Logo UAB
2020/2021

Geografia regional del món

Codi: 101625 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 3 0
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Cànoves Valiente
Correu electrònic:
Gemma.Canoves@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'assignatura no té prerequisits. Tanmateix, per superar-la satisfactòriament és recomanable la comprensió escrita en anglès i francès.

Objectius

Aquesta assignatura té un caràcter introductori a un espai geogràfic. Aquest curs l objecte d'estudi d’aquesta assignaturá es America del Sud.

Es pretén facilitar elements de reflexió i anàlisi que ajudin a entendre la complexitat, la diversitat i les interelacions dels medis físic i humà de l´America del Sud contemporània des d’una perspectiva geogràfica, social i económica. S’intentarà comprendre la diversitat del espai territorial d´America del Sud.

L’objectiu principal de l’assignatura és garantir el coneixement dels principals temes de la geografia humana i econòmica del territori d´America del Sud.

Els objectius formatius són els següents:

 -L’adquisició dels coneixements bàsics necessaris per comprendre la geografia del continent estudiat.

-La consolidació de conceptes bàsics de la geografia regional apresos en els dos primers cursos i la utilització correcta d’aquests conceptes a escala continental.

-La capacitació per interrelacionar conceptes i problemes dels diferents blocs temàtics del programa.

-L’habilitació per utilitzar les eines i elscontinguts apresos en d’altres assignatures per interpretar el context geogràfic estudiat.

-La comprensió de textos geogràfics i la comunicació efectiva oral i escrita.

Competències

    Geografia i Ordenació del Territori
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Identificar les relacions espacials a diferents escales territorials, a través de les relacions entre naturalesa i societat, i a través de la dimensió temporal.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  2. Distingir les relacions espacials, a diferents escales territorials, a través de les relacions entre naturalesa i societat, en l'àmbit català, espanyol i europeu. 
  3. Identificar les idees i expressar-les amb correcció lingüística en diverses llengües.
  4. Plantejar problemes relacionats amb les principals propostes geogràfiques de divisió del món.

Continguts

El programa es presenta dividit en cinc blocs. Després d’introduir els principals trets del context històric, polític i cultural, el segon bloc ens acosta a la dimensió física del continent. A continuació pararem atenció a la dimensió humana i econòmica, amb especial èmfasi en els canvis que s’estan produint actualment i en el paper que pot jugar America del Sud en el procés de globalització:

 

1. Contextualització : introducció a la realitat històrica, geopolítica, econòmica i sociocultural d´ América del Sud

2. Principals elements del medi fisic com a condicionament i recurs.  problemes ambientals.

3. Principals trets de la població, estructura social i económica d´America del Sud . Es fa refencia a paisos concrets.

4. Les regions urbanes, urbanització i articulació del territori. Teixit industrial, sistemes de transports i altres serveis.

5. Turisme i Agricultura. Es fareferencia a paisos concrets.

 

Metodologia

 

Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les activitats següents:

- Explicacions orals per part de la professora;

- Lectura de llibres i articles;

- Pràctiques realitzades a l’aula o fora de l’aula, individualment i en grup;

- Debats, presentacions i intervencions orals de l’alumnat a classe.

- Tutories.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, explicacions i debats; presentació de pràctiques. 45 1,8 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Examen, exercicis, pràctiques i tutories. 22 0,88 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi personal; preparació de pràctiques i preparació de presentacions. 75 3 1, 2, 3, 4

Avaluació

L’assignatura s’avaluarà de forma continuada a partir de les activitats següents:

5 practiques de grup ( amb presentacions orals en format on line) 

1 treball de curs de máxim 2 persones ( extensió total de 30 págines  i presentació escrita i oral)

-Tot el semestre: participació en els debats i presentacions orals en format on line

-No s’acceptaran lliuraments fora de termini.

-Les activitats no presentades no es podran reavaluar i puntuaran 0.

-Hi haurà la possibilitat de recuperar les activitats suspeses en el període de recuperacions.

-Les activitats recuperades puntuaran de 0 a 5.

-Només es podrà tenir la qualificació de "no avaluable" quan no s'hagi lliurat cap activitat.

-La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas d'exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o una part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentacions orals, en format on line 15 1,5 0,06 1, 2, 3, 4
Pràctiques 45 4,5 0,18 1, 2, 3, 4
Treball de curs 40 2 0,08 1, 2, 3, 4

Bibliografia

BIBLIOGRAFÍA BASICA ( Al llarg del curs es facilitará una bibliografia especifica per a cada tema )

Almeyra, Guillermo (2015) Capitalismo, Tierra y poder en América Latina Editorial: Continente I.S.B.N : 9789507545450

Boco, Gerardo; (2011) Geografia de Ambiente en América Latina, Centro de Investigaciones en Geografía Ambiental . UNAM ISBN: 9786070224966

Bringel, Breno M. ; Domingues, José Maurício. (2018 )Brasil : Cambio de era: crisis, protestas y ciclos políticos. Mayor. Madrid: Los Libros de la Catarata, 144 p. ISBN 978-84-9097-508-4

Eslava Galán, Juan (2019) La conquista de América contada para escépticos. Editorial Planeta, Barcelona

Galeano, Eduardo (2011) Las venas abiertas de América Latina. Editorial Siglo XXI

Kent, Robert B. (2016)  Latin America, Regions and People, New York , The Guilford Press. ISBN 978 14 6252 550-8

Pérez Brignoli, Héctor. (2018)  Historia global de América Latina, 2010-1810. Libro de bolsillo. Madrid: Alianza Editorial, 629 p. ISBN 978-84-9181-121-2

José Ángel Sotillo Lorenzo  y Bruno Ayllón Pino (2017) Las transformaciones de América Latina: cambios Políticos, socioeconómicos y protagonismo internacional

Colección Desarrollo y Cooperación ISBN 978-84-9097-273-1