Logo UAB
2020/2021

Diagnosi i planificació ambiental

Codi: 101622 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Nadal Tersa
Correu electrònic:
Jordi.Nadal@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'alumnat haurà de llegir textos en català, castellà i anglès

Prerequisits

Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. Tot i això la seva docència està pensada per a estudiants de tercer curs i per tant es dóna per suposat que s'han adquirit els coneixements impartits a les assigntures de primer i segon curs.

En especial, és molt recomanable haver cursat: Estudi de cas: tècniques en geografia, Geografia humana, Cartografia, Economia, Geografia física, Estadística, Demografia, Geografia urbana, SIG, Geogrfia rural i Geografia de Catalunya. En qualsevol cas, aquesta assignatura parteix del pressupòsit que els alumnes que s'hi matriculen han adquirit amb anterioritat aquests coneixments i metodologies, que en part s'utilitzaran per assolir els objectius d'aquesta assigntura.

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per tenir una visió crítica de la planificació territorial i puguin valorar els continguts ambientals amb els que s'estructura el territori.

Per assolir aquest objectiu principal, es proposen els següents objectius durant el curs:

  • Analitzar la planificació territorial i urbanística des del punt de vista ambiental
  • Analitzar la protecció ambiental a nivell internacional, europeu i nacional
  • Treballar el concepte del paisatge des del punt de vista normatiu
  • Desenvolupar les eines per avaluar l'impacte ambiental en els processos normatius

Competències

  • Actuar i intervenir en el territori i en la seva gestió, i mostrar el caràcter aplicat i experimental de la formació geogràfica.
  • Analitzar i interpretar els problemes ambientals.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar les relacions espacials a diferents escales territorials, a través de les relacions entre naturalesa i societat, i a través de la dimensió temporal.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les relacions espacials, a diferents escales territorials a través, de les relacions entre naturalesa i societat, en l'àmbit de la planificació territorial.
  2. Interpretar els problemes ambientals per a la planificació territorial.
  3. Planificar el territori per millorar-ne la gestió
  4. Plantejar problemes relacionats amb l'ordenació dels recursos i del territori.
  5. Redactar propostes innovadores

Continguts

Bloc 1. La planificació territorial

  • Marc legal: lleis, decrets i ordres
  • Tipologia de plans territorials
  • Pla Territorial General de Catalunya
  • Plans Territorials Parcials
  • Plans Territorials Sectorials
  • Plans Directors Territorials
  • La ordenació del territori pendent: muntanya i litoral

 

Bloc 2. La planificació urbanística

  • Marc legal: lleis i decrets
  • Tipologia de plans urbanístics
  • Plans d’Ordenació Urbanística Municipal
  • Plans Directius Urbanístics

 

Bloc 3. La planificació ambiental de protecció del territori

  • Àmbit internacional
  • Àmbit europeu
  • Àmbit nacional

 

Bloc 4. El paisatge

  • Conveni europeu del paisatge
  • Llei catalana del paisatge
  • Catàlegs del paisatge
  • Cartes del paisatge
  • Unitats de paisatge
  • Directrius del paisatge
  • Estudis d’impacte i integració paisatgística
  • Observatori Català del Paisatge
  • La participació ciutadana: metodologies
  • Custòdia del territori

 

Bloc 5. L’Avaluació ambiental en el planejament

  • Avaluació ambiental de plans i programes
  • Avaluació ambiental de projectes
  • Avaluació d’impacte ambiental
  • Estudis d’impacte ambiental
  • Agència Europea del Medi Ambient

 

Metodologia

A partir de les sessions introdutories de cada tema a càrrec del professor, l'alumnat elaborarà informes en els que es treballaran casos pràctics associats a la teoria.

A més dels informes, durant el curs hi haurà presentacións presencials (grup 1) i virtuals (grup 70) en les que l'alumnat haurà de defensar amb arguments propis els encarrecs que hagin rebut.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Suport docent als estudiants en els fòrums de debat 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Seguiment de pràctiques i informes 25 1 1, 2, 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Elaboració de pràctiques i informes 48 1,92 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es basa en:

- Examen presencial dels contingut teòrics

- Pràctiques i informes elaborats durant el curs

- Presentació pública a l'aula de l'encàrrec o encàrrecs que es facin durant el curs (grup 1) o virtual (grup 70)

- Sortida de camp

Totes les activitats avaluables es podran recuperar, excepte les presentacions fetes a l’aula, que no tenen possibilitat de ser fetes fora d'encàrrec inicial, i la sortida de camp, que per raons òbvies només es fa el dia que està programada.

Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp.

S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant doncs haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs i la qualificació a obtenir serà la d'aprovat (10-5) o la de suspès (4,9-0).

Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les tres activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:

  • Trobada presencial, en la data que fixa la facultat (grup 70) o assitència a les sessions teòriques (grup 1)
  • Sortida de camp
  • Avaluació i en el seu cas també re-avaluació

 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats iparticipació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5
Pràctiques i informes 30% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5
Treball individual i/o presentacions 30% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Bibliografia

Borja, Jordi, 2010, Llums i ombres de d’urbanisme de Barcelona, Empúries

Cortina, Albert, 2010, Nova cultura del territori i ètica del paisatge, Consell Assessor per al desenvolupament sostenible.

Bru, Josepa, 1997, Medio ambiente poder y espectáculo, Icaria.

Nel·lo,Oriol, 2003, Aquí no! Conflictes territorials de Catalunya, Empúries.

Anuari territorial de Catalunya, 2009, Societat Catalana d’Ordenació del Territori, Institut d’Estudis Catalans.

Diputació de Barcelona, Els processos de l'agenda 21 Local en els municipis de Barcelona. Manuals (3 vol.).

Folch,Ramon, 2003, El territorio como sistema, conceptos y herramientas de ordenacción. Col·lección Territorio y gobierno. Visones num 3 DIBA Xarxa demunicipis.

Boada, Martí i Saurí, David, 2003, El canvi global. Ed. Rubes.

Cerdán, Rufí i altres, 2004, Anàlisi del paisatge del Bages, Perspectives territorials 6, DPTOP, 13-22.

Esteban, Juli, 2001, L'ordenació urbanística: Unitats, eines i pràctiques, Col·lecció espai públic urbà. DIBA.

DMAH 2010, Balanç i perspectives de l’avaluació ambiental a Catalunya

 

Regulatory framework

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme

Directiva 2001/42/CE d’avaluació ambiental de plans i programes

Ley 9/2006 de evaluación de planes y programas que pueden afectar el medio ambiente.

Llei 8/2005 de protecció, gestió i ordenació delpaisatge de Catalunya

Llei 6/2009 d'avaluació ambiental de plans i programes

RDL 1/2008 de evaluación de impacto ambiental de proyectos

 

Webs

http://www.diba.cat/xarxasost/

http://es.groups.yahoo.com/group/territori/

http://territori.scot.cat/cat/anuari.php

DTES Planificació territorial

DTES Avaluació ambiental de plans i infraestructures