Logo UAB
2020/2021

Gestió i desenvolupament dels recursos humans en les organitzacions

Codi: 101635 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500261 Pedagogia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Fajardo Martínez
Correu electrònic:
Sonia.Fajardo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Sonia Fajardo Martínez

Prerequisits

Es recomana haver aprovat les assignatures:  Disseny, seguiment i avaluació de plans i programes -2n-, Models i estratègies de formació a les organitzacions -3r-, i Desenvolupament Organitzacional d’Institucions Educatives -3r-.

Objectius

 

La gestió i el desenvolupament dels recursos humans a les organitzacions representa un gran repte pels professionals de l’educació en tant que han de ser capaços d’integrar les necessitats i els interessos de les organitzacions amb els dels treballadors i treballadores. Aquestes necessitats impliquen ser capaços de gestionar el talent i potenciar les competències, tot gestionant processos de desenvolupament per permetin consolidar els equips humans a les organitzacions. Un capital humà que és avui en dia, en una societat com la nostra, el principal actiu.

 

Amb aquestes premisses, l’assignatura pretén desenvolupar en els futurs professionals les competències per a la seva intervenció dins de les organitzacions o en contextos laborals. Es pretén analitzar, gestionar, i avaluar les diferents polítiques de gestió i desenvolupament de recursos humans, aprofundint en l’evolució i l’actualitat d’aquesta gestió, a més de posar en pràctica diversos processos i eines eficaces.

 

 

Els objectius de l’assignatura són:

-          Analitzar l’evolució de la gestió de persones a les organitzacions dins d’un context complex i global, i adquirir una visió estratègica de la funció actual.

-          Identificar les diferents polítiques i processos de gestió integral de desenvolupament de recursos humans a les organitzacions

-          Dissenyar eines de desenvolupament de recursos humans adaptades i eficaces a cada context i organització.

-          Potenciar les competències pròpies del professional encarregat de gestionar i liderar les polítiques de recursos humans.

-          Valorar el rol del professional de l’educació i la formació a les organitzacions, i com a gestor del talent de les mateixes.

Competències

  • Administrar i gestionar centres, institucions, serveis i recursos educatius i formatius.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el seu exercici i desenvolupament professional.
  • Participar i implicar-se en els actes, reunions i aconteixementos de la institució a la qual es pertany.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les relacions entre estructura organitzativa i planificació de recursos humans.
  2. Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
  3. Dissenyar tècniques i processos de selecció de personal.
  4. Evitar decisions o valoracions sobre les persones basades en idees preconcebudes o prejudicis.
  5. Participar de forma activa en les activitats dirigides i supervisades.

Continguts

  1. Els recursos humans a les organitzacions

          1.1  L’evolució de la gestió de les persones a les organitzacions

          1.2  Perspectives de futur de la gestió dels RH

          1.3  Funcions  del departament de RH

        1.4  El cicle de les persones a les organitzacions

       2. Les polítiques de RH

          2.1 Introducció a les polítiques de RH

          2.2  La visió estratègica i integral amb el conjunt de polítiques institucionals

          2.3  Definició de llocs de treballs i competències.

          2.4  Gestió per competències.

          2.5  Selecció i acollida

          2.6  Avaluació de l’acompliment.

          2.7  Motivació, compensació i benefici.

          2.8   Altres polítiques de  RH: pla d’igualtat, prevenció de riscos, relacions laborals, i comunicació

           

 3. Desenvolupament dels RH

          3.1. Polítiques de RH i polítiques de formació

          3.2. Planificació estratègica de les polítiques de formació i desenvolupament

          3.3. Gestió per competències i formació

          3.4. Plans de carrera i promoció.

          3.5. La gestió del talent

          3.6. RSC i formació. 

          3.7. El professional dels RH: perfil i funcions 

 

 4. Avaluació dels RH i avaluació de la formació

          4.1. Model integrat d’avaluació dels RH

          4.2. Avaluació de l’acompliment i formació

          4.3. Avaluació de la transferència de la formació

          4.4. Avaluació de l’impacte de la formació

 5. La consultoria de RH i de formació

      

 

         

 

Metodologia

El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa s’ha planificat  la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació: 

 

Activitat

Hores

Metodologia

Resultats

Aprenentatge

Presencial en gran grup: teoria

35

Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. Malgrat ser una tipologia d’activitat on el protagonisme recau en la figura docent, es fomentarà la participació activa de l’alumnat, compartint els aprenentatges que s’estan assolint

EP15.4,

EP15.5

 

Presencial en gran grup: activitats pràctiques

10

Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat on s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. Les activitats a realitzar seran anàlisi de documents, interpretació d’informes i dades, resolució de casos i activitats pràctiques d’anàlisii disseny d’estratègies de gestió de RH

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial en gran grup 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades i tutories 30 1,2 1
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 75 3 1, 3

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.  

 

 

Activitat d’Avaluació

 

% de la nota

Resultats

Aprenentatge

BLOC 1

Prova teòrica de les unitats 1 a la 6

50%

EP15.4,

EP15.5,

TF7.4

BLOC 2

Treball grupal de descripció de les polítiques de RRHH a una organització

 

30%

EP15.4, EP15.5,

TF7.4

Dos activitats pràctiques (individuals) de creació d’eines per a la gestió i desenvolupament del RRHH

20%

 

Dates de la prova teòrica: 29 de gener, recuperació 12 de febrer

L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable.

Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar cadascun dels dos blocs d’activitats avaluatives de que consta l’assignatura. 

Dins del bloc 2 els resultats de l’avaluació dels treballs es compensen entre ells partir del 4.

En el casdels estudiants que han seguit adequadament tota l’assignatura, la no superació del bloc 1 podrà donar lloc a  una prova de recuperació al finalitzar l’assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir en aquesta prova serà un 5

L’estudiant rebrà feedback sobre la realització de les activitats del 2n bloc i, en cas que l’aprenentatge assolit sigui insuficient, podrà millorar-lo dins d’un període de temps delimitat; la nota màxima que es podrà obtenir en aquesta 2º entrega serà un 5 Els treballs grupals s’exposaran en els seminaris, fet que també serà objecte d’avaluació.

El plagi és motiu de no superació de l'activitat avaluativa

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques - 2- de creació d'èines 20% 0 0 2, 3, 4
Prova teòrica 50% 0 0 1, 3, 5
Treball grupal de descripció de les polítiques de RRHH a una organització 30% 0 0 1, 3

Bibliografia

  1. Albizu Gallastegi, Eneka (coord) y otros.  Dirección estratégica de los recursos humanos : teoría y práctica. (2001) Madrid.
  2. Alles, Martha Alicia. Desarrollo del talento humano : basado en competencias. (2008)Granica. Buenos Aires.
  3. Alles, Martha Alicia. Gestión por competencias: el diccionario. (2006) Granica. Buenos Aires.
  4. Alles, Martha Alicia. Diccionario de comportamientos: gestión por competencias. (2006) Granica. Buenos Aires.
  5. Blanco Belda, Javier. AEDIPE: Desarrollo del talento. (2008) Prentice-Hall. Madrid.
  6. Bechker, Brian E. y otros. El cuadro de mando de RRHH. Vinculando personas, la estrategia y el rendimiento de la empresa. (2001) Gestión 2000. Barcelona.
  7. Cardona Soriano, Pablo. Las claves del talento (2002). Empresa Activia. Barcelona
  8. Casas Romeo, Agusti. Desenvolupament de recursos humans (2003) Edicions de la universitat de Barcelona. Barcelona.
  9. Gómez Mejía, Luis y otros. Gestión de recursos humanos. (2008) Pearson-Prenetice Hall. Madrid     
  10. Instituto de Estudios Laborales de ESADE. Informe Cranfield. Gestión estratègica de Recursos Humanos. 2004-2005.
  11. Oltra Comorera, Victor (coord) y otros. Desarrollo del factor humano. (2005) Editorial UOC. Barcelona.
  12. Porret Gelabert, Miquel.  Recursos humanos : dirigir y gestionar personas en las organizaciones (2006) Madrid.
  13. Valle Cabrera, Ramón y otros. La gestión estratégica de los Recursos Humanos. (2006). Pearson- Prentice Hall. Madrid.

 

Enllaços web:

http://www.mtas.es

www.aedipe.es

http://www.astd.org/astd/

http://www.arearh.com/

http://www.earli.org/special_interest_groups/learning_professional

http://www.empresaysociedad.org/

http://www.som.cranfield.ac.uk/som/