Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
No hi ha prerequisits però va bé tenir coneixements d'anglès a nivell de lectura i haver aprovat l'assignatura "Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics" de primer curs.
Aquesta assignatura aprofundeix sobre el coneixement d'una de les funcions cognitives més importants com és el pensament humà i la influència que aquest pot tenir sobre el llenguatge tant en situacions quotidianes com en situacions especials (estrès, accidents, etc.). Així mateix, es presenten procediments de potenciació cognitiva i els seus possibles efectes en la reeducació de logopèdia.
D'aquesta manera, en finalitzar l'assignatura l'estudiant hauria de ser capaç de:
- Conèixer i descriure els principals processos implicats en el pensament.
- Identificar i analitzar els efectes dels factors emocionals i cognitius en els processos de raonament i presa de decisions.
- Conèixer els efectes que poden tenir determinades malalties o accidents en els processos de pensament i la seva influència en el llenguatge.
- Descriure i aplicar diferents estratègies per potenciar les funcions cognitives en general, i el llenguatge en particular. S'analiza el rol del logopeda en aquests aspectes.
- Interpretar de manera crítica els resultats de les investigacions sobre els processos implicats en el pensament i la seva influència en el llenguatge.
El programa de l'assignatura s'estructura en els següents temes que inclouen també semiris i classes pràctiques
Tema 1: Aspectes conceptuals del pensament
Què és el pensament. Com funciona i s'integra amb la resta de processos cognitius superiors.
Adquisició i desenvolupament de funcions cognitives (pensament) al llarg del cicle vital: Situacions especials: prematurietat, envelliment normal i patològic.
Com funciona el pensament. Representació del coneixement: conceptes, esquemes, guions i mapes cognitius.
Aspectes a tenir en compte en l'entrevista clínica.
Tema 2. Funcions cognitives en situacions específiques
Tipus de pensament. Solució de problemes i presa de decisions en situacions d'incertesa (conflictes motivacionals, situacions d'estrès).
Efecte dels estats d'ànim (positiu i negatiu) sobre les funcions cognitives.
Efectes de la prematurietat en el desenvolupament en general i en les funcions cognitives en particular.
Malalties cerebrals: accidents cerebrovasculars, Alzheimer, Accidents i traumatismes cranioencefàlics.
Aspectes a tenir en compte en l'entrevista clínica.
Tema 3. Potenciació cognitiva i logopèdica
Facilitació del pensament (Mètode de De Bono) i creativitat.
Estimulació cognitiva i reeducació: objectius generals i específics, consideracions generals. El rol del logopeda. Rehabilitació cognitiva i logopèdica.
Aspectes a tenir en compte en l'entrevista clínica.
ACTIVITAT DIRIGIDA
ACTIVITAT SUPERVISADA
ACTIVITAT AUTÒNOMA
ESTUDI
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint encompte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 3, 4, 6, 7, 8, 13, 14 |
Classes pràctiques | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Seminaris | 8 | 0,32 | 2, 7, 9, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individualitzades | 8 | 0,32 | 1, 2, 6, 9, 12 |
Tutories seguiment grup | 8 | 0,32 | 1, 2, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 98 | 3,92 | 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluades mitjançant diferents evidències.
De cadacun de les evidències s'explica el seu pes i la setmana de realització o lliurament estimat:
Evidència 1. Propostes de Tallers d’intervenció o rehabilitació: 20% (setmana 8)
Evidència 2. Informe escrit de les lectures/seminaris: 15% (setmana 11)
Evidència 3. Informe escrit de treballs exposats: 10% (setmana 15)
Evidència 4. Presentació oral de treballs: 15% (setmana 15)
Evidència 5. Una prova escrita tipus test: 40% (setmana 18)
Es considerarà que un/a estudiant ha superat l'assignatura si en el conjunt de les 5 evidències obté una puntuació igual o superior a 5, i com a mínim en l'evidència 5 (prova escrita tipus test) ha tret un 2 . L'estudiant que NO presenti totes les evidències NO superarà l'assignatura, malgrat que en el còmput global la nota sigui igual o superior a 5.
Un cop superada l'assignatura (nota ≥ 5). Noes poden establir sistemes per millorar la qualificació final un cop superada l’assignatura/mòdul (basat en l’art 116, punt 5 de la Normativa UAB).
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a “avaluable”.
La prova de recuperació només la podrà fer l'alumnat que tingui una qualificació d'avaluació continuada mínima de 3,5, però inferior a 5. Per tal de poder optar a aquesta prova cal que l'alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Aquesta prova de recuperació consistirà en preguntes escrites corresponents a les evidències no superades i no serveix per a pujar nota si un/a estudiant ja l'ha aprovat.
La nota màxima que pot obtenir en l'assignatura un estudiant que realitza la prova de recuperació és un 5.
CÒPIA O PLAGI: Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0.
Més informació sobre pautes d'avaluació : https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev 1. Taller d'intervenció | 20 | 0 | 0 | 5, 7, 9, 10, 12, 13 |
Ev 2. Informe Seminari/discussió de lectures | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 13 |
Ev 3. Informe escrit de la presentació oral | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 9, 11, 12, 13 |
Ev 4. Presentació oral de treballs | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Ev. 5 Prova escrita | 40 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14 |
Bibliografia general
Bàsica:
Ballesteros, S. (2016). (ed.). Factores protectores del envejecimiento cognitivo. Madrid: UNED.
Da Silva Rodrigues, C.I. (2018). Neuropsicología del envejecimiento. México: Editorial El Manual Moderno.
de Bono, E. (1997). Aprende a pensar por ti mismo.Barcelona: Paidós.
Fernández Abascal, E. (2009) (Ed.). Emociones positivas. Madrid:Pirámide.
Fernández-Castro, J., Pintanel, M. i Chamarro, A. (2005). Manual de psicologia del pensamiento. Bellaterra: UAB Servei de publicacions.
Fernández-Berrocal, P. i Santamaría, C. (2001) (Eds.). Manual práctico de psicología del pensamiento. Barcelona: Ariel.
Martínez Rodrígues, T. (2002). Estimulación cognitiva: Guía y material para la estimulación. Oviedo: Gobierno del Principado de Asturias. Consejería de Asuntos Sociales.
Mayer, E.E. (1986) Pensamiento, resolución de problemas y cognición. Barcelona: Paidós.
Complementària:
Aguado, L. (2005). Emoción, afecto y motivación. Madrid: Alianza Editorial.
Autores Varios. (2009). Guía de Práctica Clínica de Intervenciones Psicosociales en el Trastorno Mental Grave. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación
Ayuso, M. C. (1997). Razonamiento y racionalidad. Barcelona: Paidós.
Carretero, M., Almaraz, J. i Fenrández-Berrocal, P. (1995). Razonamiento y comprensión. Madrid: Paidós.
Carretero, M i García-Madruga, J. A. (1989). Lecturas de psicología del pensamiento. Razonamiento, solución de problemas y desarrollo cognitivo. Madrid: Alianza.
Garnham, A. I Oakill, J. (1994). Thinking and reasoning. Traducció: Manual de Psicología del Pensamiento. Madrid: Paidós, 1996.
Junqué, C., Bruna, O., Mataró, M. (1998). Traumatismos craneoencefálicos. Un enfoque desde la Neuropsicologia y la Logopedia. Barcelona: Elsevier-Masson.
Kaufman, J.C. y Baer, J. (2005). Creativity across domains: faces of the muse. Mahwah,New Jersey : Lawrence Erlbaum
Morrison, V. i Bennet, P. (2008). Psicologia de la Salud. Madrid: Pearson, Capítols: 1-7, 17 i 18
Al llarg del curs el professor anirà proporcionant bibliografia específica d'alguns dels temes i seminaris que es tracten a classe.