Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501002 Geografia i Ordenació del Territori | OB | 3 | 1 |
Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. Tot i això la seva docència està pensada per a estudiants de tercer curs i per tant es dóna per suposat que s'han adquirit els coneixements impartits a les assigntures de primer i segon curs.
En especial, és molt recomanable haver cursat: Estudi de cas: tècniques en geografia, Geografia humana, Cartografia, Economia, Geografia física, Estadística, Demografia, Geografia urbana, SIG, Geogrfia rural i Geografia de Catalunya. En qualsevol cas, aquesta assignatura parteix del pressupòsit que els alumnes que s'hi matriculen han adquirit amb anterioritat aquests coneixments i metodologies, que en part s'utilitzaran per assolir els objectius d'aquesta assigntura.
Aquesta assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per tenir una visió crítica de la planificació territorial i puguin valorar els continguts ambientals amb els que s'estructura el territori.
Per assolir aquest objectiu principal, es proposen els següents objectius durant el curs:
Bloc 1. La planificació territorial
Bloc 2. La planificació urbanística
Bloc 3. La planificació ambiental de protecció del territori
Bloc 4. El paisatge
Bloc 5. L’Avaluació ambiental en el planejament
A partir de les sessions introdutories de cada tema a càrrec del professor, l'alumnat elaborarà informes en els que es treballaran casos pràctics associats a la teoria.
A més dels informes, durant el curs hi haurà presentacións presencials (grup 1) i virtuals (grup 70) en les que l'alumnat haurà de defensar amb arguments propis els encarrecs que hagin rebut.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Suport docent als estudiants en els fòrums de debat | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment de pràctiques i informes | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de pràctiques i informes | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5 |
L’avaluació de l’assignatura es basa en:
- Examen presencial dels contingut teòrics
- Pràctiques i informes elaborats durant el curs
- Presentació pública a l'aula de l'encàrrec o encàrrecs que es facin durant el curs (grup 1) o virtual (grup 70)
- Sortida de camp
Totes les activitats avaluables es podran recuperar, excepte les presentacions fetes a l’aula, que no tenen possibilitat de ser fetes fora d'encàrrec inicial, i la sortida de camp, que per raons òbvies només es fa el dia que està programada.
Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp.
S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant doncs haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs i la qualificació a obtenir serà la d'aprovat (10-5) o la de suspès (4,9-0).
Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les tres activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats iparticipació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Pràctiques i informes | 30% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball individual i/o presentacions | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5 |
BibliografiaBorja, Jordi, 2010, Llums i ombres de d’urbanisme de Barcelona, Empúries Cortina, Albert, 2010, Nova cultura del territori i ètica del paisatge, Consell Assessor per al desenvolupament sostenible. Bru, Josepa, 1997, Medio ambiente poder y espectáculo, Icaria. Nel·lo,Oriol, 2003, Aquí no! Conflictes territorials de Catalunya, Empúries. Anuari territorial de Catalunya, 2009, Societat Catalana d’Ordenació del Territori, Institut d’Estudis Catalans. Diputació de Barcelona, Els processos de l'agenda 21 Local en els municipis de Barcelona. Manuals (3 vol.). Folch,Ramon, 2003, El territorio como sistema, conceptos y herramientas de ordenacción. Col·lección Territorio y gobierno. Visones num 3 DIBA Xarxa demunicipis. Boada, Martí i Saurí, David, 2003, El canvi global. Ed. Rubes. Cerdán, Rufí i altres, 2004, Anàlisi del paisatge del Bages, Perspectives territorials 6, DPTOP, 13-22. Esteban, Juli, 2001, L'ordenació urbanística: Unitats, eines i pràctiques, Col·lecció espai públic urbà. DIBA. DMAH 2010, Balanç i perspectives de l’avaluació ambiental a Catalunya
Regulatory framework Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'urbanisme Directiva 2001/42/CE d’avaluació ambiental de plans i programes Ley 9/2006 de evaluación de planes y programas que pueden afectar el medio ambiente. Llei 8/2005 de protecció, gestió i ordenació delpaisatge de Catalunya Llei 6/2009 d'avaluació ambiental de plans i programes RDL 1/2008 de evaluación de impacto ambiental de proyectos
Webs http://www.diba.cat/xarxasost/ http://es.groups.yahoo.com/group/territori/ http://territori.scot.cat/cat/anuari.php DTES Planificació territorial DTES Avaluació ambiental de plans i infraestructures |