Logo UAB
2020/2021

Geografia humana aplicada

Codi: 101606 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 3 0
2501002 Geografia i Ordenació del Territori OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Pau Avellaneda Garcia
Correu electrònic:
Pau.Avellaneda@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits específics per cursar aquesta assignatura

 

Objectius

L’objectiu principal de l’assignatura és familiaritzar els alumnes amb el treball pràctic i aplicat que es pot fer des d’una perspectiva geogràfica. En altres paraules, proporcionar una “caixa” d’eines teòriques i metodològiques que puguin ser d’utilitat en la pràctica professional de la Geografia en relació a la planificació, gestió i resolució de qüestions territorials. L’assignatura també persegueix objectius més generals com desenvolupar les capacitats de treball autònom i de treball en equip.

Aquests objectius genèrics es concretaran, a mode d’exemple, en un àmbit específic, el de l’espai públic urbà. En aquest sentit es farà una conceptualització, una reflexió, una anàlisi i un exercici de prognosi d’aquest àmbit de treball amb l’objectiu de donar les eines i els instruments per planificar i gestionar-lo adequadament.

En el marc d’aquest àmbit de treball es farà especial èmfasi a l’espai viari i a les seves interrelacions amb els usos que s’hi donen, especialment els vinculats a la mobilitat i a les activitats d'estar. Així, sota el paraigües del paradigma de la sostenibilitat i en el marc de la nova cultura de la mobilitat, s’analitzaran els conflictes que es generen o es poden generar en aquests espais i es donaran a conèixer experiències i casos pràctics que, amb més o menys encert, els han procurat resoldre.

Competències

    Geografia i Ordenació del Territori
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar les diverses formes d'adquisició i gestió de la informació geogràfica com a instrument d'interpretació territorial i, en especial, dels mapes i de les imatges d'observació de la Terra.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Distingir els diferents mètodes d'adquisició d'informació geogràfica com a instrument d'interpretació de les variables econòmiques, socials i culturals.
  2. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  3. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Redactar propostes innovadores

Continguts

Bloc 1. CONÈIXER (Marc teòric i conceptual)

- Ciutat i espai públic, una mirada multidisciplinària

- Usos socials de l’espai públic

- Els usuaris de l'espai públic

- La nova cultura de la mobilitat urbana

- Espai públic, espai de passar o espai d'estar?

 

Bloc 2. OBSERVAR I ANALITZAR (Metodologies d'observació i anàlisi)

- Per què observar? Què en sabem de l'espai públic

- Què observar? Variables, relacions i interdependències

- Com observar? Mètodes i tècniques d'observació i anàlisi

 

Bloc 3. ACTUAR (Formes i mètodes d'intervenció)

- El disseny i la gestió de l’espai públic viari

- La moderació i la pacificació del trànsit

- Projectes i experiències de transformació de l’espai públic viari

- Actuar i comunicar

- Actors, participació i rols

 

Bloc 4. TREBALL APLICAT (Cas pràctic)

- Transformar l'espai públic per guanyar qualitat de vida

- Accions per recuperar (o incentivar) les activitats de passar en modes actius de mobilitat

- Accions per recuperar (o incentivar) les activitats d'estar

- Comunicar, comunicar, comunicar

 

 

Metodologia

Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan a partir de diverses metodologies docents i activitats formatives:

- Lectura de documents escrits

- Visionat de materials audiovisuals

- Realització de pràctiques (inclouen observació de l'espai públic i proposició de mesures per millorar-lo)

- Visites guiades amb recolzament del professor i informe de valoració d'aquestes

- Ús de les TIC

- Tutories

- Estudi i treball personal

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Elaboració de pràctiques individuals 20 0,8 2, 3
Elaboració i presentació de treball de curs 20 0,8 1, 2, 3, 4
Visita guiada 10 0,4 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Elaboració d'exercicis individuals 15 0,6 1, 2, 4, 5
Elaboració i presentació de treball de curs 10 0,4 2, 3, 5
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 30 1,2 1, 4
Lectura documents escrits i visionat suports audiovisuals 30 1,2 1, 4
Preparació exposicions orals 10 0,4 2, 4

Avaluació

Avaluació continuada

S'estableix un sistema d'avaluació continuada amb 11 activitats avaluables que ha de permetre al professorat fer un seguiment continuat de l'alumnat i a l'alumnat conèixer la seva progressió al llarg del curs.

 

Revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Per tal de poder ésser avaluat/da caldrà:

a)      Haver realitzat totes i cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades.

b)      En el cas dels exerciscis pràctics i sortides de camp, haver presentat un mínim d'un 50% de les activitats avaluables sol·licitades.

En aquest sentit, l'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable quan no hagi realitzat l'examen, el treball i almenys el 50% dels exercicis pràctics i sortides de camp.

 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Recuperació

Al final del període lectiu (juny) es realitzarà una recuperació de cadascuna de les activitats d'avaluació estipulades. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l’estudiant haver obtingut una qualificació mínima final que no pot superar el 3,5.

 

Plagi

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que  serà  sancionat  amb  un  zero a  l'activitat.  En  cas  de  reincidència  es  suspendrà  tota  l'assignatura.
Recordem  que  es  considera  "còpia"  un  treball  que  reprodueix  tot  o  gran  part  del  treball  d'un/a  altre/a company/a.  "Plagi"  és  el  fet  de  presentar  tot  o  part  d'un  text  d'un  autor  com  a  propi,  sense  citar  les  fonts, siguin   en   paper   o   en   format   digital.   Veure   documentació   de   la   UAB   sobre   "plagi"   a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 15 1,75 0,07 2, 4
Exercicis pràctics i sortides de camp 45 1,5 0,06 1, 2, 4, 5
Treball de curs 40 1,75 0,07 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

La bibliografia i els enllaços web que s’utilitzaran per al desenvolupament de l’assignatura s’especificaran a la plataforma Moodle a mesura que l’avenç del curs ho requereixi.