Logo UAB
2020/2021

Economics

Code: 101624 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
2501002 Geography and Spatial Planning FB 1 1
The proposed teaching and assessment methodology that appear in the guide may be subject to changes as a result of the restrictions to face-to-face class attendance imposed by the health authorities.

Contact

Name:
Joan Carles Llurdés Coit
Email:
JoanCarles.Llurdes@uab.cat

Use of Languages

Principal working language:
catalan (cat)
Some groups entirely in English:
No
Some groups entirely in Catalan:
Yes
Some groups entirely in Spanish:
No

Teachers

Montserrat Solsona Pairó

Prerequisites

No n’hi ha cap d’especial. Ara bé, es recomana seguir la informació d'actualitat econòmica a la premsa generalista i/o altres mitjans de comunicació, i també els debats acadèmics i no acadèmics contemporanis sobre la situació socio-econòmica i les polítiques públiques.

 

“Aquesta guia no disposa de versió en anglès ja que està en procés d’extinció”

Objectives and Contextualisation

Context:

De cara a la integració de coneixements d’economia en relació a la Geografia, aquesta assignatura s’ha d’entendre com a un instrument més per a la interpretació del territori.

Objectius:

1) Assolir una panoràmica general de l’evolució cronològica de les principals escoles de pensament, de la mà de les idees dels autors originals i de les seves implicacions per a la política econòmica.

2) Aprendre la terminologia econòmica i alguns dels indicadors macro i microeconòmics més utilitzats en l’anàlisi de conjuntura, per tal d’entendre l’actualitat econòmica.

Competences

  • Analysing and explaining today's world events from a geographical point of view.
  • Developing critical thinking and reasoning and communicating them effectively both in your own and other languages.
  • Students must be capable of collecting and interpreting relevant data (usually within their area of study) in order to make statements that reflect social, scientific or ethical relevant issues.
  • Students must be capable of communicating information, ideas, problems and solutions to both specialised and non-specialised audiences.

Learning Outcomes

  1. Analysing a contemporary fact and relating it to its historical background.
  2. Identifying the main and secondary ideas and expressing them with linguistic correctness.
  3. Interpreting today's main events from physical, economic, social and cultural diversity. 
  4. Using suitable terminology when drawing up an academic text.

Content

Aquest curs és una introducció als conceptes bàsics de l’anàlisi econòmica, fent referència a les diferents escoles de pensament, a les repercussions territorials dels processos econòmics i a fets i polèmiques actuals. Amb més concreció, i després d’un primer bloc introductori a la matèria que se centra en l’actualitat econòmica més immediata i reflectida per diferents mitjans, el programa inclou un segon tema centrat en el pensament econòmic, un altre en els conceptes bàsics sobre agents i sistemes econòmics, un quart d’introductori a la microeconomia, a partir de veure el funcionament dels mercats, i un darrer centrat en la macroeconomia (la renda nacional i el seu mesurament).

Tema 1. Introducció

1.1. Temes d'actualitat

1.2. Autors/actors de referència

1.3. Perspectives ideològiques

1.4. Preguntes per reflexionar

Tema 2. De què tracta l’economia?

2.1. Definicions d’economia

2.2. Elements d’història de l’economia i de l’economia política

2.3. L’economia clàssica

2.4. L’economia neoclàssica

2.5. El keynesianisme

2.6. El monetarisme

2.7. El pensament crític. Inclou geografia feminista.

Tema 3. Agents i sistemeseconòmics

3.1.Conceptes bàsics

3.2. Agents econòmics

3.3. Economia de mercat

3.4. Economia de planificació central

3.5. Economia mixta

Tema 4. Com funcionen els mercats

4.1. L’empresa i la producció

4.2. L’oferta, la demanda i els preus

4.3. Els factors productius

4.4. La competència perfecta

4.5. La competència imperfecta

Tema 5. La renda i el seu mesurament

5.1. Introducció a la macroeconomia

5.2. La renda nacional i altres agregats

5.3. La distribució de la renda

5.4. El sector públic i les polítiques públiques

5.5. El diner i la política monetària

Tema 6. Economia global i comerç internacional

 

6.1. El comerç internacional.

6.2. La balança de pagaments

6.3. El mercat de divises

6.4. Organitzacions econòmiques internacionals

6.5. Economia global: espais de producció i consum

6.6 Economia i territori: Sostenibilitat

Methodology

En primer lloc, mitjançant les activitats dirigides: és a dir, desenvolupament del temari per part de la professora en el manual del curs i en comunicacions periòdiques virtuals.

En segon lloc, amb activitats supervisades, mitjançant el seguiment de notícies i debats de l’actualitat econòmica, tant a nivell autonòmic com nacional i internacional.

En tercer lloc, amb activitats autònomes, és a dir, tot allò que caldria fer per compte de l’estudiant de cara a la preparació de l’assignatura. Això inclou la consulta i estudi de material divers: manual per temes disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura, articles i altres documents; així com de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que puntualment es citi.

Finalment, i en quart lloc, amb activitats d’avaluació (que s’especifiquen en un altre apartat).

In the event that tests or exams cannot be taken onsite, they will be adapted to an online format made available through the UAB’s virtual tools (original weighting will be maintained). Homework, activities and class participation will be carried out through forums, wikis and/or discussion on Teams, etc. Lecturers will ensure that students are able to access these virtual tools, or will offer them feasible alternatives.

 

Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Explicacions del temari 45 1.8 4, 2, 3
Type: Supervised      
Treball d'estudi i pràctiques tutoritzades individualment 25 1 1, 4, 2, 3
Type: Autonomous      
Estudi proves escrites 7 0.28 1, 4, 2, 3
Realització tasques avaluació 15 0.6 3
Seguiment actualitat econòmica 20 0.8 4, 2, 3

Assessment

L’avaluació es farà de forma continuada i els coneixements seran avaluats mitjançant els següents criteris:

6 exercicis la realització s'haura de fer dins del termini establert i publicar-los a la tasca corresponent de Moodle. El pes dels exercicis serà d’un 10% cadascun (total 60%).

1 prova escrita el pes del qual és d’un 30%. Per al grup 70 (geografia en xarxa) serà virtual. La seva realització serà dins el període de docència fixat al calendari oficial de la Facultat.

La nota final serà la suma de totes les notes obtingudes. Tanmateix, la nota final s'afinarà en funció del seguiment continuat de l’assignatura des de l'inici del curs i comptarà amb un 10% de la nota.

Cal tenir en compte que els exercicis i/o examen no realitzats comptaran com a 0 (zero).

Tindrà la qualificació de “No Avaluable” l’estudiant que hagi abandonat l’assignatura –és a dir, que no compleixi amb el requisit d’avaluació continuada- sense haver anul·lat la matrícula.

Requisits per a l'avaluació:

Obtenir a la prova escrita una puntuació mínima equivalent a la meitat de la màxima puntuació prevista.
En cas que l’anterior no s’acomplís l’estudiant no podrà compensar aquesta nota amb la suma de les notes parcials obtingudes als exercicis.

Requisits per a la reavaluació:

Prova escrita: es permetrà recuperar-la, sempre i quan no compleixi la condició d’haver d’obtenir una puntuació mínima equivalent a la meitat de la màxima prevista. Atenció: només es reavaluarà si s’ha lliurat la prova.
Exercicis: no es reavaluen. La nota obtinguda se suma a la nota final i no es contempla la seva repetició a efectes de millora de nota. Atenció: els exercicis s’han de lliurar en la data fixada, no s’acceptaran al final de curs.

La data de la reavaluació serà decidida dins el període que a tal efecte determina la Facultat de Filosofia i Lletres en el seu calendari acadèmic. Per a aquest curs 2019-20, aquest període es fixa entre els dies 20 al 31 de gener de  2020.

Procediment de revisió de les qualificacions:

Un cop el professorat publiqui una nota (exercicis i prova escrita) així com també la nota final, es disposarà d’un període 7 dies per a una possible revisió. Després d’aquest període, no hi haurà cap més possibilitat de revisió.

Còpia o plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que  serà  sancionat  amb  un  zero  a  l'activitat.  En  cas  de  reincidència  es  suspendrà  tota  l'assignatura.
Recordem  que  es  considera  "còpia"  un  treball  que  reprodueix  tot  o  gran  part  del  treball  d'un/a  altre/a company/a.  "Plagi"  és  el  fet  de  presentar  tot  o  part  d'un  text  d'un  autor  com  a  propi,  sense  citar  les  fonts, siguin   en   paper   o   en   format   digital.   Veure   documentació   de   la   UAB   sobre   "plagi"   a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

In the event of a student committing any irregularity that may lead to a significant variation in the grade awarded to an assessment activity, the student will be given a zero for this activity, regardless of any disciplinary process that may take place. In the event of several irregularities in assessment activities of the same subject, the student will be given a zero as the final grade for this subject.

 

Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Exercici 1 10% 6 0.24 1, 2
Exercici 2 10% 2 0.08 4, 3
Exercici 3 10% 6 0.24 4, 3
Exercici 4 10% 6 0.24 1, 4, 2, 3
Exercici 5 10% 6 0.24 1, 4, 2, 3
Exercici 6 10% 6 0.24 4, 3
Prova escrita 1 30% 6 0.24 4, 3

Bibliography

"Manuals clàssics" d'Economia:

GALBRAITH, John. Kenneth. & SALINGER, N. (1980), Introducción a la economía una guía para todos o casi, Barcelona, Crítica.

GALLEGO BONO, Juan Ramon i José NÁCHER. (coords.) (2001), Elementos básicos de economía: un enfoque institucional, València, Tirant lo Blanch.

HEILBRONER, Robert L. i Lester C. THUROW. (1982), Introducció a l'Economia, Barcelona, Empúries.

KRUGMAN, Paul; WELLS, Robin. I Kathryn GRADDY. (2013), Fonaments d’economia, Barcelona, Editorial Reverte.

MANKIW, Nicholas Gregory. (2002), Principios de Economía, Mc Graw Hill.

MOLTÓ i GARCIA, Tomás. (2001), Materiales de Economia Política, Madrid, Ariel.

PASTOR, Alfredo. (2007), La ciencia humilde. Economía para ciudadanos, Barcelona, Ed Crítica.

SALA i MARTIN, Xavier (2002), Economia liberal per a no economistes i no liberals, Barcelona, Pòrtic.

SAMUELSON, Paul Anthony. (1973), Curso de Economia Moderna, Ed. Aguilar.

STIGLITZ, Joseph .E. (1995), Economía, Madrid, Ariel Economía.

TORRES LOPEZ, Juan. (2000), Economía política, Madrid, Ed. Pirámide.

Pensament crític i Debats contemporanis :

BAÑOS BONCOMPAIN, Antoni (2012) Post economia. Hacia un capitalismo feudal,  Libros del Lince

BENERIA, Lourdes  (2018) Género, Desarrollo y Globalización, Barcelona, Bellaterra Edicions

BREGMAN, Rutger (2017), Utopia per a realistes. Perquè fer un món millor és un somni realitzable, Barcelona, Empúries.

CARRASCO, Cristina (1995) El treball domèstic i la reproducció social, Document d'Anàlisi Geogràfica, nº 26, pp. 73-81. Text complet en pdf:  http://revistes.uab.cat/dag

CARRASCO, Cristina (2016) Sostenibilidad de la vida y ceguera patriarcal. Una reflexión necesaria, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2016, 1, 1, 34-57

CASALS, Muriel i Montse SOLSONA. (2008), La immigració, un motor econòmic. Reflexions entorn de l’impacte de la població estrangera en l’economia catalana, Caixa de Sabadell-Fundació Jaume Bofill.

D’ALISA, Giacomo, Federico DEMARIA i Giorgos KALLIS (Editors) (2015), Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona, Icària.

ESTEFANÍA, Joaquín. (2003), La cara oculta de la prosperidad, Madrid, Taurus.

FELBER, Christian (2014) L’economia del bé comú, Miret Editorial.

GAVALDÀ, Marc (2006), Viaje a la Repsolandia. Pozo a pozo, por la Patagonia y Bolívia, Barcelona, Tutuma Edicions.

GIBSON-GRAHAM, Julie-Katherine (2006) The End OF Capitalism (As We Knew It). A Feminist Critique of Political Economy. Minneapolis, University of Minesota Press.

LAFARGE, Paul (2014), El dret a la peresa, Barcelona, Llibres de l'Índex

MARTINEZ ALIER, Joan. i Jordi ROCA. (2001), Economía ecológica y política ambiental, FCE.

OLIVERES, Arcadi. (2005), Contra la fam i la guerra, Barcelona, Angle Editorial.

PÉREZ OROZCO, Amaia (2014) Subversión feminista de la economía. Aportes para un debate sobre el conflicto capital-vida, Ed. Traficantes de Sueños

PIKETTY, Thomas (2014), El capital al segle XXI, Barcelona, RBA.

ROBERT, Anne-Cécile (2007), África en auxilio de Occidente, Barcelona, Icària.

SOLANA, Antonio Miguel (coord.) (2016), Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global, Barcelona, Icària.

PÀGINES WEB

Enciclopedia y Biblioteca Virtual de las CC.SS, Económicas y Jurídicas (http://www.eumed.net)