Logo UAB
2020/2021

Economía

Código: 101624 Créditos ECTS: 6
Titulación Tipo Curso Semestre
2501002 Geografía y Ordenación del Territorio FB 1 1
La metodología docente y la evaluación propuestas en la guía pueden experimentar alguna modificación en función de las restricciones a la presencialidad que impongan las autoridades sanitarias.

Contacto

Nombre:
Joan Carles Llurdés Coit
Correo electrónico:
JoanCarles.Llurdes@uab.cat

Uso de idiomas

Lengua vehicular mayoritaria:
catalán (cat)
Algún grupo íntegramente en inglés:
No
Algún grupo íntegramente en catalán:
Algún grupo íntegramente en español:
No

Equipo docente

Montserrat Solsona Pairó

Prerequisitos

No n’hi ha cap d’especial. Ara bé, es recomana seguir la informació d'actualitat econòmica a la premsa generalista i/o altres mitjans de comunicació, i també els debats acadèmics i no acadèmics contemporanis sobre la situació socio-econòmica i les polítiques públiques.

 

“Aquesta guia no disposa de versió en anglès ja que està en procés d’extinció”

Objetivos y contextualización

Context:

De cara a la integració de coneixements d’economia en relació a la Geografia, aquesta assignatura s’ha d’entendre com a un instrument més per a la interpretació del territori.

Objectius:

1) Assolir una panoràmica general de l’evolució cronològica de les principals escoles de pensament, de la mà de les idees dels autors originals i de les seves implicacions per a la política econòmica.

2) Aprendre la terminologia econòmica i alguns dels indicadors macro i microeconòmics més utilitzats en l’anàlisi de conjuntura, per tal d’entendre l’actualitat econòmica.

Competencias

  • Analizar y explicar los acontecimientos del mundo actual desde un punto de vista geográfico.
  • Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
  • Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su ámbito de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica e ética.

Resultados de aprendizaje

  1. Analizar un hecho de actualidad relacionándolo con sus antecedentes históricos.
  2. Emplear la terminología adecuada en la construcción de un texto académico.
  3. Identificar las ideas principales y las secundarias y expresarlas con corrección lingüística.
  4. Interpretar los acontecimientos del mundo actual a partir de la diversidad física, económica, social y cultural. 

Contenido

Aquest curs és una introducció als conceptes bàsics de l’anàlisi econòmica, fent referència a les diferents escoles de pensament, a les repercussions territorials dels processos econòmics i a fets i polèmiques actuals. Amb més concreció, i després d’un primer bloc introductori a la matèria que se centra en l’actualitat econòmica més immediata i reflectida per diferents mitjans, el programa inclou un segon tema centrat en el pensament econòmic, un altre en els conceptes bàsics sobre agents i sistemes econòmics, un quart d’introductori a la microeconomia, a partir de veure el funcionament dels mercats, i un darrer centrat en la macroeconomia (la renda nacional i el seu mesurament).

Tema 1. Introducció

1.1. Temes d'actualitat

1.2. Autors/actors de referència

1.3. Perspectives ideològiques

1.4. Preguntes per reflexionar

Tema 2. De què tracta l’economia?

2.1. Definicions d’economia

2.2. Elements d’història de l’economia i de l’economia política

2.3. L’economia clàssica

2.4. L’economia neoclàssica

2.5. El keynesianisme

2.6. El monetarisme

2.7. El pensament crític. Inclou geografia feminista.

Tema 3. Agents i sistemeseconòmics

3.1.Conceptes bàsics

3.2. Agents econòmics

3.3. Economia de mercat

3.4. Economia de planificació central

3.5. Economia mixta

Tema 4. Com funcionen els mercats

4.1. L’empresa i la producció

4.2. L’oferta, la demanda i els preus

4.3. Els factors productius

4.4. La competència perfecta

4.5. La competència imperfecta

Tema 5. La renda i el seu mesurament

5.1. Introducció a la macroeconomia

5.2. La renda nacional i altres agregats

5.3. La distribució de la renda

5.4. El sector públic i les polítiques públiques

5.5. El diner i la política monetària

Tema 6. Economia global i comerç internacional

 

6.1. El comerç internacional.

6.2. La balança de pagaments

6.3. El mercat de divises

6.4. Organitzacions econòmiques internacionals

6.5. Economia global: espais de producció i consum

6.6 Economia i territori: Sostenibilitat

Metodología

En primer lloc, mitjançant les activitats dirigides: és a dir, desenvolupament del temari per part de la professora en el manual del curs i en comunicacions periòdiques virtuals.

En segon lloc, amb activitats supervisades, mitjançant el seguiment de notícies i debats de l’actualitat econòmica, tant a nivell autonòmic com nacional i internacional.

En tercer lloc, amb activitats autònomes, és a dir, tot allò que caldria fer per compte de l’estudiant de cara a la preparació de l’assignatura. Això inclou la consulta i estudi de material divers: manual per temes disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura, articles i altres documents; així com de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que puntualment es citi.

Finalment, i en quart lloc, amb activitats d’avaluació (que s’especifiquen en un altre apartat).

En caso de que las pruebas no se puedan hacer presencialmente, se adaptará su formato (sin alterar su ponderación) a las posibilidades que ofrecen las herramientas virtuales de la UAB. Los deberes, actividades y participación en clase se realizarán a través de foros, wikis y / o discusiones de ejercicios a través de Teams, etc. El profesor o profesora velará para asegurarse el acceso del estudiantado a tales recursos o le ofrecerá otros alternativos que estén a su alcance.

 

 

Actividades

Título Horas ECTS Resultados de aprendizaje
Tipo: Dirigidas      
Explicacions del temari 45 1,8 2, 4, 3
Tipo: Supervisadas      
Treball d'estudi i pràctiques tutoritzades individualment 25 1 1, 2, 4, 3
Tipo: Autónomas      
Estudi proves escrites 7 0,28 1, 2, 4, 3
Realització tasques avaluació 15 0,6 3
Seguiment actualitat econòmica 20 0,8 2, 4, 3

Evaluación

L’avaluació es farà de forma continuada i els coneixements seran avaluats mitjançant els següents criteris:

6 exercicis la realització s'haura de fer dins del termini establert i publicar-los a la tasca corresponent de Moodle. El pes dels exercicis serà d’un 10% cadascun (total 60%).

1 prova escrita el pes del qual és d’un 30%. Per al grup 70 (geografia en xarxa) serà virtual. La seva realització serà dins el període de docència fixat al calendari oficial de la Facultat.

La nota final serà la suma de totes les notes obtingudes. Tanmateix, la nota final s'afinarà en funció del seguiment continuat de l’assignatura des de l'inici del curs i comptarà amb un 10% de la nota.

Cal tenir en compte que els exercicis i/o examen no realitzats comptaran com a 0 (zero).

Tindrà la qualificació de “No Avaluable” l’estudiant que hagi abandonat l’assignatura –és a dir, que no compleixi amb el requisit d’avaluació continuada- sense haver anul·lat la matrícula.

Requisits per a l'avaluació:

Obtenir a la prova escrita una puntuació mínima equivalent a la meitat de la màxima puntuació prevista.
En cas que l’anterior no s’acomplís l’estudiant no podrà compensar aquesta nota amb la suma de les notes parcials obtingudes als exercicis.

Requisits per a la reavaluació:

Prova escrita: es permetrà recuperar-la, sempre i quan no compleixi la condició d’haver d’obtenir una puntuació mínima equivalent a la meitat de la màxima prevista. Atenció: només es reavaluarà si s’ha lliurat la prova.
Exercicis: no es reavaluen. La nota obtinguda se suma a la nota final i no es contempla la seva repetició a efectes de millora de nota. Atenció: els exercicis s’han de lliurar en la data fixada, no s’acceptaran al final de curs.

La data de la reavaluació serà decidida dins el període que a tal efecte determina la Facultat de Filosofia i Lletres en el seu calendari acadèmic. Per a aquest curs 2019-20, aquest període es fixa entre els dies 20 al 31 de gener de  2020.

Procediment de revisió de les qualificacions:

Un cop el professorat publiqui una nota (exercicis i prova escrita) així com també la nota final, es disposarà d’un període 7 dies per a una possible revisió. Després d’aquest període, no hi haurà cap més possibilitat de revisió.

Còpia o plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que  serà  sancionat  amb  un  zero  a  l'activitat.  En  cas  de  reincidència  es  suspendrà  tota  l'assignatura.
Recordem  que  es  considera  "còpia"  un  treball  que  reprodueix  tot  o  gran  part  del  treball  d'un/a  altre/a company/a.  "Plagi"  és  el  fet  de  presentar  tot  o  part  d'un  text  d'un  autor  com  a  propi,  sense  citar  les  fonts, siguin   en   paper   o   en   format   digital.   Veure   documentació   de   la   UAB   sobre   "plagi"   a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En caso de que el estudiante lleve a cabo cualquier tipo de irregularidad que pueda conducir a una variación significativa de la calificación de un determinado acto de evaluación, este será calificado con 0, independientemente del proceso disciplinario que pueda derivarse de ello. En caso de que se verifiquen varias irregularidades en los actos de evaluación de una misma asignatura, la calificación final de esta asignatura será 0.

 

Actividades de evaluación

Título Peso Horas ECTS Resultados de aprendizaje
Exercici 1 10% 6 0,24 1, 4
Exercici 2 10% 2 0,08 2, 3
Exercici 3 10% 6 0,24 2, 3
Exercici 4 10% 6 0,24 1, 2, 4, 3
Exercici 5 10% 6 0,24 1, 2, 4, 3
Exercici 6 10% 6 0,24 2, 3
Prova escrita 1 30% 6 0,24 2, 3

Bibliografía

"Manuals clàssics" d'Economia:

GALBRAITH, John. Kenneth. & SALINGER, N. (1980), Introducción a la economía una guía para todos o casi, Barcelona, Crítica.

GALLEGO BONO, Juan Ramon i José NÁCHER. (coords.) (2001), Elementos básicos de economía: un enfoque institucional, València, Tirant lo Blanch.

HEILBRONER, Robert L. i Lester C. THUROW. (1982), Introducció a l'Economia, Barcelona, Empúries.

KRUGMAN, Paul; WELLS, Robin. I Kathryn GRADDY. (2013), Fonaments d’economia, Barcelona, Editorial Reverte.

MANKIW, Nicholas Gregory. (2002), Principios de Economía, Mc Graw Hill.

MOLTÓ i GARCIA, Tomás. (2001), Materiales de Economia Política, Madrid, Ariel.

PASTOR, Alfredo. (2007), La ciencia humilde. Economía para ciudadanos, Barcelona, Ed Crítica.

SALA i MARTIN, Xavier (2002), Economia liberal per a no economistes i no liberals, Barcelona, Pòrtic.

SAMUELSON, Paul Anthony. (1973), Curso de Economia Moderna, Ed. Aguilar.

STIGLITZ, Joseph .E. (1995), Economía, Madrid, Ariel Economía.

TORRES LOPEZ, Juan. (2000), Economía política, Madrid, Ed. Pirámide.

Pensament crític i Debats contemporanis :

BAÑOS BONCOMPAIN, Antoni (2012) Post economia. Hacia un capitalismo feudal,  Libros del Lince

BENERIA, Lourdes  (2018) Género, Desarrollo y Globalización, Barcelona, Bellaterra Edicions

BREGMAN, Rutger (2017), Utopia per a realistes. Perquè fer un món millor és un somni realitzable, Barcelona, Empúries.

CARRASCO, Cristina (1995) El treball domèstic i la reproducció social, Document d'Anàlisi Geogràfica, nº 26, pp. 73-81. Text complet en pdf:  http://revistes.uab.cat/dag

CARRASCO, Cristina (2016) Sostenibilidad de la vida y ceguera patriarcal. Una reflexión necesaria, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2016, 1, 1, 34-57

CASALS, Muriel i Montse SOLSONA. (2008), La immigració, un motor econòmic. Reflexions entorn de l’impacte de la població estrangera en l’economia catalana, Caixa de Sabadell-Fundació Jaume Bofill.

D’ALISA, Giacomo, Federico DEMARIA i Giorgos KALLIS (Editors) (2015), Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona, Icària.

ESTEFANÍA, Joaquín. (2003), La cara oculta de la prosperidad, Madrid, Taurus.

FELBER, Christian (2014) L’economia del bé comú, Miret Editorial.

GAVALDÀ, Marc (2006), Viaje a la Repsolandia. Pozo a pozo, por la Patagonia y Bolívia, Barcelona, Tutuma Edicions.

GIBSON-GRAHAM, Julie-Katherine (2006) The End OF Capitalism (As We Knew It). A Feminist Critique of Political Economy. Minneapolis, University of Minesota Press.

LAFARGE, Paul (2014), El dret a la peresa, Barcelona, Llibres de l'Índex

MARTINEZ ALIER, Joan. i Jordi ROCA. (2001), Economía ecológica y política ambiental, FCE.

OLIVERES, Arcadi. (2005), Contra la fam i la guerra, Barcelona, Angle Editorial.

PÉREZ OROZCO, Amaia (2014) Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida, Ed. Traficantes de Sueños

PIKETTY, Thomas (2014), El capital al segle XXI, Barcelona, RBA.

ROBERT, Anne-Cécile (2007), África en auxilio de Occidente, Barcelona, Icària.

SOLANA, Antonio Miguel (coord.) (2016), Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global, Barcelona, Icària.

PÀGINES WEB

Enciclopedia y Biblioteca Virtual de las CC.SS, Económicas y Jurídicas (http://www.eumed.net)