Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits. Tot i que les competències de l'assignatura són més fàcilment assequibles des del batxillerat cientificotècnic, la metodologia i el plantejament de l'assignatura garanteix assolir-les, al marge del recorregut formatiu previ, a tothom que treballi l'assignatura aplicant-hi l'esforç que exigeix ser un/a bon/a professional.
L'objectiu general de l'assignatura és l'adquisició de competències bàsiques en anàlisi de la veu, de la parla i de l'audició, tres de les cinc branques de la Logopèdia.
Els objectius específics inclouen:
- Entendre què és la veu i com la generem.
- Comprendre les claus acústiques que defineixen els diferents sons de la veu i de la parla.
- Esdevenir competent per analitzar les qualitats vocals sanes i disfòniques mitjançant mètodes d'anàlisi acústica.
- Entendre les bases psicofísiques de l'audició. Comprendre els mecanismes que intervenen en la transmissió auditiva des de l'ona sonora fins al senyal nerviós.
- Comprendre les proves audiomètriques més habituals i la informació que pot obtenir-se amb cadascuna d'elles.
- Entendre les bases de les hipoacúsies més prevalents i de les principals estratègies correctores.
1.- Bases d'acústica de la veu
2.- Anàlisi acústica de les qualitats vocals
3.- Acústica de la parla
4.- Audiologia i Audiometria
L'assignatura té com a objectiu l'adquisició de competències bàsiques per a l'anàlisi de la veu, la parla i l'audició. Les competències no es poden escoltar, prendre'n apunts i memoritzar. Cal un aprenentatge actiu per part de l'estudiant.
1.- APRENENTATGE DIRIGIT
Classes en grup complet (24 sessions d'1,5 h).
Les classes s'estructuren de la següent manera:
Classes en grup partit (6 sessions de 2 h).
Part essencial de l’aprenentatge competencial. Pràctiques de laboratori per parelles mitjançant el programa Praat, de referència per a l'anàlisi de la veu i de la parla. S'aborda l'anàlisi de la veu humana, les components de les diferents qualitats vocals (components d'eficiència, alteracions disfòniques), així com les claus acústiques que defineixen els diferents sons de la parla, canònics i alterats, compensacions.
Les pràctiques han de ser repetides posteriorment com a treball autònom individual (bloc estudi).
Seminaris, en grup complet (3 sessions d'1,5 h).
(1) Helen Rowson, voice coach. (2) Dra. Lorraine Baqué, logopeda investigadora en alteracions de la parla. (3) Pilar Calvo, logopeda especialista en audició infantil.
2.- APRENENTATGE SUPERVISAT
Aprenentatge basat en la resolució de qüestions i problemes plantejats a propòsit de les classes o com a preparació prèvia.
Treball de Camp. Treball de recerca de temàtica lliure, que aplica de manera integrada el conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura. Implica aprenentatge col·laboratiu i aprenentatge social. L'equip tria una temàtica del seu interès (discussió en tutoria), obté les mostres de veu, de parla o d'audició corresponents i porta a terme la seva anàlisi. Constitueix l'activitat avaluada a l'evidència EV3.
Tutories. S'encoratja a sol·licitar tutories per tal d'aclarir dubtes individualment, identificar punts febles o demanar guiatge. Les tutories poden ser consultes a través del la missatgeria de l'aula Moodle o bé presencials (a la Unitat de Biofísica, Facultat de Medicina). Per a les tutories presencials cal concertar dia i hora, també a través de la missatgeria de l'aula Moodle.
3.- APRENENTATGE AUTÒNOM
Treball setmanal. Part essencialper poder progressar en l'assignatura. Inclou:
(1) L'estudi dels materials de classe (apunts, vídeos, demostracions ...), complementat amb la cerca d'informació a llibres i a fonts fiables (preferentment acadèmiques) a internet. L'estudi és la base per formular dubtes durant la discussió oberta a l'inici de cada classe.
(2) La resolució de problemes i casos pràctics proposats pel professor.
(3) L'experimentació lliure en l'anàlisi dels sons de la veu i de la parla mitjançant el programa Praat.
4.- ALTRES
A l'Aula Moodle de l'assignatura s'hi incorporen materials complementaris com vídeos o enllaços d'utilitat. Els estudiants que així ho desitgin poden penjar-hi materials o formular qüestions per investigar i debatre entre tots.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’Aula Moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual / on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en grup complet | 36 | 1,44 | 2, 4, 5, 6, 8, 9 |
Classes en grup partit | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 6, 7 |
Seminaris | 4,5 | 0,18 | 1, 3, 7, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de qüestions i problemes | 11,5 | 0,46 | 1, 3, 7, 9, 10 |
Treball de camp | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 6, 7, 10 |
Tutories | 4 | 0,16 | 1, 3, 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10 |
Activitats d'avaluació
Després de cada prova es discutiran les respostes correctes i s'aclariran els dubtes que puguin sorgir. L'objectiu és que l'activitat d'avaluació sigui part del procés d'aprenentatge (avaluació formativa).
Evidència 1 (EV1) - Proves curtes (possibles a partir de la segona setmana durant tots els períodes avaluatius). Proves escrites breus, individuals, algunes presencials i d'altres virtuals, al llarg de tot el quadrimestre. La nota final és la mitjana de les proves EV1 en què hagi participat l'estudiant multiplicat pel quocient del nombre de proves realitzades per l'estudiant entre el nombre total de proves.
Poden ser:
(I) Algunes de les proves de comprensió que es poden fer al final de classe, que en general són d'autoavaluació no-acreditativa (és a dir, sense nota), seran sense previ avís acreditatives com a part de l'EV1 (test breu de resposta única; penalització d’errors: -0,25).
(II) Alguns dels exercicis d'aprenentatge autònom plantejats al llarg del quadrimestre podran tenir valor acreditatiu.
Evidència 2 (EV2) - Avaluació de les competències pràctiques (segon període avaluatiu). Prova individual, escrita, presencial, d'anàlisi de la veu, de la parla i de l'audició. Els estudiants podran disposar de tots els materials que desitgin, inclosos els seus resultats de les classes pràctiques, accés a internet i llibres -per aquest motiu, el temps de la prova serà limitant, per tal de poder discriminar entre els estudiants que han incorporat les competències i els que no.
Evidència 3 (EV3) - Treball de camp (segon període avaluatiu). Prova en equip, escrita, lliurament en línia. Descrita a la secciód'activitats formatives. Es tracta d’una avaluació integrada final delconjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura, a través d'un informe escrit en format de treball de recerca científica i les mostres enregistrades.
Evidència 4 (EV4) - Avaluació integrada final (segon període avaluatiu). Prova individual, escrita, presencial, d'avaluació integrada final del conjunt de competències teòriques i pràctiques de l'assignatura. Examen tipus test de resposta única (els errors penalitzen -0,25 punts). Sense accés a informació de suport.
Contribucions excepcionals poden contrinuir 1 punt extra a la nota final.
Definició d'assignatura superada: complir les següents dues condicions: haver aprovat individualment les evidències EV2, EV3 i EV4 i obtenir una nota global (incloent la de l'EV1) igual o superior a 5. En cas de no superar una de les evidències obligatòries (després de les recuperacions, vegeu a baix), la nota final de l'assignatura serà la major de l'evidència no superada (la de la nota original o la de la recuperació).
Definició d'estudiant no-avaluable: segons normativa de la Universitat, "es considera no-avaluable tot estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior al 40 % de la nota, independentment de la qualificació obtinguda."
Proves de recuperació (EV2, EV3 i/o EV4): segons normativa de la Universitat, "podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació final aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pesdeles quals equivalguia un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura." Tindrà lloc durant el període de recuperacions
Prova de síntesi: segons normativa de la Universitat, "a partir de la segona matrícula, l'avaluació de l'assignatura podrà consistir en una prova de síntesi en comptes de l'avaluació continuada si l'estudiant ho demana." A aquesta assignatura cal demanar-ho abans de participar a qualsevol de les evidències EV2, EV3 o EV4. La prova de síntesi consistirà en una avaluació oral en la qual un tribunal constituït pel professor i un segon docent avaluaran els resultats d'aprenentatge fonamentals indicats a la guia docent de l'assignatura.
Comportaments no ètic: segons normativa de la Universitat,"en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'una evidència d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquesta evidència d'avaluació. En cas que es produeixin més irregularitats en les avaluacions d'una mateixa assignatura, la qualificació final serà 0. El responsable de l'assignatura comunicarà a la coordinació de la titulació qualsevol acció que s'hagi produït en aquest sentit."
Pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1-Evidència 1: Proves curtes | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
EV2-Evidència 2: Avaluació de les competències pràctiques | 30% | 2 | 0,08 | 1, 3, 5, 6, 7 |
EV3-Evidència 3: Treball de camp | 30% | 15 | 0,6 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10 |
EV4-Evidència 4: Avaluació integrada final | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treballs i contribucions excepcionals | + 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Els textos fonamentals recomanats estan disponibles a les biblioteques de la UAB.