Infancia y preadolescencia.Ediciones CEAC.Barcelona.

SHAFFER, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.

VASTA,R., HAITH,M. I MILLER,S.A. (2001) Psicología infantil. Barcelona: Ariel

 

Bibliografia específica

BARRIO GANDARA,M.V. del (2005) Emociones infantiles MadridPirámide. Colección Ojos Solares

HOWE,Ch. (2010) Peer Groups and children's Development. Wiley-Blackwell

LAFUENTE,M.J. i CANTERO, M.J. (2010) Vinculaciones afectivas. Apego, amistad y amor. Madrid: Ediciones Pirámide

LARSEN, R.J. BUSS,D.M.(2005) Psicologia de la Personalidad McGraw Hill

LÓPEZ,F.(Coord.)  (2001) Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, DL